انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان : وزیر نیرو از سرمایه گذاری این وزارتخانه ...


وزیر نیرو از سرمایه گذاری این وزارتخانه برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و گفت: با این انتقال مشکل استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و یزد در زمینه آب برطرف خواهد شد. خبرگزاری ایرنا: ˈ حمید چیت چیان ˈ عصر پنجشنبه در دیدار با علما و مراجع تقلید در قم، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش غلظت نمک پس از شیرین کردن آب دریا و ایجاد مشکل برای آبزیان، طرح انتقال آب از دریای خزر به استان های مرکزی قابل اجرا نیست و بر همین اساس، سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب از دریای خزر به شهرهای مرکزی کشور مخالفت کرده است.

چیت چیان هم ضمن تشریح مباحث تامین آب در کشور از کاهش شدید بارندگی تا 47 درصد در 15 استان کشور خبر داد.

وزیر نیرو همچنین گفت: با توجه به کمبود منابع آبی، کشاورزانی که از آب چاه استفاده می کنند در صورتی که در چهار ساعت پرمصرف روز، برق چاه خود را خاموش کنند 20 ساعت دیگر برای آنها رایگان محسوب می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه آب با وجود افزایش مصرف، ولی منابع در حال کاهش است و منابع آبی ما نسبت به گذشته از 130 میلیارد متر مکعب به 120 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

چیت چیان همچنین با اشاره به توصیه برخی استانداران و نمایندگان مجلس برای سد سازی نیز گفت: در حقیقت با ساختن سدجدید، هیچ منبع آبی اضافه نمی شود بلکه همان منابع ما تقسیم خواهد شد و برخی سدهایی که احداث شده آب چندانی پشت آنها ذخیره نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه راندمان آبیاری در کشور بسیار پایین است و 92 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و باید روش آبیاری تحت فشار را برای کاهش مصرف توسعه دهیم.

وزیر نیرو روز پنجشنبه با سفر به شهر مقدس قم با حضرات آیات ˈلطف الله صافی گلپایگانیˈ و ˈناصر مکارم شیرازیˈ از مراجع تقلید و آیات سید محمود هاشمی شاهرودی نائب رییس اول مجلس خبرگان رهبری، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه و حجج اسلام و المسلمین ˈسید محمد سعیدیˈ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و ˈسید جواد شهرستانیˈ نماینده آیت الله ˈسید علی سیستانیˈ در ایران دیدار و گفت و گو کرد.


ویدیو : انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان