ایرانیان عاشقِ «بُکش و خوشگلم کن»! : زنان و مردان جوان ایرانی دوست دارند زیبا ...


زنان و مردان جوان ایرانی دوست دارند زیبا باشند و در واقع می توان گفت به نوعی بحران زیبا بودن و نگرانی از مورد پسند واقع نشدن دامن جوانان را گرفته است. پارسینه: زنان و مردان جوان ایرانی دوست دارند زیبا باشند و در واقع می توان گفت به نوعی بحران زیبا بودن  و نگرانی از مورد پسند واقع نشدن دامن جوانان را گرفته است.

در این میان هر راهی در مسیر زیبا بودن آزمایش می شود.از انواع جراحی های زیبایی گرفته تا استفاده از لوازم آرایش و گریم!نکته مهم اما اینجاست که از آنجایی که اکثر قشر جوان ایران، از طبقه متوسط هستند، گرانی و ارزانی لوازم آرایش و یا جرالحی زیبایی برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای همین به دنبال راه های ارزان تر برای زیبایی می گردند.

شاید به همین دلیل باشد که بازار جراحان غیر مجاز و لوازم آرایشی تقلبی در کشور داغ شده است.

در هر حال نتیجه این زیبایی دوستی ایرانی ها این شده است که ایران پایتخت عمل های زیبایی در جهان است. از عمل بینی گرفته تا تزریق بوتاکس و ژل و جراحی فک و گونه، همه و همه نه تنها فقط بین زنان ایرانی بلکه بین مردان ایرانی هم رواج پیدا کرده است.

از سوی دیگر، ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان نیز هست. این رتبه خیره‌کننده در مصرف مواد شیمیایی آرایشی در حالی است که سهم بالایی از این کالاها قاچاق هستند و بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند.
بطوری که آمارها نشان می دهد در ۱۵ سال گذشته شمار مصرف کنندگان لوازم آرایشی و متقاضیان عمل های جراحی پلاستیک زیبایی، ۷۰ درصد بیشتر شده است.

براساس آماری که انجمن جراحی پلاستیک آمریکا ارائه کرده‌است، ۸۰‌درصد از جراحی ‌های سال ‌۱۹۹۹ را زنان انجام می ‌دادند، اما روز به روز بر تعداد مردانی که با اعمالی چون بوتاکس، کاشت مو و جراحی بینی می ‌خواهند خود را زیبا کنند، افزوده می ‌شود.

جراحی های بی حساب و کتاب

در این میان نکته اینجاست که کسی مانع پزشک عمومی که عمل بینی انجام می‌دهد نخواهد شد، کافی است قیمت را کمی پایین تر از یک متخصص تعیین کند تا برای مشتری هایی که دغدغه مالی دارند جذاب شود.

پزشکان عمومی طبق آنچه که در دانشنامه‌شان نوشته شده می‌توانند طبق قانون ۳ رشته را زیر نام پزشک عمومی درج کنند ولی پزشکان عمومی این کار را نمی‌کنند و مثلاً می‌نویسند پوست، مو و زیبایی مردم هم نمی‌توانند تشخیص دهند که فرد پزشک عمومی است یا یک متخصص پوست و مو.

این درحالی است که انجمن جراحان زیبایی ایران حدود ۲۵۰ عضو دارد این اعضا به ادعای این انجمن داری مدرک تخصص زیبایی هستند و درواقع جراحی زیبایی به یک تجارت پر سود تبدیل شده است اما این تجارت تنها به اعضای این انجمن محدود نیست. به گفته رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران هزینه عمل بینی؛ از ۵۰۰ هزار تا ۲۵ میلیون تومان است.

در خصوص تزریق ژل و بوتاکس و … نیز تضمینی وجود ندارد که کار ارزان را یک متخصص انجام دهد.

لوازم آرایش ارزان و خطرات آن

از سوی دیگر، طبق آمارها ۱۷ میلیون زن ایرانی هر ساله ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند.

به تازگی اما رئیس مجمع واردات با اشاره به کسب تکلیف واردکنندگان رسمی از قاچاقچیان لوازم آرایشی گفته: وضعیت قاچاق این فرآورده‌ها به قدری اسف بار است که نماینده قانونی یک کالا باید برای قیمت‌گذاری کالای خود از کالاهای قاچاق کسب تکلیف کند.

محمد حسین برخوردار در خصوص گسترش قاچاق فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اظهار داشته: اینکه در سر هر چهارراه، دستفروشی هست که اقلام مختلف آرایشی و عطریات را پهن می‌کند و به نازل‌ترین قیمت عرضه می‌کند، نشان می‌دهد که تجارت غیررسمی این اقلام چندین برابر واردات یک میلیارد دلاری است که به‌صورت قانونی انجام می‌شود.

برخوردار با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرده: اگر ایران از نظر مصرف لوازم آرایشی هفتمین کشور دنیاست، باید بررسی کرد چرا این حجم واردات از طریق نمایندگی‌های مجاز و تجار شناسنامه دار انجام نمی‌شود؟ آیا منطقی است که واردکنندگان علاقه‌ای به واردات نداشته باشند یا اینکه بروکراسی کند و دست و پاگیر اداری در کنار دست‌های پلید قاچاق و تولید زیر زمینی مانع نظام بخشی به این بازار شده است؟

وی ادامه داده: در حالی کشور ما حائز رتبه دوم در خاورمیانه از لحاظ مصرف لوازم آرایشی است که حداقل حدود ۱۵ میلیون نفر مشتری این اقلام هستند، اما آیا سلامت ۱۵ میلیون نفر، موضوع کوچکی است که نمی‌خواهیم ساز و کار بهینه تری برای مدیریت واردات این اقلام تدارک ببینیم؟
رخوردار با طرح یک پرسش ادامه داده: کاهش درآمدهای دولت از محل کاهش عوارض گمرکی آسیب بیشتری به کشور وارد می‌کند یا تحمیل هزینه‌های مختلف درمانی از سوی ۱۵ میلیون نفر؟

رئیس مجمع واردات با اشاره به اینکه «توقف کالا در گمرک یعنی رونق قاچاق » تصریح کرده: هر روز که کالای یک تاجر در گمرک متوقف می‌ماند معادل یک درصد ارزش آن کالا ضرر و زیان به شرکت واردکننده کالا وارد می‌شود. این درحالی است که قاچاقچی با کمترین ریسک جنس خود را سفارش می‌دهد و در تهران تحویل می‌گیرد.

با این حال اما بازار قاچاق لوازم آرایش همچنان داغ است.این در حالی است که بر اساس پژوهش‌های موسسه تحقیقاتی ام‌تی‌بی‌ ۲۹۶ عارضه در کمین کسانی است که مواد آرایشی بهداشتی تقلبی را استفاده می‌کنند.

کلروفوم‌ها، پارابن‌ها و فرمالدئید از مهم‌ترین مواد شیمیایی است که در لوازم آرایشی استفاده می‌شود و این مواد پتانسیل بالایی برای ایجاد بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کنند؛ به طور کلی این مواد شیمیایی در اثر استفاده زیاد سبب تضعیف شدید پوست در مقابل بیماری‌ها شده و فرد را در معرض پیری زودرس قرار می‌دهند!

وزیر بهداشت چه می گوید؟

در این میان اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از ورود کالاهای غیر بهداشتی و مخل سلامت به کشور گفته: به دلایل مختلفی نمی توانیم جلوی تولید کالاهای آسیب رسان به سلامت را بگیریم.
دکتر «سیدحسن هاشمی» افزوده: همچنین چون این احتمال می رود که با منع واردات کالاهای آسیب رسان به سلامت، قاچاق آنها افزایش یابد، برخی افراد معتقدند جلوی واردات این گونه کالاها را نیز نمی توان گرفت که البته نظر من در این باره متفاوت است.

وی خاطرنشان کرده: با آگاه سازی مردم و وضع تعرفه های جدی و بازدارنده می توان، جلوی کالاهای آسیب رسان به سلامت را گرفت اما در مورد تعرفه ها نتوانسته ایم اقدامی انجام دهیم.

وزیر بهداشت تصریح کرده: قوانین در حوزه کالاهای آسیب رسان به سلامت، بازدارنده نیست، بطور مثال در موضوع ساده سیگار، بسیاری از کشورها موفق عمل کرده اند اما ما نتوانسته ایم کاری کنیم.

هاشمی تاکید کرد:ه باید مردم را در زمینه عوارض کالاهای آسیب رسان به سلامت آگاه یا حداقل این فرصت را ایجاد کنیم تا خود اطلاعات را کسب کنند.

به این ترتیب وزارت بهداشت نمی تواند در خصوص کالاهای غیر بهداشتی غیر مجاز اقدامی انجام دهد واین نهادهای نظارتی مانند مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صنعت هستند که باید راهکاری برای این ماجرا بیاندیشند.اما وزارت بهداشت می تواند جلوی مراکز جراحی زیبایی غیر مجاز را بگیرد.


ویدیو : ایرانیان عاشقِ «بُکش و خوشگلم کن»!