ایران در بین کشورهای مصرف کننده چای ،درای چه رتبه ایی است؟ : اخبار اقتصادی ...



رتبه اول کشور های مصرف کننده لوازم ارایشی , رتبه بندی دانشگاه های ایران , افزایش رتبه الکسا در ایران


اخبار اقتصادی - ایران چهارمین مصرف کننده چای در جهان

رئیس سازمان چای شمال کشور میزان مصرف چای خشک را سالانه 105 هزار تن اعلام کرد و گفت: میزان کنونی تولید چای خشک در داخل بین 25 تا 30 هزار تن در سال است.

علی محرر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر سرانه مصرف چای خشک در کشور به یک کیلو و 400 گرم رسیده است و چهارمین کشور مصرف کننده چای خشک در دنیا هستیم.

وی مصرف سرانه چای در برخی کشورهای اروپایی را حدود 4 کیلوگرم اعلام کرد.

این مقام مسوول با بیان این که از هر 4.5 تا 5 کیلوگرم برگ سبز چای حدود یک کیلوگرم چای خشک استحصال می شود گفت: امسال حدود 90 هزار تن برگ سبز چای در کشور تولید شد که از این میزان حدود 30 هزار تن چای خشک بدست می آید.

وی میزان واردات چای خشک را سالانه بین 75 تا 80 هزار تن اعلام کرد که به طور عمده از کشورهای تولیدکننده بزرگ دنیا همچون سریلانکا، کنیا و هند خریداری می شود.

وی با بیان این که ایران در بین کشورهای تولیدکننده چای در دنیا رتبه دهم را دارد، افزود: نحوه مصرف در سرانه مصرف چای موثر است به طوری که در برخی کشورها که دارای سرانه مصرف بالایی هستند چای را به صورت تازه خوری مصرف می کنند اما در ایران در مواقعی چای دم شده به صورت طولانی مدت مصرف می شود.

وی ایران را یکی از تولیدکنندگان چای ارگانیک دانست و ادامه داد: بخش عمده تولیدکنندگان داخلی برای تولید برگ سبز چای از سم و کود شیمیایی استفاده نمی کنند، بنابراین چای تولید ایران سالمترین چای دنیا به شمار می رود.

وی درخصوص میزان مصرف چای داخلی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود آگاهی مردم از مصرف چای تولید داخل و عدم بازار رسانی مناسب این محصول مورد استقبال قرار نگرفته و بخش عمده مردم از چای خارجی مصرف می کنند.

رییس سازمان چای شمال کشور افزود: برای ایجاد انگیزه و احیای صنعت چای کشور نیاز به فرهنگ سازی استفاده از چای داخلی است.

محرر درباره ادعای برخی مبنی براینکه چای ایرانی از مرغوبیت کافی برخوردار نیست، ضمن رد این مطلب تاکید کرد چای تولید داخل به دلیل ارگانیک بودن از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی درخصوص رنگ چای ایرانی نیز افزود: رنگ تیره چای سیلان به دلیل تولید برگ سبز در خط استوایی و گرمای شدید است ، بنابراین شرایط جغرافیایی کشور دلیل کمرنگ بودن برگ سبز چای ایران است.

محرر در خصوص مطالبات 10 میلیارد تومانی چایکاران از دولت بابت خرید تضمینی برگ سبز چای گفت: هنوز این مبلغ تامین اعتبار نشده است.

به گفته وی از میزان برگ سبز خریداری شده مبلغ 70 میلیارد تومان مربوط به خرید تضمینی بوده که بخش عمده آن تاکنون تامین و پرداخت شده و حدود 10 میلیارد تومان دیگر پس از تامین اعتبار به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

به گفته محرر طبق مصوبه دولت در ابتدای فصل برداشت مبلغ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 900 و درجه دو 500 تومان تعیین شده بود که در اواسط فصل برداشت این رقم برای برگ سبز درجه یک 1200 تومان و برگ سبز درجه دو 650 تومان تعیین شد.

وی افزود: هم اکنون سطح زیرکشت باغات چای شمال کشور حدود 30 هزار هکتار است که به دلیل عدم اصلاح و به زراعی باغات با کاهش تولید در این بخش مواجه شده ایم.
اخبار اقتصادی - ایرنا


ویدیو : ایران در بین کشورهای مصرف کننده چای ،درای چه رتبه ایی است؟