اوباما به خاطر رابطه با ایران قانون را دور زد : انتقاد نماینده جمهوری‌خواه:اوباما ...



اوباما ایران , طلاق در قانون ایران , پایین آمدن مرز سنی رابطه جنسی در ایران

انتقاد نماینده جمهوری‌خواه:
اوباما به خاطر رابطه با ایران قانون را دور زد

مایکل مک کال، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان گفت: «دولت اوباما علناً قانونی را که خود رئیس جمهور امضا کرده بود نقض کرد. این اختلاف نظر بر سر تفسیر قانون نیست. این یک تناقض واضح و روشن با قانون و شرایطی است که ما با کاخ سفید توافق کردیم.»

ران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده اند، تشدید کرد. همزمان مقامات اعلام کرده اند که قوانین جدید بر روی بازرگانان که به دلیل کسب و کار به این کشورها سفر می کنند، اعمال نمی شود. سوالات و پاسخ های زیر درباره برنامه لغو ویزا و قوانین جدید آن است:

مردم چگونه بدون ویزا به ایالات متحده می آیند؟
براساس برنامه لغو ویزا، شهروندان 38 کشور اکثراً اروپایی بدون داشتن ویزا می توانند به ایالات متحده سفر می کنند. قبل از سفر، مشخصات فردی آنها از جمله درباره والدینشان از طریق سیستم الکترونیکی اجازه سفر به دولت ایالات متحده داده می شود. اگر وزارت امنیت داخلی با درخواست سیستم الکترونیکی اجازه سفر موافقت کند، مسافران می توانند فقط با داشتن گذرنامه به ایالات متحده سفر کنند. کسانی که به خاطر قوانین جدید با محدودیت روبرو می شوند، همچنان می توانند با اخذ ویزا به ایالات متحده سفر کنند.

چه چیزی تغییر کرده است؟
در ماه دسامبر، کنگره لایحه ای را تصویب کرد که در آن تغییراتی در برنامه لغو ویزا اعمال می شد و افرادی که به سوریه، عراق، ایران یا سودان در طی پنج سال گذشته سفر کرده اند، باید برای سفر به آمریکا ویزا تهیه کنند. این کشورها مناطقی هستند که داعش در آنها حضور دارد یا به زعم آمریکا حامی تروریسم هستند. قوانین جدید مانع از سفر مردم به ایالات متحده نمی شود بلکه به معنای بررسی شرایط آنها در کنسولگری یا سفارتخانه های آمریکا است.

آیا استثنایی در این زمینه وجود دارد؟
بله. دولت اوباما روز پنجشنبه اعلام کرد افرادی که به خاطر شغلشان سفر کرده اند، می توانند بدون ویزا به ایالات متحده سفر کنند. مردمی که به این کشورها به عنوان خبرنگار، کار برای آژانس های بشردوستانه یا سازمان های بین المللی، سازمان های منطقه ای و مقامات دولتی کشورها می روند، از این قانون مستثنی هستند. افرادی هم که از 14 جولای 2015 به ایران یا عراق برای «اهداف تجاری مشروع» سفر کرده اند می توانند بدون ویزا به ایالات متحده سفر کنند.

این تغییر، واکنش به چه چیزی بوده است؟
پس از حملات تروریستی پاریس، قانون گذاران قوانین لغو ویزا را سخت تر کردند. قوانین جدید که در دسامبر به تصویب کنگره رسید مانع از این می شود که اروپایی هایی که برای داعش جنگیده اند موجب ورود خشونت های جهادی به ایالات متحده شوند. مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده درباره این نگرانی این گونه گفته است: «مبارزین اروپایی که از سوریه و عراق یا کشورهای دیگر به اروپا بر می گردند می توانستند از طریق قانون لغو ویزا به ایالات متحده سفر کنند. این اقدام نشان دهنده این است که این تهدید وجود دارد این تلاشی برای اضافه کردن یک لایه امنیتی است.»

آیا این اقدام بر سفر آمریکایی ها به اروپا تاثیر می گذارد؟
اگر اروپایی ها دست به اقدام متقابل بزنند، چنین چیزی ممکن است. ماه گذشته، 29 سفیر اروپایی در واشنگتن در نامه ای سرگشاده هشدار دادند که این محدودیت ها موجب آسیب دیدن افراد بی گناهی همچون خبرنگاران، کارگران و افراد با تابعیت دوگانه می شود. این قوانین می تواند بر 13 میلیون اروپایی که سالانه به ایالات متحده سفر می کنند تاثیر بگذارد و آن گونه که سفرا می گویند: «موجب تقویت امنیت نمی شود و در عوض به اقتصاد دو سوی اقیانوس اطلس آسیب می زند.»

آیا اعتراض سیاسی به تغییرات صورت گرفته به وجود آمده است؟
برخی از اعضای جمهوری خواه کنگره فوراً به این مسئله اعتراض کردند که این تغییرات موجب نادیده گرفته شدن اراده کنگره شده است. مایکل مک کال، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان گفت که قانون گذاران درباره استثنائاتی که دولت روز پنجشنبه اعلام کرد و با قانونی که آنها تصویب کرده بودند، فرق دارد، بحث خواهند کرد. این جمهوری خواه اهل تگزاس گفت: «دولت اوباما علناً قانونی را که خود رئیس جمهور امضا کرده بود نقض کرد. این اختلاف نظر بر سر تفسیر قانون نیست. این یک تناقض واضح و روشن با قانون و شرایطی است که ما با کاخ سفید توافق کردیم. رئیس جمهور اوباما بار دیگر به خاطر رابطه با رهبر معظم ایران، امنیت آمریکایی ها را قربانی کرد.»

 

اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو : اوباما به خاطر رابطه با ایران قانون را دور زد