اندازه های استاندارد کاغذ : سیستم سازمان استاندارد بین الملی (ISO) و سیستم ...



سیستم سازمان استاندارد بین الملی (ISO) و سیستم استاندارد آمریکای شمالی دو سیستم استانداردی  مدونی می باشند که استفاده از این نوع تقسیم بندی متداول می باشد.
استاندارد بین المللی ایزو 216 یا (The international standard: ISO 216):
استاندارد بین المللی ابعاد کاغذ یا ایزو 216 بر پایه استاندارد DIN کشور آلمان قرار گرفته.
(دلیل استفاده از استاندارد کشور آلمان در این مورد به سابقه و پیشرو بودن این کشور در صنایع چاپ و کاغذ مربوط می شود).

ویژگی منحصر به فرد این سیستم مقیاس پذیر بودن آن است. بر این اساس  که در همه ابعاد کاغذ های استاندارد ایزو ، نسبت طول به عرض تقریبا برابر با 1/4142 ( جذر عدد 2) است.
در این استاندارد سه خانواده کاغذ با ابعاد مشخص وجود دارند : گروه A ، گروه B و گروه C.
توجه داشته باشید که بر اساس استاندارد ایزو نحوه بیان ابعاد یک ورق کاغذ باید بصورت عرض در طول (با توجه به حالت لاتین ) باشد. برای مثال هنگام نام بردن سایز A4 اونرو بصورت 297 ×‌ 210 میلی متر بیان می کنند. دقت کنید که واحد اندازه گیری استاندارد «میلی متر» است و  با توجه به استفاده از نسبت 4142 /1 برخی از ابعاد عدد اعشاری  رند شده است.

 گروه A
- در این گروه نسبت طول به عرض کاغذ عدد مطلق 1/4142 می باشد.
- اندازه مساحت کاغذ A0 در این گروه 841 × 1189 mm و تقریبا برابر با یک متر مربع (در واقع 999949 میلی متر مربع ) است .
- در این گروه  اندازه های بعدی  با نصف کردن طول کاغذ بزرگتر به دو قسمت بدست می  آید. برای مثال قطع A1 با نصف کردن طول کاغذ A0 به دو قسمت مساوی به دست می آید بنابراین قطع A1 مساوی خواهد بود با 594 × 841 ( البته عرض 594/5 بوده که روند شده  است). همانظور که می بینید عرض کاغذ بزرگ تر بعد از نصف شدن طول کاغذ کوچکتر خواهد بود.
مابقی گروها به وسیله تصویر در زیر آمده است.     
استاندارد اندازه کاغذ

اندازه استاندارد کاغذ , اندازه استاندارد کاغذ مجله , اندازه های استاندارد کاغذ

گروه B

اندازه کاغذ a4 , اندازه کاغذ a5 , اندازه استاندارد کیر

گروه C

اندازه کاغذ a3 , اندازه استاندارد طراحی صفحات وب , اندازه کاغذ

گروه ANSI paper sizes D

 

در این گروه اندازه ها بر اساس اینچ می باشد.

اندازه استاندارد اندام تناسلی زنان , اندازه کاغذ a4 در فتوشاپ , اندازه استاندارد اندام تناسلی مردان

چرا ابعاد كاغذ A4 اعشاری است؟
تا به‌حال دقت كرده‌اید كه ابعاد كاغذ A4 از كجا آمده‌است؟
چرا به جای این‌كه طول و عرض آن اعداد صحیح و رندی باشند، اعداد اعشاری هستند؟ مثلا عرض كاغذA4  ، ‌مساوی 21.02 سانتیمتر و  طول آن  29.73 سانتیمتر است. به نظرتان مساحت كاغذ A4 چقدر است؟
با وجود آن كه ابعاد كاغذ A4 به ظاهر اعشاری و بی‌ربط هستند اما مساحت آن دقیقاً 16/1 متر مربع است، یعنی 625 سانتیمتر مربع. در واقع طول و عرض این كاغذ طوری تنظیم شده است كه مساحت مورد نظر را حاصل كند.

حتما می‌دانید كه كاغذهای خانواده A با افزایش شماره، مساحت‌شان نصف می‌شود. مثلا مساحت كاغذ A4 نصف مساحت كاغذ A3 است. این نصف شدن مساحت با نصف شدن طول كاغذ انجام می‌شود. یعنی كاغذ A3 از طول نصف می‌شود و تبدیل به دو كاغذ A4 می‌شود. در واقع عرض كاغذ A3  برابر طول كاغذ A4، و نصف طول A3 برابر عرض A4 می‌شود. از طرفی تمام این كاغذها باید با هم متناسب باشند. یعنی نسبت طول به عرض آن‌ها یكی باشد. با یك تناسب ساده در می‌یابیم كه كه طول كاغذ باید 2 √ برابر عرض آن باشد. این تناسب بین ابعاد كاغذها آرشیو كردن آن‌ها را راحت‌تر می‌كند و همچنین در جریان تولید كاغذ تلفات كمتری به دنبال دارد.

كاغذ A0 به عنوان مبنای طراحی این كاغذها قرار گرفته است. مساحت این كاغذ 1 مترمربع است. با توجه به این كه طول كاغذ باید 2 √ برابر عرض آن باشد، ابعاد این كاغذ به صورت 84.09x  118.92 cm محاسبه می‌شود.
برای محاسبه ابعاد كاغذهای دیگر هم كافی است هر بار عدد بزرگتر (طول) را نصف كنیم.

ابعاد استاندارد کاغذ , اندازه کاغذ a3 به سانتی متر , اندازه کاغذ a2

پ.ن. محاسبات فوق مبنای تئوری قضیه بودند. در عمل مقداری هم تلورانس به سایز کاغذها اضافه می‌شود. مثلاً ممکن است دقت ۱ میلیمتر در هنگام تولید در نظر گرفته شود.
منابع:estelam.com
ep30lon.blogfa.com


ویدیو : اندازه های استاندارد کاغذ