اولین نوزاد لقاح خارج رحمی طبیعی در جهان متولد شد : اولین نوزاد لقاح خارج رحمی ...



اولین شگفتی طبیعی جهان , لقاح خارج رحمی , اولین کامپیوتر جهان

اولین نوزاد لقاح خارج رحمی طبیعی در جهان متولد شد

«هیث» اولین کودک جهان است که به وسیله شیوه جدید لقاح خارج رحمی به دنیا آمده و محققان امیدوارند این شیوه بتواند راه ایمن‌تری را به مادران ارائه کند.

به گزارش ایسنا، تولد هیث که اکنون هفت هفته از آن می‌گذرد، نتیجه شیوه جدیدی موسوم به لقاح خارج رحمی طبیعی بوده و می‌تواند امید جدیدی برای هزاران زنی باشد که قادر به داشتن فرزند خود نیستند.

در حالیکه شیوه‌های رایج لقاح خارج رحمی شامل تزریق هورمونهای مصنوعی بوده، در تولد هیث از یک هورمون طبیعی موسوم به کیسپپتین استفاده شده است.

این شیوه منجر به تولید ایمن‌تر تخمک برای مادر و اجتناب از خطرهای همراه با شیوه‌های قدیمی لقاح خارج رحمی می‌شود.

کارشناسان امیدوارند این شیوه تا دو سال آینده برای استفاده همگانی در دسترس قرار بگیرد.

در جریان لقاح خارج رحمی، تخمدانهای زن برای افزایش تخمک‌گذاری از طریق تزریق هورمون گنادوتروپین جفتی انسان که در ترشح پروژسترون نقش داشته، تحریک می‌شود.

اما برخی مواقع این کار منجر به سندروم تحریک بیش از حد تخمدان می‌شود. این سندروم در یک سوم زنانی که تحت درمان لقاح خارج رحمی هستند، بطور ملایم وجود داشته که باعث نفخ شکم می‌شود و برای هر یک از 20 زن این عوارض با تهوع و اسهال همراه است. حتی در موارد شدیدتر ممکن است مرگبار باشد.

زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که یکی از دلایل اصلی ناباروری است، در معرض ابتلای بیشتر به سندروم تحریک بیش از حد تخمدان قرار دارند.

محققان دانشگاه امپریال کالج لندن هورمون گنادوتروپین جفتی را بیش از حد قوی دانسته و بجای آن از کیسپپتین استفاده کردند که بنظر ملایمتر است. تاثیرات این هورمون کوتاه مدت بوده و در طول بارداری بطور طبیعی تا 7000 برابر سطح طبیعی آن افزایش می‌یابد از این رو عوارض جانبی آن باید بسیار کمتر باشد.

این هورمون به 30 زن که فرآیند لقاح خارج رحمی را انجام داده بودند، تزریق شد وو سوزانا کید اولین فردی بود که در نتیجه این درمان، هیث را در ماه آوریل به دنیا آورد.

نتایج این پژوهش در نشست انجمن غدد درون‌ریز در سان‌فرانسیسکو ارائه شده است.

ایسنا

 

 

 


ویدیو : اولین نوزاد لقاح خارج رحمی طبیعی در جهان متولد شد