امید مستاجران ناامید شد :   امید مستاجران ناامید شد پایان فروردین‌ماه سر رسید، ...



امید , امید علومی , امید حاجیلی

 

امید مستاجران ناامید شد

پایان فروردین‌ماه سر رسید، و وعده وزارت راه‌وشهرسازی برای اجرای طرحی با نام بلوك‌بندی واحدهای مسكونی كه برای كنترل بازار اجاره‌بها بود و بر اساس آن، قیمت كف، سقف و میانگین برای تعداد زیادی از زیر محله‌ها و ناحیه‌ها ارائه می‌شود تا به تنظیم بازار اجاره كمك شود، اجرا نشده‌ است.

 

ایسنا پس از وعده‌های بسیار دولت برای كنترل اجاره‌بها در تابستان سال ۹۰ و اجرای قانونی بنا به تصویب هیات وزیران از ابتدای تیرماه همان سال مبنی بر این‌كه نرخ اجاره نسبت به قرار‌داد‌های سال قبل تنها می‌تواند ۷ تا ۹ درصد افزایش یابد، سرانجام مسوولان افزایش ۱۵ درصدی اجاره‌بها را پذیرفتند و مركز آمار نیز اعلام‌كرد كه نرخ اجاره در فصل تابستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۸۹، ۱۴.۲ درصد افزایش یافته‌است.

 

اما اجرای این قانون كه كنترل تعزیزاتی بازار اجاره را رقم زد، موثر واقع نشد و از همان سال گذشته مسوولان صحبت از طرح بلوك‌بندی واحدهای مسكونی را به میان آوردند تا در فصل نقل و انتقالات پیش‌رو با مشكل افزایش سرسام‌‌آور قیمت‌ها روبه‌رو نشوند. بر این اساس، تاكنون ۳۱ هزار بلوك كه تعداد واحدهای آنها متفاوت بوده و در برخی موارد به ۵۰ واحد می‌رسد شناسایی شده است و از طریق سامانه ورود به بلوك‌ها صورت گرفته و كلیه‌ی معاملات انجام شده رصد می‌شود.

 

در این‌باره مهندس ابوالفضل صومعلو-معاون وزیر راه و شهرسازی- پیش‌تر با اشاره به این‌كه این طرح تقریبا آماده شده است، تصریح‌ كرد: مرحله‌ی نهایی طرح باقی‌مانده كه با وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق مشاوران املاك آن را نهایی خواهیم كرد. اما در این‌باره مصطفی قلی خسروی-رییس اتحادیه كشوری مشاوران املاك- لفظ بلوك‌بندی واحدهای مسكونی را صحیح نمی‌داند و معتقد است منظور ایجاد سامانه‌ای برای اعلام قیمت واحدهای مسكونی در مناطق مختلف شهر و شفاف سازی است اما در نهایت تصمیم با خریدار و فروشنده است.

 

وی با اشاره به این‌كه در تعیین قیمت اجاره و خرید و فروش ما سیاست‌گذار نیستیم و اجازه تفحص از مردم و قیمت‌گذاری بر روی ملك آنها را نداریم، متولی این سامانه را دولت اعلام و تصریح كرد: اكنون سامانه املاك و مستغلات بهترین سامانه‌ای است كه می‌تواند قیمت‌ها را اعلام كند.

 

خسروی ادامه‌ داد: در این سامانه قیمت‌ها براساس آخرین معاملات انجام گرفته ثبت می‌شود اما هر واحد مسكونی شرایط ویژه‌ای دارد و مالكیت محترم است بنابراین نمی‌توان مالكان را مجبور كرد كه واحد خود را با قیمت مشخصی عرضه كنند.

 

همچنین عده‌ای از كارشناسان این اقدام را دخالت دولت در بازار می‌دانند و معتقدند مشكل افزایش قیمت تنها با افزایش تولید و عرضه مسكن رفع خواهد شد.

 

در این‌باره همچنین علی چگنی- مدیركل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسكن اعلام كرد: سیاست كلی وزارت راه و شهرسازی این است كه تا حد امكان در قیمت‌گذاری بازار مداخله نكند؛ با این حال در برخی مواقع مشاهده می‌شود كه عده اندكی سوداگر، سعی در ایجاد التهاب در بازار به منظور مهیا كردن جو روانی افزایش قیمت و اجاره مسكن دارند و طبیعی است در چنین شرایطی بازار از روند مورد انتظار خود فاصله می‌گیرد و دولت نیز چاره‌ای ندارد جز اینكه برای برگرداندن آرامش، به بازار مسكن ورود پیدا كند.

 

وی در ادامه تصریح‌ كرد: بر این اساس وزارت راه‌وشهرسازی به منظور مقابله با آن دسته از افرادی كه با ارائه قیمت‌های پیشتاز سعی در شكستن ساختار قیمتی متعارف بازار را دارند، تمهیداتی اندیشیده است تا با ایجاد محدودیت بر قیمت‌های التهاب آفرین و كاهش دامنه نوسانات، بازار مسكن با اطمینان بیشتری روند طبیعی خود را طی كند.

 

با توجه به این‌كه در مرحله اول هدف این طرح اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی است، بلوك‌بندی واحدهای مسكونی تنها مرجعی برای مشاوران به حساب می‌آید و بنا به اعلام خسروی مردم فعلا به این سامانه دسترسی ندارند،و بنا شده با برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی با دولت با ایجاد یك سایت جدید، مردم بتوانند اطلاعات مربوط به قیمت‌ها را دریافت كنند.همچنین بررسی ها در بازار نشان از آن دارد كه مشاوران املاك چندان به اجرای چنین طرح و اثر آن در بازار معتق نیستند.

 

اگرچه مسوولان پیش‌بینی می‌كنند در سال جاری در بخش اجاره با افزایش نرخ سود بانكی، احتمال دریافت ودیعه و یا رهن از مستاجران بیشتر است و با تحویل واحدهای مسكن مهر آماده، تعداد زیادی واحد مسكونی تخلیه می‌شود كه این امر تاثیر بسیاری در بازار اجاره خواهد داشت، اما نوسانات نرخ ارز و طلا بازار اجاره را نیز تخت تاثیر قرار خواهد داد و با توجه به این كه در آستانه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هستیم احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد بنابراین عدم تحقق وعده‌های دولت در زمان تعیین شده نه تنها باعث بی‌اعتمادی می‌شود بلكه می‌تواند به افزایش قیمت‌ها دامن بزند كه این شرایط فقط به ضرر خانه به دوشانی خواهد بود كه دیگر خبری از اجاره نشینی و خوش‌نشینی ندارند./فردانیوز


ویدیو : امید مستاجران ناامید شد