ایجاد ذهنیت مناسب از برند در بازار : بسیاری از محصولات بازار ایران در اثر تبلیغات ...


بسیاری از محصولات بازار ایران در اثر تبلیغات سنگین مشهور شده‌اند اما باید توجه کرد که مشهور بودن الزاماً به معنای مقبول بودن نیست و اگر شرکتی توانست مشهور و مقبول باشد در فضای رقابتی موفق می‌شود. بسیاری از محصولات بازار ایران در اثر تبلیغات سنگین مشهور شده‌اند اما باید توجه کرد که مشهور بودن الزاماً به معنای مقبول بودن نیست و اگر شرکتی توانست مشهور و مقبول باشد در فضای رقابتی موفق می‌شود.

پرویز درگی عضو هیئت مدیره انجمن علمی بازاریابی ایران با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در حقیقت برند یادآور تمام کارکردهای تعامل با مشتریان است و حاصل رفتارهای گذشته یک بنگاه اقتصادی است، اظهار داشت: برند جزء دارایی‌های نامشهود یک بنگاه اقتصادی است و در واقع ارزشمندترین دارایی یک شرکت است.

نحوه انتخاب نام مناسب برای یک برند  , بهترین تبلت های بازار با قیمت مناسب , شبکه اجتماعی مناسب با برند شما چیست؟

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در فضای بازارهای انحصاری ، برندها براساس الزامات پاینده رشد نمی‌کنند ، خاطر نشان کرد: یکی از برکات رقابت این است که مصرف کنندگان، بیشتر برند محور و متقاضی محصول خاصی می شوند که به آن وفادارند. البته بسیاری از محصولات بازار ایران در اثر تبلیغات سنگین مشهور شده‌اند ولی مشهور بودن الزاماً به معنای مقبول بودن نیست. اگر شرکتی توانست مشهور و مقبول باشد در فضای رقابتی موفق می‌شود.

برندها به4 دسته مختلف تقسیم بندی می شوند:
1- خوب و متفاوت
2- خوب و نه متفاوت
3- نه خوب و متفاوت
4- نه خوب و نه متفاوت.

منظور آقای درگی بیشتر مربوط به دسته 3 است. دسته ای که در آن برندی ممکن است به واسطه دیده شدن پرتکرار در فضاهای گوناگون، به شهرتی دست پیدا کرده باشد و متفاوت (نه به خاطر کیفیت و کارایی بلکه به خاطر زیاد دیدن) دیده شود، اما در ذهن مخاطبانش خوب قلمداد نشود. بنابراین می توان گفت که تبلیغات تهاجمی برند نمی‌سازد بلکه، رفتار شایسته و متعهد بودن به آنچه محصول ادعا می کند ، برندساز خواهد بود.

درگی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌ها نباید در دام غرور خودشان بیفتند و بهتر است با تحقیقات بازاریابی به این مهم پی ببرند که سهم ذهنی‌ و عاطفی‌ شان نزد مشتریان در بازار چقدر است گفت: بهتر است شرکتها هرم پویایی را برای خودشان و رقبا در بازار مورد سنجش قرار دهند تا به میزان تعلق خاطر مردم نسبت به برندشان پی ببرند.

عضو هیأت مدیره انجمن تحقیقات بازاریابی ایران در پایان با ذکر10 الزام برای ایجاد سابقه ذهنی مناسب از برند دربازار، افزود: بهترین راه برای داشتن کسب‌و‌کاری موفق و برند شایسته در بازار ، آن است که شرکت‌ها 1-درست بیاندیشند 2-فضای رقابتی را درک کنند، 3- به نوآوری و 4-بازاریابی اهمیت ویژه بدهند، 5-حوزه تفکر را تقویت کنند،6- از مشاورین اصلح استفاده کنند 7-به نحو شایسته با مخاطبان هدف و با احترام به آنها، صحبت کنند، 8- در تبلیغات بزرگ‌نمایی نکنند 9- به آنچه می‌گویند متعهد باشند و 10- با سنجش عملکردشان در تمام حوزه‌های کارکردی با مشتریان رفتار پسندیده‌ای داشته باشند تا سابقه ذهنی مناسبی از خود دربازار ایجاد کنند.

منبع : MBAnews.ir
باز نشر : مجله اینترنتی Bartarinha.ir


ویدیو : ایجاد ذهنیت مناسب از برند در بازار