اندازه‌گیری دقیق فاصله کهکشان‌های دوردست از زمین با خط کش کیهانی : اخبار علمی ...



اندازه گیری , اندازه زمین فوتبال , واحدهای اندازه گیری

اخبار علمی - اندازه‌گیری دقیق فاصله کهکشان‌های دوردست از زمین با خط کش کیهانی

دانشمندان انگلیسی و دانمارکی با استفاده از کهکشانی دوردست ملقب به «چشم سارون» (Eye of Sauron)، شیوه جدیدی برای اندازه‌گیری دقیق فاصله کهکشان‌هایی از زمین ارائه داده‌اند که ده‌ها میلیون سال نوری از آن فاصله دارند.

محققان فاصله دقیق این کهکشان با نام رسمی NGC 4151 را از طریق مقایسه‌کردن اندازه فیزیکی حلقه غباری اطراف سیاهچاله‌اش (با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته) و فاصله مشاهده‌شده آن از زمین اندازه‌گیری کردند. سیاهچاله کهکشان مزبور که فاصله آن 62 میلیون سال نوری از زمین اعلام شده، می‌تواند به عنوان «نشانگری کیهانی» در جهان برای اندازه‌گیری فاصله اجرام آسمانی دیگر از زمین به کار رود.


یکی از مشکلات بزرگ در ستاره‌شناسی اندازه‌گیری فواصل بسیار بزرگ در جهان است. معمول‌ترین شیوه‌های کنونی، فواصل نسبی را با استفاده از نشانگرهایی موسوم به «شمع‌های استاندارد» اندازه‌گیری می‌کنند. این شمع‌ها، ستارگانی هستند که شفافیت شناخته‌شده‌ای دارند.
با این حال، تیم علمی دانشگاه ساوث‌همپتون و «موسسه نیلز بور» دانمارک نشان داده‌اند می‌توان با استفاده از سیاهچاله‌های عظیم این فواصل را به دقت اندازه‌گیری کرد. دانشمندان از این شیوه برای تعیین فاصله دقیق چندین کهکشان استفاده کردند که این فاصله پیش‌تر مشخص نبود.

 

چگونگی اندازه گیری زمان از دوران باستان تا عصر حاضر , پیمانه های اندازه گیری , نحوه اندازه گیری سایز سوتین

 چشم سارون در ارباب حلقه‌ها

 

کهکشان مارپیچ NGC 4151 دارای سیاهچاله فوق‌عظیمی در مرکز است و با مقایسه‌کردن اندازه‌ واقعی غبار اطراف این سیاهچاله با اندازه‌ مشاهده‌شده‌اش از زمین، فاصله دقیق آن از کره خاکی مشخص شد. اکنون می‌توان از سیاهچاله این کهکشان به عنوان نشانگر فاصله کیهانی استفاده کرد.
با شیوه جدید می‌توان فاصله چندین کهکشان از زمین را به دقت اندازه‌گیری کرد و این موضوع اطلاعات قابل‌توجهی درباره تاریخ زمین ارائه خواهد داد. کهکشان NGC 4151 به دلیل شباهتش به چشم یکی از شخصیت‌های فیلم «ارباب حلقه‌ها»، چشم سارون خوانده می‌شود.
جزئیات این تحقیق در نشریه Nature قابل‌مشاهده است.
اخبار علمی - ایسنا


ویدیو : اندازه‌گیری دقیق فاصله کهکشان‌های دوردست از زمین با خط کش کیهانی