اهمیت کنترل مصرف دارو و ویتامین در دوران بارداری : محققان می‌گویند؛ اگر هنوز ...



مصرف دارو در دوران شیردهی , مصرف جگر در دوران بارداری , مصرف تخم بلدرچین در دوران بارداری آپوراک

محققان می‌گویند؛ اگر هنوز باردار نشده اید یکی از راه‌کارهای مهم برای داشتن یک فرزند سالم، توجه به موضوع مصرف داروها در دوران بارداری و تاثیر آن روی جنین است.
 این محققان توصیه می‌کنند که پیش از بارداری حتما با پزشک خود درباره مصرف داروها، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی، مشورت کنید.
متخصصان تاکید دارند که قبل از شروع مصرف یا قطع هر دارویی همیشه بهتر است با پزشکی که در طول بارداری از شما مراقبت می‌کند، مشورت کنید و در زمان بارداری هم در مورد تصمیم به استفاده از یک داروی خاص اطلاعات لازم را کسب نمایید. تصمیم به مصرف یا قطع یک دارو در زمان بارداری باید با توجه به مزایا و خطرات ایجاد شده توسط آن دارو صورت پذیرد و در این خصوص پزشک شما و شما هر دو تصمیم گیرنده هستید.
بر اساس این گزارش، در طول بارداری زمان‌هایی وجود دارد که مصرف دارو یک انتخاب محسوب می‌شود. بعضی از انتخاب‌های دارویی از سوی شما و پزشکتان در زمان بارداری، ممکن است از انتخاب‌هایی که شما در زمان غیربارداری، متفاوت باشند. به عنوان مثال اگر در طول بارداری به سرماخوردگی مبتلا شدید، ممکن است به جای استفاده از داروهای ضداحتقان بینی که در زمان غیربارداری از آنها استفاده می‌کردید، ترجیح دهید که با گرفتگی بینی خود سر کنید.
سازمان دارو و غذای آمریکا سازمانی است که به کنترل فروش یا عدم فروش داروها در آمریکا می‌پردازد. سازمان دارو و غذای آمریکا در صورت ایمن بودن و کارا بودن دارو برای یک بیماری مشخص به کمپانی سازنده، این امکان را می‌دهد که داروی خود را در آمریکا به فروش برساند.
کمپانی های سازنده دارو موظف هستند تا اطلاعات کاملی را در خصوص وجود یا عدم وجود نقص‌های جنینی یا سایر مشکلاتی که در حیوانات آزمایشگاهی در زمان تجویز دارو در خلال بارداری مادرانشان ایجاد شده است را به پزشکان و دانشمندان این سازمان گزارش کنند. البته دیده شده که در بسیاری از موارد داروها روی زنان باردار مورد مطالعه قرار نمی‌گیرند. سازمان دارو و غذای آمریکا هم اکنون در تلاش است تا اطلاعات بیشتری در خصوص مصرف داروها در طول بارداری به دست آورد.
باید تاکید کرد که محصولاتی همانند کافئین، ویتامین‌ها و داروهای گیاهی می‌توانند بر روی جنین در حال رشد تاثیر بگذارند. با پزشکتان در خصوص قطع مصرف کافئین و نوع ویتامین مصرفی مورد نیاز خود مشورت کنید و هرگز پیش از مشورت با پزشکتان از فرآورده‌های گیاهی استفاده نکنید.
همچنین متخصصان تصریح کردند: این نکته بسیار حائز اهمیت است که پیش از بارداری به درمان مشکلات سلامتی و بیماری‌های خود بپردازید. در مورد ویتامین‌های مورد نیاز پیش از بارداری از پزشک خود اطلاعاتی را دریافت کنید. تمام زنانی که قصد بارداری دارند، باید از ویتامین‌های گروه ب (فولیک اسید) به منظور جلوگیری از نقایص جنینی همانند مشکلات مغزی و طناب نخاعی استفاده کنند. شما باید این ویتامین‌ها را پیش از بارداری یا در زمان بارداری استفاده کنید.
هم چنین ایده خوبی است که با پزشکتان در مورد مصرف کافئین، الکل و سیگار کشیدن صحبت کنید. در این میان همچنین توصیه می‌شود که پیش از گفت‌وگو با پزشکتان، هیچ داروی نسخه‌ای را قطع نکنید و پیش از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشکتان مشورت کنید.
بعلاوه توصیه می‌شود که مصرف منظم ویتامین‌ها و ویتامین‌های مخصوص زنان باردار در طی بارداری البته بازهم تحت نظر متخصص، ایمن بوده و می‌توانند موثر و کمک کننده باشد.



ویدیو : اهمیت کنترل مصرف دارو و ویتامین در دوران بارداری