اولین نخست وزیر لیبی بعد از قذافی انتخاب شد :     دبیرکل شورای انتقالی لیبی ...



 

نخست وزیر ترکیه , مستند آقای نخست وزیر , نخست وزیر عراق

 

دبیرکل شورای انتقالی لیبی دوشنبه شب از انتخاب عبدالرحیم الکیب به عنوان نخست وزیر جدید دولت انتقالی این کشور خبر داد.

مصطفی المناع گفت : اعضای شورای ملی انتقالی لیبی شامگاه دوشنبه گردهم آمدند تا نخست وزیر جدید را انتخاب کنند و الکیب در رای گیری که در مقر این شورا در طرابلس برگزار شد بیست و شش رای از پنجاه و یک رای را به خود اختصاص داد و به عنوان اولین نخست وزیر لیبی بعد از حکومت معمر قذافی انتخاب شد.

الکیب سال 1973 در رشته مهندسی برق در مقطع لیسانس از دانشگاه طرابلس فارغ التحصیل شد.

وی در سال 1976 مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه کالیفرنیا اخذ کرد سپس در سال 1984 با مدرک دکترا از دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا فارغ التحصیل شد.

الکیب سال 1985 به عنوان استادیار رشته مهندسی برق در دانشگاه آلاباما مشغول به کار و در سال 1996 رتبه استادی گرفت و به عنوان استاد در دانشگاه های ایالت کارولینا و دانشگاه آلاباما ، دانشگاه آمریکایی شهر الشارقه امارات و اخیرا در دانشکده نفت این کشور فعالیت می کرد.

الکیب یک محقق و پژوهشگر در زمینه مهندسی انرژی برق است و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی زیادی در این زمینه دارد.

الکیب تاکنون جوایز علمی مختلفی در حوزه تخصصی خود کسب کرده است.

نخست وزیر جدید لیبی: می خواهم ملتی بسازم که حقوق بشر را محترم بشمارد

عبدالرحیم الکیب، نخست وزیر جدید لیبی شامگاه دوشنبه بعد از انتخاب به این سمت اعلام کرد می خواهد ملتی بسازد که حقوق بشر را محترم بشمارد.

الکیب بعد از اینکه با رای اعضای شورای ملی انتقالی لیبی به نخست وزیری این کشور انتخاب شد، در کنفرانسی مطبوعاتی که به زبان انگلیسی سخن می گفت، اعلام کرد ما متعهد می شویم ملتی بسازیم که حقوق بشر را محترم بشمارد و نقض حقوق بشر را نپذیرد، اما برای این منظور ما به زمان نیاز داریم .

او همچنین با ادای احترام به انقلابیون افزود برچیدن شبه نظامیان مسلح به گونه ای محترمانه انجام خواهد شد .

الکیب خاطر نشان کرد ما با این موضوع با احترامی هر چه تمامتر، آنچنان که لازم است رفتار خواهیم کرد. ما آگاه هستیم که برادرانمان رزمندگان انقلابی با این نظر ما موافق هستند. آنها نیز معتقدند که ثبات کشور فوق العاده مهم است .

کیب که یک دانشگاهی اهل طرابلس است، شامگاه دوشنبه با آرای اعضای شورای ملی انتقالی لیبی به نخست وزیری دولت انتقالی انتخاب شد.

بر اساس نقشه راهی که شورای ملی انتقالی اعلام کرده است، نخست وزیر باید تا یک ماه بعد از اعلام آزادی کامل لیبی که اعلام رسمی آن بیست و سوم ماه اکتبر انجام شد، دولت انتقالی لیبی را تشکیل دهد.

انتخابات مجلس موسسان لیبی نیز باید به موازات آن در مهلتی حداکثر هشت ماهه برگزار شود و متعاقب آن انتخابات عمومی نیز حداکثر تا یک سال بعد انجام بگیرد.../انتخاب


ویدیو : اولین نخست وزیر لیبی بعد از قذافی انتخاب شد