انتقاد از عدم‌ جوانگرایی در دولت روحانی : یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ...


یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: به دلیل مشکلات حاکم بر دولت گذشته افرادی به کار گرفته شدند که دیگر دوره کارآموزی طی نشود و کار خراب نشود ولی این کافی نبود. اگرچه من به طور غیرموثق شنیده‌ام که آقای روحانی توصیه به جوانگرایی کردند، ولی توصیه کافی نیست و باید تاکید می‌شد وزرا درحد زیادی از افراد جوان استفاده کنند. خبرگزاری ایسنا: یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: چوب کنار کشیدن اصلاح‌طلبان از انتخابات مجلس را می‌خوریم؛ بنابراین باید کاری کنیم که مجلس در آینده به جایگاه اصلی خود برگردد.

حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا در نشستی با عنوان «مجلس ، جوانان و احزاب» که از سوی سازمان دانشجویان حزب اسلامی کار برگزار شد با تبریک میلاد امام موسی ابن جعفر(ع) و مورد توجه قراردادن نگاه اسلام و پیشوایان به موضوع جوانان و جوانگرایی اظهار کرد: سلامت جوانان ، قدرت و توانایی آن‌ها،‌ نشاط و شادابی،‌ حرکت و پویایی، صفای باطن، آزادی از اسارت‌ها، عقل و اندیشه و وجود احساسات و عاطفه فراوان از ویژگی‌های جوانان است و البته در نقطه مقابل وقتی افراد مسن مدیریت بخشی را برعهده می‌گیرند خیلی از احساسات‌شان را از دست می دهند و دچار سستی و رخوت می‌شوند.

وی با بیان این‌که «من نمی‌خواهم یک واقعیت را مورد توجه قرار دهم و واقعیت دیگری را انکار کنم» گفت: به موازات این‌که ما می‌توانیم تجربه افراد مجرب را ببینیم باید به نیروی جوان و پرنشاط بهای لازم را بدهیم تا جامعه ما جامعه زنده، پویا و متحرکی باشد و در مدیریت چه مدیریت یک بخش و یا مدیریت یک کشور هم باید تجربه وجود داشته باشد و هم لازم است تا شور و اشتیاق دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که ما یا جانب افراط و یا جانب تفریط را می‌گیریم فقط می‌گوییم جوانگرایی و به تجربه توجهی نمی‌کنیم و گاهی بالعکس عمل می‌کنیم در حالی که من معتقدم این دو قابل جمع‌اند و جوان با یک فرد مجرب می‌تواند کار کند و اصلا هنر دولت‌ها و حکومت‌ها این است که افراد مجرب را جذب کنند و از آن‌ها سوءاستفاده نکنند و همچنین نیروهای جوان را جذب کنند و آن‌ها را پرورش دهند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: من زمانی دغدغه جوانگرایی را داشتم؛ در زمان نخست‌وزیری مهندس موسوی این موضوع را مطرح کردم که ایشان از آن استقبال کرد. مهندس موسوی اقدام کرد ولی این موضوع به ثمره قطعی نرسید و در حد یک دفتر باقی ماند و در واقع سیستم بروکراسی ما نگذاشت که این کار به نتیجه برسد ضمن این‌که در زمان آقای خاتمی نیز من این پیشنهاد را دادم که باید بانک اطلاعاتی از نیروها داشته باشیم تا بتوان آن‌ها را شناسایی کرد و پرورش داد.

وی با بیان این‌که «اگر چنین اقدامی در نظام جمهوری اسلامی انجام شود - که من بعید می دانم - آن‌وقت است که دیگر نمی‌گویند جوان ما تجربه ندارد؛ بلکه یک سیستم پرورش نیرو تشکیل می‌شود و نیروهای کارآزموده به کار گرفته می‌شوند و افراد 70 یا 80 ساله در راس سیستمی که بتواند صدها نیروی جوان را پرورش دهد قرار می‌گیرند و از تجربیات‌شان استفاده خواهند شد و اگر ما چنین کنیم هم تجربه، هم پویایی و هم نشاط حاکم می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در همین راستاست؛ به دلیل مشکلات حاکم بر دولت گذشته افرادی به کار گرفته شدند که دیگر دوره کارآموزی طی نشود و کار خراب نشود ولی این کافی نبود. اگرچه من به طور غیرموثق شنیده‌ام که آقای روحانی توصیه به جوانگرایی کردند، ولی توصیه کافی نیست و باید تاکید می‌شد وزرا درحد زیادی از افراد جوان در زیر مجموعه خود استفاده کنند و اگر آشنایی وجود ندارد برای این جوانان دوره بگذارند. سال گذشته یکی از پیشنهادهای من به دکتر روحانی این بود که مرکزی را از مشاورانی که فقط اسمی و برای عده‌ای بیکار نباشد ایجاد کنیم و مجموعه‌هایی را جذب کنید که کار اجرایی خود را قبلا کرده باشند و فقط تولید علم کنند و تجربیات‌شان را انتقال دهند. اگر این کار انجام می‌گرفت،‌ با کمترین هزینه می‌شد که از تجربیات آن‌ها استفاده کرد.

منتجب‌نیا با بیان این‌که «وقتی کار را به کاردان نمی‌سپاریم یا فرد ناکارآمدی طرح، برنامه و یا عقل، جرا ت و جسارت ندارد، هزینه ندانم کاری‌ها زیاد می‌شود» گفت: این درست نیست که گفته می‌شود که جوانان سابقه کار ندارند. هم اکنون 35 سال از انقلاب گذشته و نمی‌توان چنین موضوعی را مطرح کرد. اگر جوان سابقه کار ندارد ما مسوولیم و باید به آن‌ها آموزش دهیم. البته لازم نیست که به این جوان هم‌اکنون مسوولیت معاونت سیاسی جایی مثل وزارت کشور را داد، می‌توانیم از او در ریاست یک ناحیه و یا بخشداری استفاده و از اینجا شروع کنیم.

وی با بیان این‌که «هیچ عذر و بهانه‌ای از ما پذیرفته نیست که بگوییم که جوانان ما نپخته و احساساتی هستند» گفت: ما جوانان مجرب و بسیار پخته فراوان داریم علاوه بر این‌که باید آن‌ها را پرورش دهیم و کار نسنجیده انجام ندهیم.

وی با اشاره به انتخابات مجلس آینده نیز ابراز عقیده کرد: درصد قابل توجهی از مجلسیان ما در آینده باید از جوانان باشند و این طور نباشد که مجلسی داشته باشیم که این همه وابستگی ،‌تعلق و امثال و ذلک در آن وجود دارد. چرا ما از جوان‌های تند افراطی استفاده کنیم و چرا نظارت نکنیم؟ جوانان پخته‌ای هستند که می توان از آن‌ها استفاده کرد و بر آن‌ها نظارت داشت. و این‌چنین می توانیم اصل جوانگرای را در کشور رواج دهیم و این موضوع نه تنها با شایسته‌سالاری مغایرتی ندارد، بلکه عین شایسته‌سالاری است. شایسته‌ها فقط بین افراد مسن نیستند.

این عضو حزب اعتماد ملی با بیان این‌که «استفاده از جوانان و افراد باتجربه ترکیب مقدسی را شکل می‌دهد» گفت:‌ این هنر نظام است و متاسفانه ما این هنر را به کار نمی‌گیریم و ان‌شاءالله در مجلس آینده شاهد جوانگرایی باشیم و مجریان وناظران با صعه‌صدر برخورد کنند تا مجلس پویا و متحرکی را ببنیم. مجلس باید پویا باشد، اگر مجلس دچار رخوت و سستی و انحرافات و اشتباهاتی که در برخی مجالس وجود دارد باشد روند درستی نیست.

وی با بیان این‌ اعتقاد که «مجلس فعلی کلکسیون تمام اشتباهات و نقص‌های مجالس گذشته است» ابراز عقیده کرد: من به عنوان یک مجلسی می‌گویم که اگر مجالس نه‌گانه کشور را مقایسه کنیم انصافا از هر جهت این مجلس را نسبت به مجالس دوره‌های گذشته پایین‌تر می‌دانم. البته زمانی ما اصلاح‌طلبان مقداری کم‌لطفی کردیم و کنار کشیدیم و البته شاید دلیل‌مان این بود که نمی‌گذارند اما اگر هم‌اکنون اقلیت قوی در مجلس داشتیم شاهد چنین مجلسی نبودیم. همه دارند چوب این موضوع را می‌خورند ، به هر حال باید کاری کنیم که مجلس آینده به جایگاه اصلی خود برگردد.


ویدیو : انتقاد از عدم‌ جوانگرایی در دولت روحانی