امروز در تاریخ؛ دوم خرداد : نیروهای مسلح ایران سوم خرداد سال1361 هجری خورشیدی ...


نیروهای مسلح ایران سوم خرداد سال1361 هجری خورشیدی ، و 20 ماه پس از تعرض نظامی عراق، با از جان گذشتگی و فداكاری تحسین آمیز و تاریخساز خود خرمشهر را از نیروهای متجاوز پس گرفتند و مسیر جنگ را تغییر دادند. روز خرمشهر، روز ایستادگی و ازجان گذشتن

روزنامه اطلاعات: نیروهای مسلح ایران سوم خرداد سال1361 هجری خورشیدی ، و 20 ماه پس از تعرض نظامی عراق، با از جان گذشتگی و فداكاری تحسین آمیز و تاریخساز خود خرمشهر را از نیروهای متجاوز پس گرفتند و مسیر جنگ را تغییر دادند.

تاریخ امروز , تاریخ میلادی امروز , تاریخ امروز میلادی

در این پیروزی - كه برای برخی كه تاریخ پر عظمت ایران را نخوانده اند غیر منتظره بود - تلفات سنگینی به عراقی ها وارد آمد و بیش از 30 هزار عراقی به اسارت گرفته شدند. آزادكردن خرمشهر كه رویدادی بزرگ و چشمگیر در تاریخ طولانی وطن ماست، «روز ایستادگی و ازجان گذشتگی (مقاومت و ایثار)» نام گرفته است.

شكست گرانیكوس

به نوشته لوسیوس آریانوس مورخ یونانی ـ رومی قرن دوم میلادی ، 23 ماه می سال 334 پیش از میلاد و به نوشته پلوتارك (فصل 16 كتاب زندگی اسكندر) سی ام می آن سال (هفت روز اختلاف پس از تطبیق تقویم ها) نیروهای ایران در شمال غربی قلمرو این دولت و در كنار رود گرانیكوس (شمال غربی تركیه امروز) از سپاه اسكندر مقدونی كه از نظر شمار كمتر از آنان بود شكست خوردند، و شاید این روز، نخستین «روز سیاه» در تاریخ ایرانیان باشد.علت شکست این بود كه اسكندر با تاكتیك نوینی كه برای افسران ایرانی تازگی داشت و نیز تسلیحات نوظهور از جمله نیزه های بلند پنج متری وارد جنگ شده بود.

سالگشت مرگ شاه اسماعیل صفوی

شاه اسماعیل صفوی موسس دودمان صفویان كه شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایران اعلام كرد 23 مه سال 1524 میلادی پس از 23 سال سلطنت در گذشت. وی با تلاش خود به ایجاد یك دولت مركزی نیرومند در ایران نائل آمد و حدود ایران را به مرزهای زمان ساسانیان نزدیك کرد. شاه اسماعیل بغداد، نجف و كربلا را متصرف و ازبكان را شكست داد ولی به علت نداشتن اسلحه آتشین و معتقد نبودن به چنین تسلیحاتی در جنگ چالدران در سال 1514 از عثمانی ها شكست خورد و غم این شكست را تا پایان عمر فراموش نكرد.

دودمان صفوی از تاریخ تاجگذاری شاه اسماعیل اول در 1501 تا سال 1736 به مدت 235 سال بر ایران حكومت كرد.

داستان گم شدن دوباره گور یعقوب لیث قهرمان ملی ایرانیان!

تجدید ساختمان گور یعقوب لیث صفاری، قهرمان ملی ایرانیان، در منطقه گندی شاپور (خوزستان) را ماه مه سال 1640 میلادی گزارش کرده اند.

یعقوب در سال 878 میلادی در جریان آزادی سازی وطن از سلطه خلفای عباسی در شهر باستانی گندی شاپور (جندی شاپور) به مرگ طبیعی فوت شده بود.

یعقوب كه از سیستان برخاسته بود در طول ربع قرن خراسان بزرگ، كرمان، فارس و خوزستان را از سلطه اعراب خارج ساخت و دستور داد كه اسناد دولتی را جز به فارسی به زبانی دیگر ننویسند..
762 سال پس از درگذشت یعقوب، فتحعلی خان حاكم اعزامی از اصفهان به خوزستان (زمان سلطنت شاه صفی صفوی) گور یعقوب را در میان ویرانه های گندی شاپور به دست آورد ، آن را تزیین و مسقف كرد و ساختمانی در آنجا ساخت. این ساختمان با استفاده از مصالح برجای مانده از ویرانه های گندی شاپور ساخته شد كه بعدا فراموش و در طول دو ـ سه قرن ویران شد. در آن زمان، فتحعلی خان همچنین از آن مصالح استفاده كرد و دهكده ای ساخت كه یادگاری از شهر گندی شاپور و مصالح به دست آمده از ویرانه های آن باشد که این دهکده بعدا به «شاه آباد» معروف شد.

در نیمه اول قرن جاری هجری برای یافتن بقایای آرامگاه یعقوب كه فتحعلی خان آن را ساخته بود تلاش هایی صورت گرفت كه ظاهرا پی گیری نشده است و احتمالا محل قبر یعقوب همان است كه اهالی محل آن را «شاه ابوالقاسم» می خوانند.


ویدیو : امروز در تاریخ؛ دوم خرداد