امسال احمدی نژاد دو برابر خاتمی درآمد نفتی دارد ؛ این چه تحریمی است؟! :     امسال ...



متن تفاوت احمدی نژاد و خاتمی , احمدی نژاد , محمود احمدی نژاد

 

 

امسال احمدی نژاد دو برابر خاتمی درآمد نفتی دارد ؛ این چه تحریمی است؟!

آیا تحریم های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا علیه ایران تنها یک حیله و فریب هستند؟ این سؤالی است که از سوی یک روزنامه نگار و نویسنده مستقل آمریکایی به نام "روبرت دریگوس" مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه اماراتی الخلیج، این تحلیلگر آمریکایی معتقد است اوباما با هدف مقابله با اعمال فشارهای تندروهای حزب جمهوری خواه (نو محافظه کاران)، تحریم هایی را علیه ایران اعمال می کند. تندروهای جمهوری خواه که می خواهند اوباما را به سمت رویارویی تمام عیار با ایران بکشانند حتی اگر نهایت این روند به تقابل نظامی منجر شود.

 

وی با انتشار متنی در سایت آمریکایی"دیپلمات" می گوید: آمریکا و اتحادیه اروپا هشدارها و تهدیداتی را علیه ایران مطرح می کنند و می گویند که تحریم هایی اقتصادی، ایران را خانه خراب می کند. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم با اشاره به تحریم های کشورش علیه خریداران نفت خام ایران و تحریم خرید نفت این کشور از سوی اتحادیه اروپا گفته بود: "سران ایران ضرورت تصمیم گیری در برابر گزینه هایی را که در مقابل آنهاست، کاملا درک خواهند کرد."

 

این تحلیلگر اضافه می کند: با این حال هیچ کس در واشنگتن معتقد نیست که این تحریم ها بتوانند ایران را به امتیاز دادن به صورت یکطرفه در مذاکرات با 1+5 وادار کند. کارشناسان می گویند ایران می تواند تحریم ها را در آینده تحمل کند تنها کافی است کمی اقدامات ریاضت اقتصادی را اجرا کند.

 

همچنین در مقاله منتشر شده در مجله آمریکایی "نشنال انترست" به قلم حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران آمده است:"به اقتصاد ایران نگاه کنید. این اقتصاد به میزان بسیار زیادی از فروپاشی، فاصله دارد. این عبارت صحیح نیست که ایران در وضعیت انتخاب میان داشتن اقتصاد یا برنامه هسته ای، قرار دارد."

 

ایران در سال جاری میلادی با وجود همه تحریم ها و محدودیت ها، حدود 40 میلیارد دلار از محل صادرات نفت خام ، به دست می آورد. این رقم تقریبا معادل دو برابر درآمد نفتی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در 10 سال پیش است.

 

از سال 2009 هنگامی که شکاف در نخستین مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد دولت آمریکا سعی می کرد به جاری ارائه امتیازهای واقعی به تهران، از تحریم های اقتصادی به عنوان وسیله ای برای نشان دادن یک طرح استفاده کند. از جمله این امتیازها می توان به اعتراف به حق ایران در  غنی سازی اورانیوم در مقابل پذیرش نظرات کامل و همه جانبه آژانس از طرف تهران اشاره کرد.

 

کاخ سفید از تحریم ها به عنوان وسیله ای برای مقابله با نو محافظه کاران و تندروهای حامی اسرائیل در آمریکا استفاده می کند. همه این افراد خواهان ورود به رویارویی با ایران هستند . اگر آمریکا به صورت علنی و آشکار به سمت رویارویی با ایران حرکت می کرد هم اکنون گروه 1+5 به سمت روزمرگی پیش نمی رفت و چین و روسیه نیز بیش از بیش ، به طرف ایران متمایل نمی شدند.

 

به رغم تهدیدات و هشدارات، آمریکا در اواخر ژوئن (ماه گذشته میلادی) دست به اقداماتی زد که از شدت تحریم ها علیه ایران می کاست. آمریکا چین و سنگاپور و شمار دیگری از کشورهای خریدار نفت خام ایران را از تحریم ها، معاف کرد. این کشورها به مدت 180 روز از تحریم های آمریکا معاف شدند.

 

روزنامه وال استریت ژورنال هم در سرمقاله شماره دوم جولای 2012 خود به ناکارآمدی قانون تحریم ایران اشاره کرده و نوشته است: در واقعیت، این تحریم ها به اندازه ای ضعیف هستند که همه 20 شریک تجاری نخست ایران از تحریم های آمریکا، معاف شدند. تحریم های آمریکا علیه ایران به تحریم های توهمی تبدیل شده اند. تحریم هایی که دولت آمریکا درباره تاثیرگذاری آنها بسیار سخن می گوید اما برای واردکنندگان بزرگ نفت خام از ایران یعنی چین و هند و 18 اقتصاد بزرگ دیگر، تنها پاشیدن شن به چشم هاست..../عصر ایران


ویدیو : امسال احمدی نژاد دو برابر خاتمی درآمد نفتی دارد ؛ این چه تحریمی است؟!