انواع سقط جنین و علایم و خطرات ناشی از سقط جنین : سقط جنین شایعترین عارضه حاملگی ...



علایم سقط جنین , علایم تشکیل نشدن قلب جنین , علایم جنین پسر در اوایل بارداری

سقط جنین شایعترین عارضه حاملگی در سه ماهه اول بارداری می باشد

 

سقط جنین؛ علل و پیامدهای آن

علت بروز سقط جنین همیشه مشخص نیست ولی در ماههای اول حاملگی تقریبا” در همه موارد مرگ جنین، قبل از سقط جنین صورت می گیرد.عوامل ایجاد کننده سقط جنین در زنان به دو دسته عمده عوامل جنینی و عوامل مربوط به مادر تقسیم می شوند. بروز سقط جنین در زنان اکثرا” به صورت خود به خودی اتفاق می افتد.

چرا سقط جنین اهمیت دارد؟
حاملگی موفق به بارداری اطلاق می شود که طی آن جنین رشد و تکامل خود را پیدا کرده و ضمن حفظ سلامت مادر منجر به تولد نوزادی سالم شود. در خلال حاملگی، سه ماهه اول، دوم و سوم هر کدام خصوصیات مهم و خاص خود را دارا هستند. هر مرحله دارای عوامل خاص برای مادر و جنین است که می تواند تهدید کننده سلامت آنها باشد.

 

سقط جنین شایعترین عارضه حاملگی در سه ماهه اول حاملگی می باشد که موجب استرس روحی شدید در زوجهای مشتاق فرزند می شود. ۰-۸۰% حاملگی ها به مرحله حیات نمی رسد و براورد می شود ۵۰% بارداری ها قبل از تاخیر در اولین قاعدگی دفع می شوند. حدود ۲۰-۱۵% بارداری های شناخته شده به سقط جنین منتهی می شوند. سقط جنین یعنی به مقصد نرسیدن حاملگی و  در واقع یکی از فوریتهای زنان و مامایی می باشد.

 

عوارض جدی سقط جنین شامل
خونریزی، عفونت، شوک باکتریال (شوکی که در اثر عفونت ایجاد می شود) از عوارض سقط جنین می باشند. همچنین خطر مرگ و میر مادر به دنبال سقط جنین وجود دارد. در بیمارانی که سابقه یک بار سقط جنین داشته اند احتمال سقط جنین در حاملگی بعدی آنها حدود ۲۰% است.

 

پیامدهای سقط جنین برای یک زن چیست؟
به دلیل اینکه در اکثر موارد سقط جنین به هر شكل همراه با خونریزی می باشد ادامه خونریزی به دنبال سقط جنین و یا خونریزی در طی آن می  تواند برای سلامت مادر زیان بار بوده و منجر به کم خونی و مشکلات جسمی و روحی حتی به مرگ مادر منجر شود. بروز عفونت و زخم های عفونی در خارج و داخل رحم به دلیل دستکاری های انجام شده در حین ختم حاملگی می تواند منجر به عفونت لوله و چسبندگی داخل رحمی و عقیمی  دائم زن شود. زنانی که دچار سقط جنین می شوند گرفتار واکنش سوگواری فوق العاده شدیدی می شوند. مهمترین پاسخ با احساس گناه مشخص می شود. کاملا” منطقی است که اگر فرض کنیم این ناراحتی عاطفی با از دست دادن بارداری های مکرر پیچیده تر خواهد شد.

 

پدیده سقط جنین چگونه اتفاق می افتد؟
علت بروز سقط جنین همیشه مشخص نیست ولی در ماههای اول حاملگی تقریبا” در همه موارد مرگ جنین، قبل از سقط جنین صورت می گیرد. به این دلیل بررسی علل سقط جنین شامل تعیین علت مرگ جنین در صورت امکان می باشد.

 

عوامل ایجاد کننده سقط جنین

 انواع روش های سقط جنین د d , علایم پیچیدن بند ناف دور گردن جنین , علایم جنین مبتلا به اوتیسم در رحم مادر

سقط جنین در زنان باردار زیر ۲۰ سال و بالای ۴۰ سال بیشتر است

 

عوامل ایجاد کننده سقط جنین در زنان به دو دسته عمده عوامل جنینی و عوامل مربوط به مادر تقسیم می شوند.

 

۱. عوامل جنینی سقط جنینشامل :
نمو غیر طبیعی تخم  که در ۴۰% موارد اختلال رشد منجر به سقط جنین خود به خود می شود.

 

ناهنجاریهای ارثی و ژنتیكی جنین: آمار به دست آمده نشان میدهد حدود ۲۰-۱۵% حاملگی ها منجر به سقط جنین می شود و ۶۰-۵۰ % موارد سقط جنین به دلیل ناهنجاری های ارثی و ژنتیكی جنین می باشند.

 

۲. عوامل مربوط به مادر  در سقط جنین:
* بیماریهای عفونی مادر: عفونتهای مادری به ویژه سرخچه، تب مالت و عفونتهای مقاربتی می تواند منجر به سقط جنین شود.

 

* بیماری های مزمن ناتوان کننده در مادر: بیماری هایی نظیر سل، سرطان، افزایش فشار خون ، بیماری کلیوی می تواند منجر به مرگ جنین و سقط جنین شود.

 

* بیماریهای غدد: سقط جنین به دلیل برخی از بیماریهای غدد از جمله بیماری هایی نظیر کم کاری تیروئید، دیابت قندی رخ می دهد.

 

* مصرف دارو و عوامل محیطی: مصرف سیگار، الکل، داروهای ضد بارداری و سموم محیطی نظیر سرب، آرسنیک باعث سقط جنین می شود.

 

* عدم پذیرش ایمنی بدن: جنین از لحاظ ژنتیک یک عامل خارجی برای مادر است و بدن مادر بر علیه آن آنتی بادی ساخته و جنین را دفع می نماید. در یک بارداری طبیعی جفت آنتی بادی های متوقف کننده می سازد که مانع سقط جنین می شود.

 

* ناهنجاری های رحمی: در بعضی زنان نقص تکاملی رحم در دوران جنینی منجر به ایجاد رحم دو شاخ یا یک شاخ و یا انواع ناهنجاری های شكلی رحم می شود که این نقایص می تواند منجر به سقط جنین شود همچنین وجود فیبروم یا چسبندگی رحم نیز می تواند باعث سقط جنین در زن باردار شود.

 

* نارسایی دهانه رحم: نارسایی رحم از علل سقط جنین می باشد. باز بودن بیش از حد دهانه رحم به دلیل مادرزادی یا کشش بیش از حد در باز کردن آن در هنگام سقط یا زایمان قبلی منجر به نارسایی و ضعف دهانه رحم شده و می تواند ایجاد سقط جنین به صورت خود به خودی نماید. سقط جنین در این موارد معمولا” پس از سه ماهه اول حاملگی اتفاق می افتد.

 

خطر سقط جنین با تعداد زایمان ها و نیز سن مادر در ارتباط است به طوریکه مطالعات انجام شده نشان می دهد که سقط جنین در زنان باردار زیر ۲۰ سال و بالای ۴۰ سال بیشتر است. همچنین در پدران خیلی جوان یا پیر نیز افزایش سقط جنین مشاهده شده است. بالاخره میزان بروز سقط با حامله شدن خانمها در عرض سه ماه پس از زایمان افزایش می یابد.

 

انواع سقط جنین چیست؟

 تشخیص جنسیت جنین از علایم مادر , علایم سقط جنین در سه ماهه دوم , علایم چرخش جنین در رحم

در سقط فراموش شده جنین مرده است ولی برای مدتی (حتی ماهها) در رحم باقی می ماند

 

بروز سقط جنین در زنان اکثرا” به صورت خود به خودی اتفاق می افتد. مگر اینکه سقط به طور عمدی انجام شود. زمانی که سقط جنین خود به خودی بدون استفاده از راههای دارویی یا مکانیکی برای تخلیه رحم صورت می گیرد به آن سقط جنین خود به خودی اطلاق می شود. در این حالت پس از مرگ جنین در داخل رحم، خونریزی در داخل بافت رحم اتفاق می افتد و تخم از دیواره رحم جدا می شود و انقباضات رحم را تحریک کرده که در نهایت منجر به دفع محصولات حاملگی و یا همان سقط جنین می شود.

 

در زنان باردار همه این مراحل ذکر شده در بالا به دنبال هم اتفاق نمی افتد و ممکن است هر زن در یکی از این مراحل متوقف شده و دچار خونریزی شود به همین دلیل سقط جنین خود به خودی به موارد ذیل تقسیم بندی می شود.
۱. تهدید به سقط جنین
۲. سقط جنین غیر قابل اجتناب
۳. سقط جنین به صورت ناقص
۴. سقط جنین به صورت کامل
۵. سقط جنین فراموش شده
۶. سقط مکرر

 

در موارد تهدید به سقط مقدار خونریزی زنانه و درد شكمی بسیار کم، علائم بارداری پا بر جا و حاملگی ممکن است ادامه یابد.

 

- سقط جنین غیر قابل اجتناب

در سقط جنین غیر قابل اجتناب، بیمار  آبریزش داشته و دهانه رحم باز می شود. بنابر این سقط جنین غیر قابل اجتناب است.

 

- سقط جنین ناقص

در سقط جنین ناقص دهانه رحم کاملا” باز بوده و خونریزی زیاد و دردهای انقباضی در زیر شکم وجود دارد در این حالت مقداری از محصولات حاملگی دفع شده اما چون مقدار زیادی از این محصولات در رحم باقی می ماند سقط ناقص است.

 

-سقط کامل جنین

در سقط جنین کامل به دنبال خونریزی قبلی که رخ داده است محتویات رحم به طور کامل خارج شده است. در سقط فراموش شده جنین مرده است ولی برای مدتی (حتی ماهها) در رحم باقی مانده و هنوز دفع نشده است در این حالت علائم حاملگی نیز ناپدید شده اند.

 

- سقط جنین مکرر یا عادتی
بیشتر از سه سقط جنین پشت سر هم را که احتمالا” در اثر یک علت مشترک رخ داده سقط جنین مکرر گویند.

 

سقط عمدی جنین در چه مواردی اتفاق می افتد؟

سقط جنین عمدی، به معنای ختم حاملگی با دارو یا عمل جراحی قبل از زمانی است که جنین بتواند زنده متولد شود این سقط جنین به دو دسته تقسیم می شود:
۱- سقط جنین غیر قانونی
۲- سقط درمانی

 

از آنجایی که سقط جنین در بعضی موارد جهت پیشگیری از صدمات جدی یا دائمی به مادر یا جهت حفظ زندگی یا سلامت مادر قابل اجرا می باشد لذا سقط جنین عمدی از سال ۱۹۷۳ تاکنون مرجعیت پیدا کرده است.

 

- سقط درمانی
سقط درمانی یکی از انواع سقط جنین عمدی بوده که به منظور حفظ سلامت مادر در موارد ذیل انجام می شود:
۱- این نوع سقط جنین زمانی که ادامه حاملگی، زندگی مادر را به مخاطره می اندازد یا شدیدا” به سلامت او صدمه وارد می کند انجام می شود.

 

۲- زمانی که ادامه حاملگی منجر به تولد نوزادی با ناهنجاریهای فیزیكی شدید یا کند ذهنی می گردد سقط جنین انجام می شود.

 

- سقط جنین غیر قانونی
سقط جنین غیر قانونی در واقع سقط جنین هایی است که توسط پزشکان غیر مسئول، افراد غیر پزشک و با استفاده از امکانات غیر قانونی صورت می گیرد و اکثرا” توسط شخصی انجام می گیرد که مورد تایید قانون کشور نمی باشد. این گونه سقط جنین های غیر قانونی اغلب با خونریزی شدید، عفونت، شوک عفونی و نارسایی حاد کلیه همراه هستند و در اکثر موارد منجر به مرگ مادر می شوند. در هر کشور مباحث مذهبی و قومی قابل توجهی درباره سقط جنین غیر قانونی یا عمدی وجود دارد و در اکثر قوم ها و مذاهب از جمله دین اسلام انجام سقط جنین عمدی حرام می باشد.

 

روشهای تشخیص سقط جنین چیست؟

علایم چرخیدن جنین در رحم , علایم داشتن جنین دختر , علایم جنین پسر در سه ماهگی

خونریزی در سه ماهه اول حاملگی نشان دهنده سقط جنین می باشد

 

شایعترین علامت و نشانه سقط جنین وجود خونریزی واژینال می باشد.
خونریزی واژینال در زنان باردار در اوایل حاملگی ۴ علت شناخته شده دارد که عبارتند از :
۱- بچه انداختن یا سقط جنین
۲- حاملگی خارج رحمی
۳- بیماری جفت ( بچه خوره یا مول)
۴- ضایعه بافت دهانه رحم یا مهبل


بروز هرگونه خونریزی واژینال در زنان باردار غیر طبیعی است و بایستی علت خونریزی واژینال توسط پزشک یا ماما بررسی شود ولی در اکثر موارد خونریزی در سه ماهه اول حاملگی نشان دهنده سقط جنین می باشد.

 

بر حسب نوع سقط جنین علائم ایجاد شده متفاوت است بطوری كه:
- در تهدید به سقط جنین مقدار خونریزی واژینال بسیار کم و حتی در حد لکه بینی می باشد.

 

- در سقط جنین ناقص یا غیر قابل اجتناب خونریزی واژینال اغلب زیاد و دردهای انقباضی در زیر شکم همراه با انقباضات رحمی وجود دارد. ممکن است مقداری از محصولات حاملگی دفع شوند.
- در سقط کامل جنین خونریزی واژینال زن باردار زیاد و محتویات رحم کاملا” خارج می شود.

 

- در سقط جنین عفونی که اغلب بعد از سقط جنین ناقص یا دستکاری رحم تحت شرایط غیر بهداشتی رخ می دهد علاوه بر درد و خونریزی بسیار شدید، تب و ترشح بدبو نیز وجود داشته و ممکن است علائم شوک عفونی نیز بروز کند.

 

- در سقط جنین فراموش شده به دلیل مرگ جنین، جفت فعالیت خود را از دست داده و بنابر این علائم حاملگی نظیر ویار حاملگی، تغییر رنگ نوک پستان ها و … از بین می رود. علاوه  بر این زن باردار احساس سنگینی در لگن کرده و رشد رحم او متوقف می شود. ترشحات مهبلی در این نوع سقط جنین اکثرا” آبکی و قهوه ای رنگ ( به رنگ خون مانده ) می باشد.

 

- در سقط جنین مکرر مهمترین علامت وجود خونریزی و خارج شدن محصولات حاملگی سه بار یا بیشتر در سه بارداری می باشد.

 

برای زن بارداری که دچار علائم سقط جنین شده است چه کار می توان کرد؟
- در صورت وجود هر گونه خونریزی واژینال در دوران بارداری فورا” زن باردار را نزد پزشک ببرید.

- در صورت وجود لکه بینی بدون درد با پزشک وی مشورت کنید.

 

- در صورت توصیه پزشک به استراحت در منزل به محض افزایش میزان خونریزی یا ادامه خونریزی پس از استراحت، زن باردار را به بیمارستان منتقل کنید.

 

- در صورت وجود خونریزی همراه با درد و حساسیت شكمی حتما” زن باردار را به بیمارستان ببرید. خانمی که علائم بروز سقط جنین را دارد پس از مراجعه به پزشک بهتر است استراحت در بستر داشته و با آنها مشاوره انجام شود. در صورتی كه گروه خون مادر منفی است بایستی پس از سقط جنین جهت تزریق آمپول روگام با پزشک مشورت شده و اقدام لازم انجام شود.

 

روشهای طبیعی سقط جنین

 خطرات جنین عرضی , علایم جنین دختر , علایم جنین سالم

لکه بینی نشانه آن است که سقط جنین نزدیک است

 

هدف  از روشهای طبیعی سقط جنین، کمک به سقط طبیعی جنین است که برای قرن ها در اقصی نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گرفته است. اگر شما فشار خون بالا، دیابت، صرع، مشکلات کبدی، قلبی و کلیوی دارید، ممکن است این گیاهان بیماری شما را تشدید کنند. اگر داروهای ضد بارداری یا سایر داروها را مصرف می کنید، باید مطمئن شوید که این گیاهان با داروهای شما تداخل نداشته باشند. همچنین اگر شما از IUD استفاده می کنید و یا آندومتریوز، فیبروئید یا بیماری التهابی لگن دارید، توصیه می شود که از روشهای طبیعی سقط جنین استفاده کنید.

 

- زعفران: زعفران یکی از معروفترین گیاهان دارویی است که منجر به سقط جنین می شود. باید دقت کرد که زعفران نیز در مقادیر بالا دارای سمیت است لذا باید مصرف آن کنترل شده باشد. برای سقط جنین با زعفران، می توان مقدار ۱ تا ۲ گرم زعفران را در یک استکان آب گرم خیس کرده و روزی ۳ تا ۴ مرتبه به مقدار ۱ تا ۲ قاشق از این عصاره خورد.

 

- سنبل ختایی: سنبل ختایی به تحریک قاعدگی، شل شدن عضلات و افزایش انقباضات رحم کمک می کند. اگر از تنظور این گیاه برای سقط جنین استفاده می کنید، می توانید ۵ تا ۱۵ قطره آنرا در یک فنجان آب گرم ریخته و میل کنید. برای طعم دادن به آن می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید. اگر از کپسول آن استفاده می کنید، باید کپسول های ۱۰۰۰ میلی گرمی را هر ۴ ساعت یکبار مصرف کنید. نباید دوز بیش از این را مصرف کرد چرا که باعث خونریزیهای شدید می شود. همچنین کسانی که خونریزیهای شدید دارند و یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نیز نباید از این گیاه استفاده کنند.

 

- تخم شوید: دانه های گیاه شوید از قدیم الایام در بین زنان ایرانی برای سقط جنین شناخته شده است. استفاده از تخم شوید برای سقط جنین احتمالا به دلیل تحریک هورمونهایی است که منجر به شروع سیکل قاعدگی و حرکات انقباضی رحم می شوند.

 

- کوهوش سیاه Black cohosh: (این گیاه در حال حاضر در ایران وجود ندارد) کوهوش سیاه معمولا به همراه سنبل ختایی و یا کوهوش آبی برای سقط جنین به کار می رود.

 

این گیاه دهانه رحم را برای خروج نوزاد آماده می کند. لذا می توان از آن برای آماده کردن رحم برای سقط جنین نیز استفاده کرد. در بعضی کشورها کپسولهای این گیاه به نام Angelic یا Dong Quai موجود است که باید کپسول های با دوز ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ میلی گرم را به صورت هر چهار ساعت یکبار مصرف کرد.

 

از آنجا که این گیاه می تواند ضربان قلب شما را پایین بیاورد، اگر بیماری قلبی دارید نباید از آن مصرف کنید. این گیاه را همراه با قرص های ضدافسردگی و یا داروهای ضدبارداری مصرف نکنید. برخی از عوارض این گیاه شامل تهوع و استفراغ، سرگیجه، سردرد، اسهال و لرزش هستند. لازم به ذکر است که کوهوش سیاه به تنهایی نمی تواند منجر به سقط جنین شود.


- پونه: پونه نیز یکی از گیاهان مؤثر برای القای سقط جنین است. این گیاه می تواند به عنوان یک سم قدرتمند عمل کند و لذا باید با دقت فراوان مصرف شود. هرگز نباید اسانس آنرا به صورت خوراکی مصرف کرد. برای تنطور، ۲۰ تا ۴۰ قطره آنرا در هر ۳ تا ۴ ساعت مصرف کنید. همچنین می توانید هر ۳-۴ ساعت یک کپسول پونه سایز #۰ را مصرف کنید.

 

شما ممکن است تمایل داشته باشید برای سقط جنین از زعفران، سنبل ختایی، کوهوش سیاه و یا پونه و یا هرچهارتای این گیاهان استفاده کنید. اما نکته مهم این است که حتما باید دوز توصیه شده را رعایت کنید و در صورتی که از همه گیاهان باهم برای سقط جنین استفاده می کنید (این روش توصیه نمی شود) دوز آنها را کمتر کنید. مصرف گیاهان در طول شب همانند طول روز، شانس موفقیت سقط جنین را بیشتر می کند.

 

برخی افراد، ورزش کردن و حمام داغ را نیز برای تحریک سقط جنین توصیه می کنند. رابطه جنسی زناشویی، تحریک نوک پستان و ارگاسم نیز می تواند به سقط جنین کمک کند. کرامپ های خفیف و گرفتگی شکمی امری غیر معمول نیست و اغلب قبل از سقط جنین اتفاق می افتد. لکه بینی نشانه آن است که شما به سقط جنین نزدیک شده اید. خونریزی معمولا در عرض چند روز شروع می شود اما ممکن است تا دوهفته نیز طول بکشد. افزایش دوز مصرفی گیاهان دارویی نیز می تواند به سقط جنین کمک کند. به خصوص اگر که لکه بینی شما آغاز شده است.


اگر بعد از ۲ تا ۳ هفته لکه بینی و سقط شما شروع نشد، داروها را قطع کنید و برای سقط با روشهای جراحی تحت نظر پزشک اقدام کنید. همچنین اگر سقط شما موفق بود، باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرید تا مطمئن شوید که سقط به طور امل انجام شده و رحم شما کاملا خالی است.

 

انواع روشهای سقط جنین و خطرات آنها
در دو دهه گذشته بهترین روش سقط جنین ساکشن کورتاژ یا دیلاتاسیون کورتاژ بوده است. که در سه ماهه اول بارداری بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت و در سه ماهه دوم ختم بارداری به روش D&C و یا ساکشن امکان‌پذیر است اما در اواخر سه ماهه دوم باید دیلاتاسیون کامل سرویکس و خارج کردن جنین (Extraction) انجام شود. این روش سقط جنین عوارض جدی می‌تواند به همراه داشته باشد مانند پارگی سرویکس، پارگی رحم، آسیب به احشا شکمی.

 

در سالهای گذشته بیشتر از آمپول های عضلانی مثل اکسی توسین و پروستاگلندین برای سقط جنین در سه ماهه اول بارداری استفاده می شد. اما با روی کار آمدن دارو های غیر تزریقی و کم عارضه تر  مثل میزوپرستول Misoprostol(با نام تجاری Cytotec )درد سر این فرایند کاهش یافت.

 

- سقط جنین با قرصهای سایتوتک یا میزوپروستول
قرصهای میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک (Cytotec)  به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجود دارد و اولین بار از آن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است. در یک تحقیق مشخص شد که مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن بصورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن بصورت خوراکی  تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می شود. میزوپروستول با نام میزوتک یا میزو گلندین در قالب قرص های 100  و 200 میکروگرمی در ایران تولید می گردد. (نام تجاری آن سیتوتک یا سایتوتک می باشد). قرص سایتوتک در  بازار آزاد به صورت قاچاقی بفروش می رسد که احتمال تقلبی بودن یا تاریخ گذشتگی آن وجود دارد.

 

نحوه مصرف قرص های میزوپروستول را برای سقط جنین

با انواع سقط جنین و درمان آن آشنا شوید , علایم از کار افتادن قلب جنین , علایم مرگ جنین در رحم در ماه اخر

ایجاد درد شکمی و اسهال از عوارض مصرف قرص های سقط جنین میزوپروستول است

 

استفاده از این قرص ها برای سقط جنین حتما باید زیر نظر متخصص زنان از داروخانه تهیه شود چون احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد در حال حاضر رژیم پیشنهادی با توجه به حداکثر اثربخشی و حداقل عوارض جانبی 400 میکروگرم میزوپروستول واژینال هر چهار ساعت و حداکثر پنج دوز است.  معمولا متخصصان با توجه به سن بارداری و سیستم بدنی شما  دو روش واژینال و زیر زبانی را برای مصرف قرصها توصیه می کنند البته اکثر اوقات ترکیبی از مصرف زیر زبانی و واژینال توصیه می شود. 400 میکروگرم میزوپروستول خوراکی نسبت به 200 میکروگرم میزوپروستول واژینال سریع‌تر اثر می‌کند ولی عوارض جانبی بیشتری دارد. استفاده واژینال موثرتر از روش زیر زبانی است.

 

رژیم پیشنهادی برای سه ماهه اول بارداری استفاده از 800 میکروگرم واژینال هر 12 ساعت تا حداکثر سه دوز است معمولا با توجه به سن بارداری در سه ماهه دوم متخصص مصرف این قرصها را به شکل زیر توصیه می کند:

17 -13 هفته، 200 میکروگرم واژینال هر شش ساعت تا ماکزیمم چهار دوز یعنی 800 میکروگرم

26 -18 هفته، 100 میکروگرم واژینال و ماکزیمم چهار دوز هر شش ساعت.

بیشتر از 27 هفته 50- 25 میکروگرم هر شش ساعت تا حداکثر شش دوز.

 

عوارض قرصهای سقط جنین میزوپروستول یا سایتوتک
۱- از عوارض مصرف این قرص های سقط جنین درد شکمی است که معمول از ۱۰ دقیقه بعد از مصرف قرص شروع می شود.

۲- اسهال و استفراغ که به سرعت قطع می شود نیز از عوارض مصرف این قرص های سقط جنین است.

۳- تب و لرز که به مرور کم می شود

۴- خونریزی و سقط جنین

 

در خانم هایی که سابقه سزارین دارند احتمال پارگی رحم وجود دارد که بایستی حتما تحت نظر متخصص در بیمارستان از این قرصها برای سقط جنین استفاده کنند. بعد از مصرف قرصها تا 2 هفته احتمال سقط شدن جنین هست ولی معمول در 12 ساعت اول پس از مصرف قرص ها جنین سقط می شود.


نکته مهم: خانمها دقت داشته باشند که در حاملگی خارج از رحم اگر سونوگرافی دهید چیزی داخل رحم شما دیده نمی شود برای مشاهده جنین در چنین مواردی از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده می شود.

 

خطرات سقط های مکرر جنین با قرص و آمپول

 خطرات بریچ بودن جنین , علایم جنین مرده در شکم مادر , علایم خفگی جنین در شکم مادر

عوارض سقط جنین با آمپول بیشتر از سقط جنین با قرص است

 
سوراخ شدن رحم: 2 تا 3 درصد زنانی که سقط جنین می کنند در معرض خطر سوراخ شدن رحم قرار دارند. بسیاری از این جراحات تشخیص داده نشده و درمان نشده باقی می مانند مگر این که معاینه  لاپاراسکوپی توصیه و انجام شود به گزارش مجله پاتوق 2000 خطر سوراخ شدگی رحم برای زنانی که قبلاٌ زایمان کرده اند یا هنگام سقط جنین بیهوشی عمومی داشته اند افزایش می یابد.

 

پارگی های دهانه رحم: پارگی های مشخص دهانه رحم که نیازمند بخیه زدن هستند در حداقل 1% سقط های سه ماهه اول رخ می دهد. پارگی های کوچک تر یا جراحات میکرو که درمان نمی  شوند نیز در دراز مدت به تخریب سیستم باروری منجر می شوند. تخریب پایدار دهانه رحم متعاقب سقط جنین ممکن است به شل شدگی دهانه رحم، زایمان زودرس و عوارض  زایمان منجر شود. خطر تخریب دهانه رحم برای نوجوانان، سقط های سه ماهه دوم و در مواردی که از لامیناریا برای اتساع دهانه رحم استفاده نمی شودد، بیشتر می شود.


سقط جنین با آمپول فقط زیر نظر متخصص
عوارض سقط جنین با آمپول بیشتر از سقط جنین با قرص است و معمولا سریعتر از قرص عمل می کند. در سقط با این روش ۲ آمپول پروستاگلندین به فاصله یک ساعت از هم عضلانی تزریق می گردد که زن باردار پس از یک تا۲ ساعت دچار درد و پیچش شکم همراه با خونریزی و سقط جنین می شود.


گردآوری: بخش زناشویی پادشا

منابع:
pezeshk.us
takeineh.com


ویدیو : انواع سقط جنین و علایم و خطرات ناشی از سقط جنین