امین حیایی: با پارتی بازی تیشه به ریشه سینما می زنند! : امین حیایی: کسانی که ...



بازی امین حیایی و پسرش , بازی امین حیایی و پسرش دارا , پارتی امین حیایی و گلزار

امین حیایی: کسانی که به واسطه لابی و ارتباط به این حرفه می‌آیند واقعا اشتباه می‌کنند. یک هنرمند سختی می‌کشد تا خودش را در موقعیتی ثبت کند. او خاک صحنه می‌خورد و پله‌پله پیش می‌رود اما همزمان با تلاش و ریاضیت او افرادی با پارتی و زرنگ‌بازی از راه می‌رسند، بدون اینکه علاقه و خلاقیت داشته باشند می‌خواهند مسیر را دور بزنند و چون پول آنچنانی هم طلب نمی‌کنند حق کسانی که زحمت کشده‌اند را به راحتی می خورند.

امین حیایی ستاره سینمایی ایران در دهه 70 و 80 این روزها و در سینما شاید رقابت را به بازیگرهای جوان واگذار کرده باشد، اما هنوز شیرینی و ملاحت یک ستاره محبوب را دارد. حیایی در رابطه با تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: این روزها در پروژه «آمین» به کارگردانی بهرنگ توفیقی نقش بردیا را بازی می‌کنم.

 

به خاطر برخی صحنه‌های اکشن که مدتی پیش در باشگاه سوارکاری جلوی دوربین رفت دو بار کتفم آسیب دید به همین خاطر چهار روز مجبور به استراحت شدم. اگرچه برای این صحنه‌ها از بدلکار استفاده شد. اما بخشی از تصاویر با چهره بود و مجبور شدم خودم بازی کنم. ابتدا نسخه اصلی فیلمنامه زامیاد سعدوندیان در اختیار قرار گرفت، اگر چه تا الان چند بار به واسطه نظر کارگردان و بازیگران روتوش شد، اما موضوع را بسیار دوست داشتم.


حیایی در رابطه با کیفیت تولیدات سینمایی گفت: تعداد فیلمنامه‌های خوب کم شده است. این روزها اکثر فیلمنامه‌ها به سمت ایده‌های خاص رفتند و نمی‌توانند توجه مخاطب عام را جلب کنند. این نگاه برای سینما لازم است اما به شرطی که سینمای بدنه و اقتصادی از بین نرود و  فیلم‌ها قدرت ماندن در کف فروش را داشته باشند. با این نگاه تازه امیدوارم به سمتی نرویم که فیلم‌سازیمان هم متوقف شود. همانطور که در دوره‌ای خانه سینما داشت از بین می‌رفت و تقریبا یک سال است که دوستان سعی دارند به روزهای اوج بازگردند. در این مدت هنرمندان زیادی جذب تلویزیون شدند.


بازیگر فیلم «قلاده‌های طلا» گفت: نه اینکه تلویزیون بد باشد اتفاقا این رسانه، مدیون خوبی است که به خاطر بالا بودن تعداد مخاطب برای هنرمندان فرصت خوبی است که دیده شوند ولی در شرایطی که همه چیز حرفه‌ای پیش برود. وقتی عوامل غیرحرفه‌ای وارد سینما می‌شوند فقط از گروه انرژی می‌گیرند و بیشتر باعث بی‌انگیزگی بازیگران و دیگر عوامل می‌شوند. به همین خاطر علی‌رغم هزینه‌های صرف شده کار آنطور که باید نتیجه نمی‌دهد. ما به دنبال کار و عوامل حرفه‌ای هستیم و هر بازیگری دوست دارد با فیلمنامه جذاب، نقش‌های درست و کارگردان خوب کار کند تا توانایی‌هایش در راه درستی صرف شود. اما هر تغییر و تحولی که در سینما حتی در تلویزیون رخ می‌دهد جز فامیل بازی نتیجه دیگر ندارد.

بازیگر «مهمان مامان» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره روابط پشت پرده در سینما افزود: کسانی که به واسطه لابی و ارتباط به این حرفه می‌آیند واقعا اشتباه می‌کنند. یک هنرمند سختی می‌کشد تا خودش را در موقعیتی ثبت کند. او خاک صحنه می‌خورد و پله‌پله پیش می‌رود اما همزمان با تلاش و ریاضیت او افرادی با پارتی و زرنگ‌بازی از راه می‌رسند، بدون اینکه علاقه و خلاقیت داشته باشند می‌خواهند مسیر را دور بزنند و چون پول آنچنانی هم طلب نمی‌کنند حق کسانی که زحمت کشده‌اند را به راحتی می خورند. اینها باید بدانند خانواده بزرگ سینما قبول‌شان نمی‌کند و حضورشان جز تیشه به ریشه سینما زدن نتیجه دیگری ندارد. تهیه کننده‌ها نباید زیربار حضور این افراد بروند.


حیایی گفت: باید فیلمنامه‌ برای کارگردان ناموس باشد و هر کس از راه می‌رسد در خلق فیلمنامه دخیل شود تا راحت طلب‌ها حساب کار دستشان بیاید. فیلمساز باید به تک‌تک عوامل گروهش اهمیت بدهد و همه اینها باید در سایه تصمیم درست مدیریتی اتفاق بیفتد. امیدوارم با تغییراتی که درخانه سینما شاهد هستیم اتفاقات خوبی برای خانواده سینما شکل بگیرد. من سال‌ها پیش عملکرد این خانه را نقد می‌کردم. انتقاد همیشه بد نیست و باعث خودسازی و کمال می‌شود وقتی مردم ما و فعالیتمان را نقد می‌کنند، در جهت اصلاح خود قدم برمی‌داریم. در زمینه خانه سینما ما جزو شاهدان ماجرا هستیم نه مدعی و صاحب‌نظر.


بازیگر فیلم سینمایی «زن زیادی» افزود: آن دوره خانه سینما به هر شکل و شیوه که بود نتیجه‌اش را گرفت، خوشبختانه شرایطی پیش نمی‌آمد که آنجا بروم. تا الان به خاطر مشلغه کاری نتوانستم در برنامه‌هایشان شرکت کنم، اما می‌خواهم وقتم را آزادتر کنم و بعد از این بیشتر فعالیت صنفی داشته باشم تا هر کمکی که از دستم برمی‌آید. در تعامل با سایر دوستان انجام دهم. هنر سینما همیشه مهجور بوده و هنرمندان بیش از مسئولان که در دوره‌ای به نابودی قدم برداشته بودند به فکر نجات آن هستند. سینما مقوله‌ای است که همیشه ارتباط خوبی با مردم داشته و من این هنر را با صف‌های طویل مردم در انتظار فیلم‌ها می‌شناسم.


حیایی گفت: سینمای موفق ان روزها هم گیشه خوب داشت، هم مفهوم درست به مخاطب منتقل می‌کرد. دلم می‌خواهد مردم باز هم سینما را در اولویت‌شان بگذارند و جلوی سینما‌ها صف بکشند تا ما هم با انگیزه و رغبت بیشتری کار کنیم، نه اینکه منتظر شوند فیلم‌ها را در خانه تماشا کنند.
اخبار فرهنگی و هنری - سوره سینما


ویدیو : امین حیایی: با پارتی بازی تیشه به ریشه سینما می زنند!