ایران و امریکا در نیمه راه :   اخبار سیاست خارجی - ایران و امریکا در نیمه راه یک ...



ایران و امریکا , فاصله ایران تا امریکا , سفارت ایران در امریکا

 

اخبار سیاست خارجی - ایران و امریکا در نیمه راه

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: با ورود به مرحله پیش نویس راه حل جامع اکنون به میانه راه رسید‌ه‌ایم. اکنون واقعا نمی دانیم که در از میان بردن شکاف‌ها موفق خواهیم بود یا خیر اما این تعهد همه ماست که سعی کنیم.

به گزارش ایسنا، این مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: مرحله بعدی کار نوشتن پیش‌نویس است که کار بسیار سختی نیز خواهد بود. اما همان طور که اوباما و کری هم گفته اند توافق نکردن بهتر از یک توافق بد خواهد بود.

این مقام آمریکایی اظهار کرد که کارشناسان ما روی مسائل جزیی کار خواهند کرد و ما در ماه مه دوباره دیدار خواهیم کرد.

وی گفت: یکی از نگرانی‌ها قطعنامه‌های شورای امنیت و موشک های بالستیک است که باید برطرف شود. به نظر من راه حل جامع زمانی موفق خواهد بود که یک توافقی ایجاد شود و اگر ٩٥ درصد توافق داشته باشیم ٥ درصد باقی مانده می تواند مانع توافق شود.

وی اظهار کرد: ما فهم بیشتر و بیشتری از مواضع یکدیگر پیدا کرده‌ایم و باید شروع کنیم تا ببینم در کجاها می‌توانیم توافق کنیم و در کجاها شکاف بیشتر است اما باز هم می گویم تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نشده است.

 

----------------------------

 

امیدواری چین درباره نتایج مذاکرات وین

چین ضمن ابراز امیدواری درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ از نقش سازنده مسکو در این مذاکرات تقدیر کرد.

به گزارش فارس، چین ضمن ابراز امیدواری درباره حصول توافق جامع بین ایران و کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای، نقش چین در این مذاکرات را ستود.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام بلندپایه چین که در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ حاضر بود گفت که ایران و شش قدرت جهانی پیش از اتمام موعد توافق موقت هسته‌ای ژنو از خود احساس اضطرار برای پیشبرد امور نشان دادند.

این مقام چینی که «وانگ گون» نام دارد به خبرنگاران گفت: «همه در حال حرکت به سمت توافق نهایی هستند.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد  تمامی طرفین در  تلاشهایی که دارند مشتاق و صادق هستند.»

این مقام چینی که مسئول ادره تسلیحاتی وزارت خارجه چین است گفته که مسکو علی‌رغم تنش‌هایی که با غرب بر سر مسائل اوکراین داشته نقش بسیار سازنده‌ای در این مذاکرات ایفا کرده است.»

وانگ گون گفت: «این اقدام، برای نتیجه نهایی این مذاکرات بسیار موثر خواهد بود.»

چین که از جمله مشتری‌های اصلی نفت ایران و یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل است بارها از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر مسائل هسته‌ای ایران انتقاد کرده است.

دور جدید گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 از روز سه‌شنبه با هدف دستیابی به توافق نهایی در شهر وین، پایتخت اتریش آغاز شده است.

این گفت‌وگوها برای حل و فصل آنچه کشورهای غربی به آن «نگرانی از برنامه هسته‌ای» می‌گویند، انجام می‌شود.

کشورهای غربی ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی دارد، اما جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعا را رد کرده است.

ایران از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این آژانس چندین بار از تأسیسات هسته‌ای ایران دیدار کرده اما هرگز شواهدی از انحراف برنامه هسته‌ای ایران از مقاصد صلح‌آمیز ارائه نکرده است.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا,فارس

 


ویدیو : ایران و امریکا در نیمه راه