اندر معایب عصبانیت :       آخرین باری که عصبانی شدید کی بود؟ امیدوارم در پاسخ ...



 

 

عصبانیت , معایب رانا , معایب دنا

 

آخرین باری که عصبانی شدید کی بود؟ امیدوارم در پاسخ بگویید دست کم چند هفته پیش. مسلماً عصبانی  شدن امر اجتناب ناپذیری است، اما زیاد عصبانی شدن یا برای هر موضوعی عصبانی شدن، کاملاً به ضرر سلامتی تان است.

 

همه ما با حالت روحی خشم آشنا هستیم و در زندگی بارها آن را تجربه کرده ایم. خشم نوعی هیجان روحی است که اغلب بر اثر واکنش شخص نسبت به رفتار ناشایست دیگران بروز می‌کند.

 

خشم می تواند یک رنجش و ناراحتی زودگذر باشد و یا یک عصبانیت تمام عیار، در هر حال پدیده‌ای کاملا طبیعی است، و مانند سایر احساسات نشانه سلامت و تندرستی و عواطف انسانی می باشد، اما هنگامی که از کنترل خارج شود، می تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در محیط کار، روابط شخصی و در تمامی عرصه‌های زندگی شما به وجود آورد. عصبانی شدن کار ساده ای است و هر محرک کوچکی می تواند شما را عصبانی کند، اگر همسرتان فراموش کند کاری را برایتان انجام دهد، می توانید عصبانی شوید. اگر کودکتان غذا نخورد، اگر رئیستان کار زیادی به شما بدهد، اگر کسی هنگام رانندگی به حق تقدم شما توجه نکند و هزار دلیل دیگر می تواند شما را عصبانی کند. اما باید بدانید که در مقابل این محرک ها می توانید عصبانیت خود را کنترل کنید...

 

اما بهتر است قبل از آن مضرات عصبانیت را بخوانید.

 

عوارض جسمی خشم چیست؟

 

محققان ثابت کرده اند که عصبانیت واقعاً می تواند قاتل انسان باشد. در واقع عصبانیت و سایر احساسات شدید و منفی می توانند ضربان قلب را در افراد مستعد به شکل بیمارگونه یا حتی کشنده ای تغییر دهند و جان فرد را به خطر بیندازند.اتفاقاتی که متعاقب خشمگین شدن در بدن ایجاد می‌شوند عبارتند از : تنفس سریع، متوقف شدن سیستم گوارش که یکی از بدترین پیامدهای خشم است، آزاد شدن ذخایر گلوکز از کبد، ترشح کورتیزول و سرکوب سیستم ایمنی، افزایش هورمون تستوسترون در مردان، تسریع و تشدید حرکات و گفتار، سفت شدن عضلات، گشاد شدن چشم‌ها، سرخ شدن چهره و انتقال جریان خون از پوست، کبد، معده و روده به سمت قلب، سیستم عصبی مرکزی و عضلات. افرادی که سریع کنترل خود را از دست داده و خشمگین می‌شوند در درازمدت دچار مشکلاتی از قبیل اختلالات پوستی، قلبی‌عروقی، گوارشی، نارسایی سیستم عصبی، تشدید علایم بیماری موجود در بدن، آرتروز و سکته قلبی می‌شوند. جالب است بدانید که آمارها نشان می دهد، سالانه بیش از 400 هزار نفر در آمریکا بر اثر ایست ناگهانی قلب جان خود را از دست می دهند.

 

بر اساس مطالعات جدید، عصبانیت بیش از سایر عوامل خطر آفرین مانند کلسترول بالا، بیماری عروق کرونر و سیگار کشیدن در ایجاد بیماری های قلبی موثر است. تحقیقات نشان می دهد که عصبانیت های شدید و مزمن با بروز بیماری های قلبی، سرطان، سکته مغزی، سرما خوردگی، آنفوآنزا و افسردگی مرتبط هستند

 

راههای کنترل خشم

 

آرمیدگی

 

روش های ساده آرمیدگی مثل تنفس عمیق وآرام سازی ذهنی می توانند به شما دركاهش احساس عصبانیت كمك كنند. اگر شما در كار با شركای خود دچار مشكل و عصبانی شده اید ، فكر مناسب این است كه تكنیك های آرمیدگی را یاد بگیرید.

 

به عنوان مثال می توانید در وضعیت راحتی دراز بكشید، چشمانتان را ببندید ، تمام ماهیچه های خود را به حالت آرمیدگی در آورید واین كار را از پاها شروع كنید و ادامه دهید تا تمام ماهیچه ها یتان به آرمیدگی برسند. آن گاه از راه بینی نفس بكشید و به تنفس خود توجه كنید و هنگام بازدم بگویید یك . دوباره نفس بكشید وهنگام بازدم بگویید یك . این كار را 20 دقیقه ادامه دهید . سعی كنید فقط صدای نفس كشیدنتان را بشنوید.

 

برای رسیدن به آرمیدگی می توانید در حالی كه در وضعیت راحتی درازكشیده اید یك ورد یا كلمه را مكرراً تكرار كنید، مثلاً بگویید: آرام باش ، سخت نگیر وامثال آن . روش سوم آرام سازی استفاده از تصویر سازی ذهنی است. برای این منظور یك صحنه یا تجربه زیبا و آرامش بخش را مجسم كنید و فقط به آن فكر كنید و اجازه ندهید هیچ فكر دیگری به ذهن شما وارد شود تا به آرمیدگی دست پیدا كنید .

 

تمرین های فوق می توانند عضلات شما را به آرامش برسانند واحساس آرامش شما را بیشتر كنند. این تمرین ها را هر روز باید انجام داد . باید یاد بگیرید هر زمانی كه در وضعیت تنش زا قرار می گیرید به طور خودكار ا ز این تكنیك ها استفاده كنید.

 

سلامتی ذهن: سلامتی بدن


به طور میانگین هر فرد روزانه 60000 فکر دارد که 80 درصد آنها منفی می‌باشد. حال تصور کنید چگونه این افکار روی بدن اثر می‌گذارند و به طور نیمه خود آگاه و منفی روی الگوهای فکری و رفتاری شما تاثیر می‌گذارد. راه گفتن کلمات به خودتان را باز سازی کنید. واقعا با تصدیق های مکرر می‌توانید پاسخ به عصبانیت را تغییر دهید. این تایید ها یک الگوی رفتاری مثبت در افکار شما بر جا می‌گذارد. به جای عصبی بودن، پیام های مثبت به خودتان القاء کنید، مثلا: من قوی هستم، من شکر گزار می‌باشم و می‌توانم هر کاری را انجام دهم. این افکار مثبت را در طول روز با خود تکرار کنید تا اینکه استرس را از بین ببرید و نگرش شما عوض شود.

 

از خود و دیگران انتظارات وقع بینانه داشته باشید

 

دربسیاری از مواقع علت خشم شما حاصل توقعات بیجایی است که از خود یا دیگران دارید.شناخت خواسته های غیر منطقی خود تغییر دادن آنها به خواسته های واقع بینانه تر است.

 

به عنوان مثال به جای اصرار کردن بر این خواسته های غیر منطقی با خودتان منطقی حرف بزنید.

 

ورزش

 

ورزش ، مخصوصاً درفضای باز، نه تنها سلامت جسمی را بهبود می بخشد، بلكه به تسكین اعصاب و سلامت روانی نیز كمك می رساند. ورزش در فضای باز مثل پیاده روی ، دویدن ، نرمش ، شنا ، فوتبال و ... سبب مصرف زیاد و مداوم اكسیژن می شود، خصوصاً اگر در فضای سبز و مناطق كوهستانی انجام شود. ورزش مداوم سبب سلامت قلب و عروق ، كاهش چربی بدن ، زیبا سازی شكل بدن، از بین بردن غم وافسردگی و اضطراب، افزایش عزت نفس و شادی و سرزندگی فرد و افزایش خود كنترلی رفتار می شود

 

موقعیت را بپذیرید

 

برخی چیزها را نمی‌توان تغییر داد. گاهی باید به جای عصبانی شدن وضعیت کنونی را پذیرفت و با آن سازگاری پیدا کرد. در این صورت لازم است شیوه‌های مقابله با مشکلات را یاد گرفته و یا آنها سازگار شوید.

 

روش های مختلفی برای کنترل و بررسی عصبانیت وجود دارد. شما می توانید یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را در یک مسیر سازنده و مثبت قرار دهید. روش های نفس کشیدن عمیق مانند مدیتیشن، ورزش هایی مانند یوگا، تجسم کردن تجارب آرامبخش مانند قدم زدن در طبیعت و تکرار کردن عبارت هایی مانند آرام باش یا خونسرد باش می تواند به شما کمک کند که خشم یا عصبانیت خود را کنترل کنید.

منبع: تبیان



ویدیو : اندر معایب عصبانیت