اکران رایگان فیلم‌ هسته‌ ای توسط دلواپسان : سالنی در کار نیست، بلیتی هم فروخته ...


سالنی در کار نیست، بلیتی هم فروخته نمی‌شود، اما اکران فیلم‌های هسته‌ای برقرار است. محل نمایش، می‌تواند اتاق یک خانه، پایگاه بسیج، بیمارستان و حتی اتوبوس‌ بین‌شهری باشد، مجوزی هم نیاز ندارد، فقط کافی است بخواهید عضوی از طرح اکران مردمی فیلم‌های هسته‌ای باشید. روزنامه شرق: سالنی در کار نیست، بلیتی هم فروخته نمی‌شود، اما اکران فیلم‌های هسته‌ای برقرار است. محل نمایش، می‌تواند اتاق یک خانه، پایگاه بسیج، بیمارستان و حتی اتوبوس‌ بین‌شهری باشد، مجوزی هم نیاز ندارد، فقط کافی است بخواهید عضوی از طرح اکران مردمی فیلم‌های هسته‌ای باشید.

از سال ٨٩ در کنار جشنواره‌هایی که در نیمه دوم سال برگزار می‌شوند، جشنواره‌ عمار با عنوان اینکه به‌صورت مردمی برگزار می‌شود، به بهانه ٩دی در دی‌ماه هرسال برپا می‌شود. این‌روزها اما بار دیگر این جشنواره فعال شده است، البته نه برای اعلام فراخوان ششمین دوره یا مقدمات برپایی آن. بخش «اکران مردمی فیلم‌های هسته‌ای به یاد ١٠٨ شهید روستای فردو» از حدود یک ماه قبل آغاز شده است. در سایت جشنواره عمار در توضیح این طرح آمده است: «جشنواره مردمی فیلم عمار به مناسبت مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی فراخوان نهضت مردمی فیلم‌سازی آماتور با موضوع «حق‌هسته‌ای» را برگزار می‌کند».

همچنین در ادامه آن ذکر شده است که عموم شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را با موضوع دستاوردهای مقاومت و ایستادگی، دستاوردهای فناوری هسته‌ای، شهدای هسته‌ای، بی‌اعتمادی به کشورهای عضو ١+٥، مرگ بر آمریکا، حرکات خودجوش مردمی علیه غرب، عدالت هسته‌ای در جهان، ماهیت واقعی سازمان‌های بین‌المللی، اکران مردمی فیلم‌های ضدآمریکایی، عبرت‌های تاریخی تحریم در ایران اسلامی و جهان، مردم و تحریم، فرصت‌های تحریم، جنگ رسانه‌ای علیه مقاومت در حین مذاکره و... در قالب کلیپ، نمایش‌نامه صوتی، پاورپوینت، پوستر، اینفوگرافی و... را به دبیرخانه جشنواره عمار ارسال کنند.

بنابر اعلام سایت عمار، مهلت ارسال آثار، ٣٠ اردیبهشت سال جاری بود و آثار فاخر و برجسته به‌صورت پک هسته‌ای و به‌صورت لوح فشرده و در فضای مجازی جهت اکران مردمی منتشر می‌شود. حالا نه‌تنها از زمان نهایی فراخوان ارسال آثار گذشته بلکه تا ٣٠ ژوئن یا نهم تیر هم نتیجه مذاکرات هسته‌ای مشخص خواهد شد. به‌همین‌دلیل است که در کنار موضوع‌های مربوط به مذاکرات سیاسی که اخبار آن در بخش سیاسی رسانه‌ها منتشر می‌شود، بحث اکران فیلم‌های هسته‌ای نیز جان گرفته و حتی تبلیغ‌های مربوط به آن از صداوسیما نیز پخش می‌شود.

البته این، موضوع پنهانی نیست و در بخش دیگری از سایت عمار نیز به آن اشاره شده است: «با توجه به نزدیک‌شدن به تاریخ سررسید مذاکرات هسته‌ای و نگرانی و حساسیت ویژه مردم به نتیجه مذاکرات، مردم بسیاری از شهرها و روستاهای کشور به اکران بسته‌های هسته‌ای عمار پرداخته‌اند. هرروز بر فضای ابهام مذاکرات هسته‌ای افزوده می‌شود و این در حالی است که برخی بر داشتن فناوری هسته‌ای شبهه وارد کرده‌اند و برخی دیگر مذاکرات هسته‌ای را موفقیت‌آمیز و البته بسیاری بر روند مذاکرات نقد جدی دارند. ازاین‌رو دغدغه‌مندان عزت و استقلال کشور براساس همدلی و هم‌زبانی تدبیری برای شفاف‌سازی ابهامات از رهگذر اکران فیلم اندیشیده‌اند، به امید آنکه بر فضای غبارآلود خاتمه دهند».

گزارش‌های تصویری و نوشتاری نیز از پخش آثار این جشنواره در شهرهای مختلف مانند مسجد امام‌خمینی(ره) خرم‌آباد، دانشگاه پیام‌نور وزوان، خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی و... در بخش‌ اخبار اکران این سایت قرار داده شده است.

مجانی فیلم بگیرید

در طرح اکران مردمی فیلم‌های هسته‌ای، ٣٠ اثر جشنواره فیلم عمار با موضوع هسته‌ای در قالب چهار دی‌وی‌دی انتخاب و ارائه شده است. برای دریافت این آثار هم فقط لازم است در سایت ثبت‌نام و کد ثبت‌نام دریافت کنید. با ارائه این کد به مسئولان جشنواره می‌توانید بسته‌های اکران را دریافت کنید، آن‌هم به‌صورت رایگان. در بخش فهرست تلفن شهرهای این سایت، نام و شماره تلفن‌همراه نمایندگانی که برای دریافت این آثار می‌توانید با آنها تماس بگیرید، منتشر شده است.

 یکی از آنها که مسئول شهرستان شمیرانات است، بدون اینکه از پاسخ‌دادن به سؤالات خسته شود و بداند به‌عنوان خبرنگار با او تماس گرفته‌ایم، در مورد بسته فیلم‌ها می‌گوید: «امسال ٦٠ دی‌وی‌دی که در هریک از آنها ١٥ فیلم ارائه شده، آماده شده است. در هر جایی که بتوان فیلم را نمایش داد، امکان اکران آثار وجود دارد و به همین دلیل هم نام آن اکران مردمی است. در این مدت بسیاری از پایگاه‌های بسیج، بیمارستان‌ها، اتوبوس‌های بین شهری و... خواستار اکران آثارمان شده‌اند».

او در مورد بسته فیلم‌های هسته‌ای اظهار کرد: «باتوجه به موضوع هسته‌ای که این‌روزها در جریان است، بخشی از فیلم‌هایی که با این محور به جشنواره عمار ارسال شده بودند، جدا و در قالب چهار دی‌وی‌دی توزیع می‌شوند».

وقتی از او می‌پرسیم هزینه دریافت این بسته چقدر است، می‌گوید هزینه‌ای ندارد و کاملا رایگان است. او در مورد نحوه تأمین امور مالی جشنواره گفت که بخشی از بودجه توسط دفتر مطالعات فرهنگی تأمین می‌شود و در پاسخ به این پرسش که دفتر مطالعات فرهنگی وابسته به کدام نهاد است، عنوان کرد: «مؤسسه سوره یکی از حامیان مالی ماست اما بخش بزرگی از هزینه‌ها از سوی مردم تأمین می‌شود، ضمن اینکه نیروهای افتخاری داریم که به‌صورت رایگان امور اجرائی و کارهایی از قبیل گرافیک و... را انجام می‌دهند. اشخاصی هم که توان اکران رایگان فیلم‌ها را داشته باشند، به ما کمک می‌کنند».

او ادامه داد: «بسته‌های جشنواره عمار در ابتدا به‌صورت پنج دی‌وی‌دی در اختیار شما قرار می‌گیرد و در‌صورتی‌که یک گزارش کوتاه به اندازه چند خط از نحوه اکران و بازخورد اکرانتان به ما بدهید تا در سایت منتشر کنیم، بسته بعدی برایتان ارسال می‌شود».

او با بیان اینکه این فیلم‌ها مجوز اکران دارند، این موضوع را که مجوزها از سوی وزارت ارشاد تأیید شده است، تصدیق کرد.

موضوع مالی جشنواره عمار و اکران مردمی فیلم‌های هسته‌ای درحالی است که در نشست خبری سومین دوره این رویداد یکی از خبرنگاران در این مورد پرسید: «چرا عمار حامی مالی ندارد؟ این نکته سؤال‌برانگیز است که چنین جشنواره‌ای حمایت‌کننده‌ای از بین نهادها و سازمان‌ها ندارد. این نکته شاید به این عامل برمی‌گردد که جشنواره عمار یک جشنواره سیاسی به حساب می‌آید و به این علت که با تفکر شخص خاص شما و انتقادات‌تان مشکل دارند با این جشنواره این‌گونه برخورد می‌شود».

وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار هم گفته بود: «این‌گونه نیست که ما بلافاصله پشت تریبون قرار بگیریم و انتقاد کنیم؛ همه مسیری که دیگران طی می‌کنند ما هم طی می‌کنیم. به‌عنوان نمونه همه نامه‌نگاری‌هایی که با سازمان فرهنگی- ‌هنری شهرداری تهران انجام شده، موجود است. بعد از آن هم، قرار شد فقط پنج ‌میلیون بدهند که همان را هم ندادند! در عین حال بودجه ٥٠ فیلم کوتاه را به ضدانقلاب‌ترین کارگردان می‌دهند. این هم که می‌گویید عمار سیاسی است، مگر بقیه سینمای ایران سیاسی نیست؟ آیا الان در آمریکا اجازه می‌دهند بعد از آنکه عنادشان با دولت و مردم آن کشور اثبات شد این همه از امکانات دولتی برخوردار شوند؟»

همان‌طور که مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار هم به آن اشاره کرده، به‌نظر می‌رسد سینما و سیاست از سوی این گروه بهانه‌ای برای پیوند یکدیگر پیدا کرده‌اند تا در روزهای مذاکرات، محلی برای تجلی پیدا کنند هرچند به گفته حسن مقصودی تهیه‌کننده مستند «از هیروشیما تا لوزان» این موضوع برای آنها جنبه انتقادی دارد.

او در نشست خبری آغاز اکران‌های مردمی هسته‌ای جشنواره عمار که نهم اردیبهشت سال جاری در دانشگاه الزهراء برگزار شد، گفت: «نگرانی این است که شیطان بزرگ را در حد یک رقیب ببینیم و نه در حد یک دشمن و آنچه ما در صحنه مذاکرات درباره آن مذاکره می‌کنیم حقوق ملت ماست که یک‌طرفه است و کلیت آن متعلق به ماست؛ بنابراین من از اینکه عده‌ای پس از توافقات شادی می‌کنند یا جشن می‌گیرند، تعجب می‌کنم؛ چراکه ما اگر حتی توافقی انجام دهیم نه‌تنها شادی ندارد بلکه باید تأسف خورد؛ چراکه کم‌کاری عده‌ای به نام تحریم‌ها تمام شد و حال گمان می‌کنند با لغو تحریم‌ها آن کم‌کاری‌ها جبران می‌شود. شاید بهترین کمکی که بچه‌های انقلاب امروز می‌توانند به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بکنند، همین انتقادهاست و من می‌گویم که باید از این انتقادها در مذاکرات استفاده شود».


ویدیو : اکران رایگان فیلم‌ هسته‌ ای توسط دلواپسان