ایران در سوریه، عربستان را پشت سر گذاشت : پیروزی در حلب و شکست رویای سرنگونی ...



بازی ایران سوریه , ایران سوریه , بازی ایران و سوریه

پیروزی در حلب و شکست رویای سرنگونی اسد
ایران در سوریه، عربستان را پشت سر گذاشت

اگرچه نقش نیروهای خارجی در موفقیت‌های حلب چشمگیر بوده، اما نباید از نقش نیروهای ارتش سوریه که به کمک نیروهای ایرانی تعلیم داده شده‌اند نیز غافل شد.

حزب الله به همراه نیروهای قدرتمند سپاه پاسداران ایران و هزاران شبه نظامی شیعه از کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان که به کمک نیروهای ایرانی تعلیم دیده اند، حملات اخیر در حلب پیش از آغاز آتش بس برای انتقال کمک های بشردوستانه به ساکنین این استان را هدایت می کنند.

در دیدار دی میستورا با مقامات دولت سوریه، از آنها خواسته شد که هر چه سریع تر به نیروهای سازمان ملل اجازه دهند که کمک های بشردوستانه را به مردم برسانند. دیدار دی میستورا با مقامات سوری، یک روز پس از اعلام مواضع مقامات روسی و ایرانی مبنی بر عدم پذیرش توافق آتش بسی که یک طرف آن تروریست ها باشند، صورت گرفت.

سخنان رئیس جمهور آمریکا نیز حاکی از آن است که آمریکا در صورت شکست طرح آتش بس و به نتیجه نرسیدن همکاری ها با روسیه، طرح جایگزینی ندارد. از سوی دیگر اعزام نیرو از سوی ایران به سوریه نشان می دهد که این دولت عزم جدی در حفظ موفقیت های اخیر برای رژیم بشار اسد دارد.

به گفته یکی از مقامات ائتلاف نظامی ایران، سوریه و روسیه، این سه کشور در صحنه عملیات با یکدیگر هماهنگی کامل دارند. به گفته وی، بازپس گیری حلب قدرت رژیم بشار اسد و کنترل آن بر کل سوریه را احیاء کرده و سرنگونی وی دیگر موضوعیتی ندارد.

قدرت نمایی ایران در شمال سوریه چه به طور مستقیم و چه با استفاده از نواب خود، نشان می دهد که تهران قصد دارد نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. رقبای ایران – ترکیه و عربستان- نیز اعلام کرده اند که امکان ورود آنها به عرصه میدانی سوریه وجود دارد.

به گفته فیلیپ اسمیت، پژوهشگر گروه های شیعی در سوریه در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، ایران از دهه 1980 به روی ایجاد شبکه ای از متحدین سرمایه گذاری کرده است. مرکزیت این شبکه را حزب الله لبنان تشکیل می دهد.

پس از حمله به عراق در 2003، ایران فعالیت خود برای ایجاد متحدینی دیگر را آغاز کرد. هم اکنون در سوریه، حزب الله، برخی از شبه نظامیان شیعی عراق و عده ای از شیعیان افغانستان گردهم جمع شده اند. به گفته اسمیت، ایران هم اکنون توانسته این گروه را به خوبی در سوریه شکل دهد و عربستان را پشت سر گذاشته است.

از زمان آغاز تحولات در سوریه در 2011، عربستان به حمایت از نیروهای معارض مسلح پرداخته و همواره تاکید می کند که هیچ راه حل سیاسی بدون برکناری اسد از قدرت امکان عملیاتی شدن ندارد.

پیروزی در حلب می تواند بزرگترین پیروزی برای ایران و متحدان آن طی پنج سال جنگ سوریه قلمداد شود. واحدهای ارتش سوریه در صحنه زمینی به نیروهای ایرانی کمک می کنند و پشتیبانی هوایی جنگنده روسی نیز پیشروی آنها را تسهیل کرده است. تاکنون نیروهای این ائتلاف توانستند 12 شهر و روستای استان حلب را بازپس بگیرند و قصد دارند بخش هایی از شرق حلب را که در دست نیروهای معارض است به محاصره در آورند.

اگرچه نقش نیروهای خارجی در موفقیت های حلب چشمگیر بوده، اما نباید از نقش نیروهای ارتش سوریه که به کمک نیروهای ایرانی تعلیم داده شده اند نیز غافل شد.

ایران و حزب الله به طور ویژه در مورد ماموریت های خود در سوریه سخن به میان نمی آورند، اما دیگر مانند اوایل جنگ نقش خود را در این صحنه انکار نکرده و محدود به حفاظت از حرم حضرت زینب نمی کنند.

در حال حاضر مراسم بزرگداشت شهدای سوریه آزادانه در عراق، بیروت و تهران برگزار شده و اعلام می شود.

علی رغم همه تلفاتی که این جنگ داشته است، بسیاری از شیعیان منطقه به این باور رسیده اند که نبرد سوریه جنگی حیاتی است و باید پیش از اشاعه بیشتر افراط گرایی، مقابل آن ایستاد.

 

اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو : ایران در سوریه، عربستان را پشت سر گذاشت