انتقاد خانه تئاتری ها از سرگردانی تئاتر كشور :       راد گفت: هنرمندان در ...



 

خانه ملت , خانه هوشمند , یتیم خانه ایران

 

 

راد گفت: هنرمندان در ماه گذشته نه تنها شاهد آرامش نبوده اند که روز به روز سرگردان تر و بلاتکلیف تر بوده اند. یعقوبی گفت:

مدیریت های انتصابی، پاشنه آشیل تئاتر است. هژیرآزاد هم گفت: باید دید آیا تئاتر برای برخی مشروعیت دارد؟!، اگر پاسخ، مثبت بود به قانون پناه برد.


مساله بلاتکلیفی گروه ها برای اجرا در تالار مولوی، انتقاد به تغییر کلی سیاست های تئاتری با تغییر مدیران، ابراز نگرانی از حذف یا کاهش تعداد صفحات هنری روزنامه ها ازجمله نکاتی بود که در نشست هیئت مدیره خانه تئاتر به آن اشاره شد.

دومین نشست رسانه ای هیئت مدیره خانه تئاتر با حضور ایرج راد، محمد یعقوبی، کاظم هژیرآزاد، خسرو احمدی و هوشمند هنرکار، ۲۹ تیرماه، برگزار شد.

ایرج راد (رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر) صحبت های خود را با اشاره به مساله ای که در ماه گذشته برای تالار مولوی به وجود آمد، آغاز کرد و گفت: متاسفانه مناقشات پیرامون تالار مولوی مستقیما به مسائل فرهنگی و هنری به خصوص تئاتر که همواره از کمبود امکانات رنج برده و می برد، ضربه می زند.

وی افزود: جای تاسف دارد که یک پایگاه آموزشی- فرهنگی، با جای دیگری که متولی تئاتر است و بخشی از بودجه تئاتر کشور را در دست دارد، دعوا می کنند و درنهایت کسانی که ضرر می بینند، در درجه اول جامعه و فضای فرهنگی جامعه و در مرحله دوم، دست اندرکاران هنر تئاتر هستند.

راد، خواستار کنار گذاشتن مناقشات مربوط به تالار مولوی شد و توضیح داد: در روزهای گذشته، برخی نمایش ها که چندین ماه است مشغول تمرین هستند، با این بهانه که تفاهم نامه مرکز هنرهای نمایشی با جهاد دانشگاهی منعقد شده و دیگر اعتبار ندارد، اجازه کار در تالار مولوی را پیدا نکردند.

وی در ادامه با اشاره به یارانه تئاتر که این روزها بسیار مطرح می شود، گفت: ارائه کمک های مالی به گروه های تئاتری قرار است به این سمت برده شود که به ازای تعداد تماشاگران به آثار، بودجه تعلق بگیرد درحالی که این شرایط خطرناک است که هنرمند بخواهد تمام همّ و غم خود را بر سر این مساله بگذارد که تماشاگران را به سالن ها بکشاند.

وی، نتیجه این کار را سطحی شدن نمایش ها و باز شدن پای چهره های صرفا تصویری به تئاتر دانست و اظهار کرد: تلاش برای جذب مخاطب باعث می شود، کارها به شکلی اجرا شود که سبب خنده تماشاگر شود و برای او لحظات سرگرمی و تفننی به وجود آورد و همچنین پای چهره های تصویری در تئاتر باز می شود، آنهم نه به گونه ای که در تئاتر جایگاه داشته باشند و این نیز درنهایت منجر می شود که برخی هنرمندان تئاتر که بااستعداد و توانا هستند، فرصتی برای انجام کار نداشته باشند یا اینکه تئاتر در چرخه ای می افتد که دائما افراد خاصی فعالیت می کنند و چنین امری ضربه زننده خواهد بود.

مساله دیگری که ایرج راد به آن اشاره کرد، قرارداد تیپ بود که وی درباره آن توضیح داد: با این نوع برنامه ریزی و هدفمند کردن مسائل، قرارداد تیپ که سال ها روی آن کار شده؛ دچار لطمه می شود؛ اگرچه این قرارداد هم دارای ایرادات و مشکلاتی است اما نمی توان چیزی را که روال مشخص و معینی داشته، از زیربنا ویران کنیم و دوباره وارد یک آزمون و خطای مجدد بشویم.

وی با این سوال که "با این شرایط که پیش می رود، تکلیف معاش هنرمندان تئاتر چه خواهد شد؟" انتقاد خود را نسبت به وضعیت موجود اعلام کرد و وقوع چنین شرایطی را موجب سرگردانی و بلاتکلیفی عجیب و غریب هنرمندان دانست که لطمات فراوانی در آینده به وجود خواهد آورد.

او تاكید كرد:هنرمندان در ماه گذشته نه تنها شاهد آرامش و رهنمون های کاربردی نبوده اند بلکه احساس می کنیم روز به روز دچار سرگردانی و بلاتکلیفی بیشتری می شویم.

رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر همچنین به اطلاع رسانی درخصوص نمایش های تئاتری اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی عادلانه ای برای گروه های نمایشی اجرا نمی شود و تفاوت ها بسیار زیاد است و برخی کارها همچنان با اطلاع رسانی سینه به سینه و دهان به دهان کار خود را دنبال می کنند.

محمد یعقوبی(نویسنده و کارگردان تئاتر) نیز گفت: داستان همیشگی تئاتر ایران این است که شخصیت های حقیقی وقتی وارد جایگاه های حقوقی می شوند، نظرات خود را اعمال می کنند و توجیه نیستند که باید خودشان را با این شخصیت حقوقی وفق بدهند نه اینکه بخواهند نظر خود را اعمال کنند زیرا این کار بی احترامی به جایگاه و شان خودشان است.

وی افزود: خوشبختانه باوجود فضاهای اطلاع رسانه ای حرف های همدیگر را از یاد نمی بریم و از یاد نبرده ایم که مدیریت جدید تالار مولوی در ابتدای فعالیت خود گفته بود کماکان در سالن مولوی، شاهد اجرای تئاتر خواهیم بود و ما منتظریم که این اتفاق بیفتد.

یعقوبی همچنین گفت: همه متفق القول هستیم که مدیریت های انتصابی، پاشنه آشیل تئاتر است زیرا آن شخص خود را ذی نفع نمی داند و بنابراین درجهت بهبود وضعیت کار خاصی انجام نمی دهد؛ باید شخصی بر سر کار بیاید که از اهالی تئاتر باشد تا شرایط را درک کند و ما هم از او انتظار و توقع بیشتری خواهیم داشت تا اگر کاری انجام نداد، عزل بشود یا در مرحله بعد انتخاب نشود.

وی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص خانه تئاتر این است که دستاوردهایی را که تا پیش از این در عرصه تئاتر داشتیم و هرچند اندک، اما جواب داده است، به یکباره کنار نگذاریم و نخواهیم آنها را از ریشه برداریم.

وی اضافه کرد: برای اجرای طرح یارانه ای کردن نمایش ها پیشنهاد می دهیم ابتدا با یکی، دو سالن خاص این کار را انجام دهند تا ببینند جواب می دهد یا نه سپس اگر خوب بود، تمام تئاتر و هنرمندان و سالن ها را درگیر آن کنند.

یعقوبی، ضرورت برگزاری جلسات خانه تئاتر را در مطرح کردن چندباره برخی مسائل و مشکلاتی دانست که نسبت به آن بی توجهی می شود و افزود: شاید استراتژی آنها این باشد که "اینقدر بگویند تا خسته شوند" ، اما ما همچنان خواهیم گفت و سوهان روح به کسانی خواهیم زد که بازدارنده تئاتر هستند و می خواهند تیر خلاص به ما بزنند؛ ما عادت نمی کنیم و همچنان خواهیم گفت.

هوشمند هنرکار هم توضیح داد: اگر قرار نیست انتخاباتی انجام شود، باید نظر اهالی تئاتر به ویژه خانه تئاتر پرسیده شود.

کاظم هژیرآزاد نیز با اشاره به نشست حمید شاه آبادی(معاون هنری وزیر ارشاد) گفت: آقای شاه آبادی در بدو ورود خود ولیمه ای دادند و هنرمندان را دعوت کردند، در آن جلسه بیش از نیمی از هنرمندان موی سپید حضور داشتند ولی این بزرگوار که یک تار موی سپید ندارند، همه را نصیحت کردند و به ما گفتند که چگونه در راه هنر قدم برداریم.

وی گفت: شاهد وضعیتی هستیم که روز به روز پیچیده تر می شود درحالی که کشور ما یک کشور جوان است و مساله اوقات فراغت آنان، مهم است، تئاتر و سینما فرصت بسیار خوبی است که ضمن آنکه تفریح محسوب می شود، چیزهای آموزنده فراوانی نیز دارد.

هژیرآزاد با بیان اینکه "پیشگیری از درمان بهتر است" افزود: با کمکی که به تئاتر می شود باید جلوی هزاران بزهکار ی را گرفت.

وی با بیان اینکه مخاطب پسند شدن نمایش ها به خودی خود ایرادی ندارد، توضیح داد: این خطر وجود دارد که کارها به سمتی بروند که بخواهند برای جلب مخاطب به سطح نازلی برسند.

هژیرآزاد با طرح این پرسش که "آیا اصلا تئاتر برای برخی مشروعیت دارد؟"، اعلام کرد: اگر پاسخ این سوال مثبت است، باید مانند تئاتر در همه جای دنیا با آن برخورد شود و قائل به قوانین باشیم تا تئاتر داشته باشیم.

ایرج راد در ادامه خواستار ارائه جواب نسبت به سخنان مطرح شده از جانب خانه تئاتر ازسوی مدیران شد و گفت: سکوت کردن کار درستی نیست. ما درباره یک نهاد گفتگوی فرهنگی می کنیم، مسائل ما شخصی و فردی نیست بلکه منافع فرهنگی جامعه را مطرح می کنیم و از حقوق کسانی که در این خصوص دغدغه مند هستند، دفاع می کنیم.

وی با بیان اینکه ما با کسی خصومت و دشمنی نداریم، گفت: اکنون و در این فضا درباره کلیتی صحبت می کنیم که جایگاه خاصی دارد و جامعه بدون آن نمی تواند حرکت کند؛ صحبت ها از سر دلسوزی و عزت طلبی و ارزش خواهی است و امیدواریم جواب لازم به اینها داده شود.

وی اضافه کرد: شرایطی به وجود آمده که می گوییم "سال گذشته چه خوب بود!" در حالی که باید به سمت جلو می رفتیم.

رئیس خانه تئاتر همچنین به بودجه این خانه اشاره و اظهار کرد: چهار ماه از سال گذشته و هنوز تکلیف بودجه خانه تئاتر مشخص نیست. با این وضعیت ما نمی توانیم درمورد کارهای مان برنامه ریزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این مطالعات و تحقیقاتی که مدیران به آن اشاره می کنند، مگر تا کی قرار است طول بکشد، گفت: شاید نیت ها خیرخواهانه باشد اما وقتی حرکتی با اطلاع و آگاهی نباشد، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

راد، راه اندازی سازمان تئاتر درکشور را ضروری دانست و اعلام کرد: اگر می خواهیم تئاتر این مملکت به جایی برسد، نیازمند راه اندازی سازمان تئاتر هستیم، زیرا باری به هرجهت بودن و اینکه افراد بدون ضابطه و چارچوب مشخصی بخواهند فعالیت داشته باشند، ما را به جایی نمی رساند.

وی به کم شدن یا در برخی موارد حذف شدن صفحات فرهنگی و هنری روزنامه اشاره و ابراز نگرانی کرد و گفت: در شرایطی که رسانه ها دارای تاثیرگذاری خاصی هستند، چنین اتفاقاتی جای نگرانی دارد.

در پایان این نشست به خبر اختصاص مکان مشخصی برای تئاتر خیابانی در محوطه تئاتر شهر و نیز به پایان رسیدن کار تعمیرات راهروی ورودی تالار قشقایی اشاره شد.... / گزارش : خبرگزارى ایلنا





ویدیو : انتقاد خانه تئاتری ها از سرگردانی تئاتر كشور