اهدای اطلس تاریخی خلیج‌فارس به مدیرکل «یونسکو» :   اخبار سیاسی -  اهدای اطلس ...



خلیج فارس , دریاچه شهدای خلیج فارس , لیگ خلیج فارس

 

اخبار سیاسی -  اهدای اطلس تاریخی خلیج‌فارس به مدیرکل «یونسکو»

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران روز گذشته در حاشیه مراسم ثبت جهانی تعدادی از نقشه‌های تاریخی آرشیو وزارت امورخارجه، اطلس تاریخی خلیج‌فارس را به مدیرکل یونسکو اهدا کرد.

این اطلس شامل نقشه‌های قدیمی و تاریخی است که از سه‌هزارسال پیش از میلاد تا سال 2000 میلادی تهیه شده و در همه آنها روی نام خلیج‌فارس به صراحت تاکید شده است. «ایرنا بوکووآ»، مدیرکل یونسکو جمعه‌شب گذشته در راس هیاتی به منظور شرکت در این مراسم به تهران سفر کرد. او صبح روز شنبه با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این برنامه از تعدادی نقشه‌های تاریخی آرشیو وزارت امورخارجه که در برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، رونمایی شد.

 

مدیرکل یونسکو که پس از 10سال وارد ایران شده، به‌همراهی وزیر امورخارجه ایران از نقشه‌های ثبت شده تاریخی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو رونمایی کرد. بوکووآ در سخنرانی خود برنامه حافظه جهانی یونسکو را در راستای صلح جهانی عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی در برنامه مراسم رونمایی از نقشه‌های ثبت‌شده تاریخی ایران، قرار شد نامزدهای سال 2015 برنامه حافظه جهانی یونسکو مشخص شود. مراسم رونمایی از نقشه‌های ثبت‌شده حافظه ایران نخستین برنامه مدیرکل یونسکو پس از ورود به ایران بود. در این برنامه «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران، «صالحی‌امیری»، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رییس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو حضور داشتند.


احساس می‌کنم به خانه خودم برگشته‌ام
در این برنامه برای نخستین‌بار مدیرکل یونسکو سند ثبت جهانی نقشه‌های تاریخی ایران را در حافظه جهانی با خود به ایران آورده بود و آن را به رییس مرکز پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امورخارجه تقدیم کرد. ایرنا بوکووآ در سخنرانی‌اش از حضورش در ایران اظهار خرسندی کرد و گفت: «احساس می‌کنم به خانه خودم برگشته‌ام.» او همچنین ثبت حافظه جهانی را در راستای صلح در جهان دانست. وی در ادامه گفت: اگرچه مسایل و مشکلات امنیتی و اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات بین‌المللی تلقی می‌شوند، اما موضوعات و مسایل فرهنگی و تمدنی نیز به‌عنوان میراث مشترک بشری باید همواره مورد توجه و نظر باشند زیرا تنها زبان مشترک به شمار می‌روند که با استفاده از آنها می‌توان ملت‌ها را با یکدیگر نزدیک و متحد کرد. مدیرکل یونسکو با ابراز تاسف از رواج خشونت و افراط‌گرایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: «امروزه خشونت و افراط‌گرایی میراث مشترک بشری را نیز تهدید می‌کند.»

 

بوکووآ با اشاره به ثبت ابتکارات زیادی از جمهوری‌اسلامی‌ایران به‌عنوان میراث مشترک بشری در یونسکو، از تلاش‌های دولت و نهادهای ایرانی برای حفظ، صیانت و توسعه فرهنگ و تمدن بشری تقدیر کرد. محمدجواد ظریف که یکی از دست‌اندرکاران آماده‌سازی نقشه‌ها برای ثبت در حافظه جهانی بود نیز در این مراسم عنوان کرد: «این نقشه‌ها گستره جغرافیایی عظیم ایران را نشان می‌دهد که در روزگاری نه‌چندان‌دور همه در یگانگی و همبستگی می‌زیستند و این نقشه‌ها درک صحیحی از سرنوشت مشترک این کشورها می‌دهد.»به گفته ظریف، ایران زمانی پنج همسایه داشت اما اکنون 15 کشور جزو همسایگانش محسوب می‌شود؛ این مجموعه ارزنده‌ای است که می‌تواند آغازی باشد برای تکیه بر اصل سرنوشت مشترک جمعی در عرصه بین‌المللی.

 

ظریف در این دیدار با مرور همکاری‌های علمی، فرهنگی و صیانت از میراث مشترک بشری بین جمهوری‌اسلامی‌ایران و یونسکو، توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف را بااهمیت خواند. او با اشاره به نفوذ روزافزون خشونت و افراط‌گرایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: «خشونت و افراط‌گرایی علاوه بر تهدید صلح و امنیت بین‌المللی، فرهنگ و میراث مشترک بشری را نیز مورد هجمه قرار داده است.»وی در همین ارتباط به ابتکار حسن روحانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» اشاره و اظهار امیدواری کرد با تصویب این ابتکار در مجمع عمومی سازمان ملل، شاهد همکاری بیش‌تر و ملموس‌تر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی باشیم.

 

پس از رونمایی از نقشه‌ها مدیرکل یونسکو برای برنامه بعدی، همراه کارشناسان یونسکو از مرکز پژوهش‌ها خارج شد. بر اساس اعلام صلاحی، رییس سابق کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو نقشه‌هایی که در سازمان جهانی یونسکو به‌عنوان میراث فرهنگی و تمدنی کشورمان ثبت شده شامل 500 نقشه جغرافیایی ایران است.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی افزود: «تاکنون از هشت اثر پیشنهادی ایران برای ثبت در بخش حافظه جهانی یونسکو، هفت اثر پذیرفته شده است.»

 

هفت اثر ایرانی ثبت‌شده در حافظه جهانی یونسکو عبارتند از: شاهنامه بایسنقری از کتابخانه کاخ گلستان و وقفنامه ربع رشیدی از کتابخانه مرکزی تبریز در سال 2007؛ مجموعه اسناد تشکیلات اداری دوره صفویه آستان قدس‌رضوی از سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس‌رضوی در سال 2009، التفهیم لاوائل صناعه التنجیم تالیف ابوریحان بیرونی از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس‌شورای‌اسلامی و مجموعه پنج نسخه خطی از پنج گنج نظامی از کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه ملی ایران، کاخ موزه گلستان و کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری در سال 2011؛ نقشه‌های دوره قاجار ایران از مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی و ذخیره خوارزمشاهی از مدرسه عالی شهیدمطهری در سال 2013.

اخبار سیاسی - شرق

 


ویدیو : اهدای اطلس تاریخی خلیج‌فارس به مدیرکل «یونسکو»