انتقاد احمدی نژاد از برگزاری همزمان دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها :



زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا , نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

احمدی نژاد در همایش شوراها:

هر برنامه‌ای برای حذف مردم محکوم به شکست است

رئیس جمهور گفت: هر برنامه یا قانونی كه منجر به حذف مردم از عرصه های تصمیم گیری و اجرا شود پیشاپیش محكوم به شكست است.

رئیس جمهور گفت: هر برنامه یا قانونی كه منجر به حذف مردم از عرصه های تصمیم گیری و اجرا شود پیشاپیش محكوم به شكست است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی نژاد در همایش ملی شورای اسلامی شهر و روستا که ظهر امروز در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: سعادتمندی جوامع مرهون احساس مسئولیت و اقدام همگانی است و هر برنامه یا قانونی كه منجر به حذف مردم از عرصه های تصمیم گیری و اجرا شود پیشاپیش محكوم به شكست است. 

رییس جمهور با تاكید بر اینكه همه مردم باید در عرصه های مختلف كشور فعال باشند، افزود: اگر اداره اقتصاد كشور در دست عده ای محدود قرار گیرد و بقیه بخواهند نان‌خور آنها باشند اقتصاد آن كشور موفق نخواهد بود و جامعه ای برخوردار از اقتصاد موفق است كه آحاد آن در عرصه اقتصادی فعال باشند.

در عرصه سیاست هم همین قاعده حاكم است و اگر فكر كنیم دولت یا یك گروه محدود می‌توانند كشور را اداره كنند اشتباه است و حتما چنین تفكری با شكست مواجه می‌شود. احمدی نژاد با اشاره به اینكه قاعده مذكور در عرصه فرهنگ نیز مصداق دارد، گفت: فرهنگ را نیز باید با حضور مردم اداره كرد چنانكه اگر در طول تاریخ و به ویژه 1400 سال گذشته مردم نسبت به عرصه فرهنگ احساس مسئولیت نداشتند چگونه امكان اداره و حفظ فرهنگ كشور وجود می‌داشت؟ 

رییس جمهور با بیان اینكه هیچ عرصه ای از مسئله مهم اداره كشور را نمی توان صرفا با تكیه بر یك عده محدود اداره نمود، تصریح كرد: بر اساس این كلام زیبا كه «کُلّکُم راع و کُلّکُم مَسئولٌ» شوراها یك بستر و ساختار بسیار خوب و مناسب برای فعال شدن اراده همگانی در اداره كشور است. 

احمدی نژاد خاطرنشان كرد: تا كنون 3 دوره است كه شوراها بطور منظم تشكیل شده و در چنین وسعت و سطحی از اختیار عمل، تجربه اداره كشور با كمك شوراها در كشورمان تجربه‌ای جدید و پدیده‌ای مبارك است و انصافا كارهای خوبی نیز انجام شده است. 

رییس جمهور با اشاره به اینكه شوراها بار عظیمی را در حوزه اداره شهرها و روستاها از دوش دولت برداشتند، گفت: دولت در كنار كارهای بزرگ ملی و بین‌المللی مجبور بود كارهای محدود و منطقه‌ای را نیز انجام دهد كه پس از تشكیل شوراها این كارها به عهده آنان گذاشته شد و انصافا هم مردم و اعضای شوراها به خوبی از عهده اداره این كارها برآمده اند و در 3 دوره سپری شده از شوراها، شهرها و روستاهای كشور بسیار بهتر از قبل اداره شده اند كه این محصول حضور مردم و شوراها در اداره كشور است. 

رییس جمهور اصل مهم در مراقبت از عملكرد صحیح شوراها را وجود قوانین شفاف عنوان كرد و اظهار داشت: قوانین نباید مشتبه بوده یا از تفكیك مرزها غفلت نماید، البته خود شوراها نیز باید از عملكرد خودشان مراقبت كنند. 

احمدی نژاد ادامه داد: شوراها باید مراقب باشند در مسائل فرعی و جزئی درگیر نشوند كه اگر چنین اتفاقی رخ دهد نخواهند توانست در حوزه عمل اصلی خود، نقش آفرینی كنند. 

رییس جمهور با تاكید بر اینكه شوراها باید روی مسائل اصلی در اداره شهرها و روستاها متمركز شوند، تصریح كرد: گاهی یك نظارت موثر می تواند هزینه‌ها را به شدت كاهش دهد. در همین تهران پروژه‌هایی انجام شده كه 5 برابر هزینه واقعی برای آن هزینه شده است كه به راحتی می‌توان آن را كاهش داد. احمدی نژاد با بیان اینكه فرق است بین وقتی كه جهت گیری مدیریت شوراها به سوی كاهش هزینه‌های مدیریت شهری و بهبود شرایط زندگی مردم باشد یا غیر این، خاطرنشان كرد: اگر اعضای هر دوره شوراها بر روی اجرای یك كار اساسی تمركز كنند و آن را خوب انجام دهند همان یك كار می‌تواند پایه تحول آن شهر یا روستا باشد اما اگر توجه و تمركز بر روی كارهای فرعی باشد نه كارهای فرعی تمام می شود و نه تحولی در زندگی مردم ایجاد می شود. 

رییس جمهور در ادامه اعضای شوراهای شهر و روستای استان تهران را مخاطب سخنان خود قرار داد و تاكید كرد: به دنبال تراز كردن حساب و كتابهای كلی باشید، بودجه ها را با دقت بیشتری تخصیص دهید و روی اقدامات مهم و بزرگ مثل بهبود كیفیت امور و كاهش بار از دوش مردم و بهینه انجام شدن كارها تمركز كنید. 

احمدی نژاد با بیان اینكه اقدامات خوب و مفید زیادی در شوراها انجام شده است، گفت: علیرغم همه اقدامات سازنده‌ای كه از سوی شوراها صورت گرفته و بركاتی كه برای مردم داشته اگر در گوشه‌ای خطایی از كسی سر بزند این مسئله بلافاصله به طور گسترده در جامعه منتشر می‌شود و این كار شیطان است چرا كه نمی خواهد مردم كشور را اداره كنند. 

رییس جمهور افزود: با تشكیل شوراها یك شبكه بسیار گسترده متشكل از چند 10 هزار نفر از خود مردم در سراسر كشور ایجاد شده كه خود مردم با تجمیع توان و امكانات، كارها را انجام می‌دهند و ای كاش به این شبكه بیشتر اعتماد كرد تا كارهای بیشتری را به آنها بسپاریم از جمله اینكه خودشان شهردار تعیین كنند، خودشان شهردار متخلف را محاكمه كنند و عزل و نصب‌ها به عهده خودشان باشد. 

احمدی نژاد با اشاره به اینكه بسیاری از پروژه‌ها، سرمایه گذاری‌ها و توزیع منابع و امكانات در روستاها با همت، همكاری و تلاش شوراها موفق به اجرا شد، اظهار داشت: دولت همواره پشتیبان شوراها بوده و خواهد بود. 

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اظهار ناخرسندی اینكه از یكی شدن برگزاری انتخابات شوراها با ریاست جمهوری، تصریح كرد: دلیل برگزاری همزمان انتخابات، كاهش هزینه‌ها عنوان شد اما امروز هزینه‌هایی كه برای برگزاری این دو انتخابات پیش بینی شده بیش از دو برابر هزینه‌ای است كه در مجموع باید برای برگزاری مجزای این دو انتخابات هزینه می‌شد و آنچه به عنوان دلیل این تصمیم مطرح شد در عمل نقض گردید. 

احمدی نژاد ادامه داد: نباید انتخابات شوراها تحت‌الشعاع انتخاباتی دیگر مثل ریاست جمهوری كه بسیار هم مهم است قرار گیرد. انتخابات شوراها در بعضی كشورها انتخابات حزبی است و مردم به یك حزب رای می‌دهند اما در ایران مردم باید برای انتخابات شوراها لیستی 31 نفره را از بین شاید بیش از 1000 نفر پر كنند كه كاری زمان‌بر است و اهمیت انتخابات همزمان ریاست جمهوری نیز بر سختی كار می‌افزاید. 

رییس جمهور تاكید كرد: انتخابات شوراها می‌توانست به صورت مستقل برگزار شود و خود یك صحنه باشكوه از حضور مردم باشد و نامزدها هم فرصت داشته باشند كه برنامه‌های خود را سر فرصت و با دقت تشریح كنند. 

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناسبت‌های بسیار ارزشمند این هفته به روز شهادت شهید مطهری و نام‌گذاری آن به نام روز معلم گفت: اینكه چرا شهید مطهری در روند حركت ملت ما تا این حد تاثیرگذار بوده و امام راحل آنقدر به ایشان اهتمام داشتند سوال بسیار مهمی است.  

رییس جمهور با طرح این سوالات كه شهید مطهری كه بود؟ چرا هنوز زنده است؟ و چرا روز شهادت او به نام روز معلم نامگذاری شد؟ خاطرنشان كرد: برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به یك مطلب اساسی و پایه‌ای در عالم هستی بازگردیم و آن خود انسان است؛ انسان موضوع اصلی عالم است و خدا تمام عالم را خلق كرده تا در خدمت انسان باشد. 

احمدی نژاد با بیان اینكه خدا برای انسان هم سعادت و هم شقاوت را قرار داده است، اظهار داشت: انسان می تواند به قله های سعادت صعود كند یا به حضیض شقاوت سقوط نماید.

 رییس جمهور تصریح كرد: نوع زندگی و جامعه ای كه انسانها می سازند، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و روابط اجتماعی آن جامعه همه به نوع برداشت انسان از خود و تعریفی كه از انسان دارد بازمی گردد؛ اگر انسان را موجودی مادی و لذت جو تعریف كنند جامعه به شكل خاصی بنا شده و اداره خواهد شد و اگر انسان در آن جامعه خداجو، كمال طلب، عدالت خواه و جاودانه فرض شود جامعه ای دیگر ساخته خواهد شد و رفتارش به گونه‌ای دیگر خواهد بود. 

 

احمدی نژاد با اشاره به اینكه تمام علوم رایج در حوزه های مختلف تابع تعریف انسان از خودش است، خاطرنشان كرد: شهید مطهری از حقیقت انسان، معرفت درست و كاملی به دست آورد و آن را به دیگران ارائه كرد. شهید مطهری معتقد بود انسان جلوه خدا در عالم هستی است و مرتبه و ارزش واقعی او در سایه اندیشه و انتخاب درست و آزاد و پایبندی به عدالت و عشق به دیگران در سطحی عالی و بلند شكوفا و متبلور می‌شود. رییس جمهور اضافه كرد: شهید مطهری چنین باوری داشت و بر اساس آن عمل كرد، به همین دلیل شهید مطهری به انسانی بزرگ تبدیل شد، بزرگی نه به این معنا كه به حكومت برسد و قوه قاهره داشته باشد بلكه به معنای تغییر دادن جریان زندگی و تاریخ، كه شهید مطهری از آن برخوردار بود. 

احمدی نژاد افزود: شهید مطهری معتقد بود انسان اندیشه، معرفت و فهم است و آنقدر برای انسانها ارزش قائل بود كه با وجود آنكه بسیار مورد هجمه قرار گرفت اما یك كلمه به كسی توهین نكرد و آنقدر برای مخالفین خود احترام قائل بود كه سخن آنها را بهتر از خودشان بیان می‌كرد چرا كه نمی‌خواست بر آنها مسلط شده یا آنها را حذف كند بلكه معتقد بود باید هدایت شوند و از همین رو به معلم جامعه بشری تبدیل شد. 

رییس جمهور اظهار داشت: شهید مطهری معتقد بود كه رد یك اندیشه باید با استدلال و در ضمن ارائه یك اندیشه برتر باشد و به همین خاطر والاترین اندیشه‌ها را ارائه كرد و هیچ اندیشه‌ای را منكوب نكرد چرا كه معتقد بود انسان زمانی كمال می یابد كه راه حق را انتخاب كند نه اینكه به او تحمیل شود. 

احمدی نژاد با بیان اینكه مشكل امروز جامعه بشری نیز به فهم و دریافت آن از انسان باز می گردد، تصریح كرد: هر جامعه‌ای بسته به تعریفی كه از انسان دارد مسیر زندگی خود را تعیین می كند. 

رییس جمهور با اشاره به هدف قرار دادن شهید مطهری از ناحیه سر، خاطرنشان كرد: این خیلی جالب است و نشان از عمق كینه غرق شدگان در حیوانیت نسبت به اندیشه های شهید مطهری دارد. 

احمدی نژاد با بیان اینكه شهید مطهری درباره اقتصاد هم نظراتی داشت كه به دلیل فقدان ظرفیت برای فهم و پذیرش آن جمع آوری شد، گفت: اگر دیدگاههای اجتماعی شهید مطهری در جامعه حاكم شود خیلی از ضوابط اجتماعی ما باید اصلاح شوند و البته امیدوارم كه اندیشه ها و دیدگاههای ایشان در جامعه جاری شود.

 در ابتدای این مراسم با حضور رییس جمهور از خانواده شهید «حسینعلی كلهر» عضو شورای اسلامی روستای «بابا سلمان» در باغستان شهریار كه از ابتدای تشكیل شوراها به فرمان امام راحل تا زمان شهادت در سال 66 عضو این شورا و منشاء خدمات بسیار بود، با اهدای لوح تقدیر شد. همچنین دو نفر از نمایندگان اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان تهران با اهدای گل از احمدی‌نژاد تقدیر و تشكر كرد./مهر

 

 

 


ویدیو : انتقاد احمدی نژاد از برگزاری همزمان دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها