الماسی در غبار : تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا به تازگی تصویری ...



ایستاده در غبار , جهانگیر الماسی , فیلم ایستاده در غبار

تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا به تازگی تصویری را از یک ستاره از رده ستارگان پیش-رشته اصلی با نام HBC 1 گرفته است که همانند الماسی در میان گرد و غبار به نظر می‌رسد.

به گزارش آنا به نقل از SpaceTelescope، ستاره HBC 1 در دوره نوجوانی و پیش از بلوغ است و این در حالی است که ستارگانی مثل خورشید در بازه زمانی شبیه به دوران بزرگسالی انسان زندگی می‌کنند که این مرحله را «رشته اصلی» می‌گویند. در این تصویر، HBC 1 با نور خود یک سحابی بازتابی به نام IRAS 00044+6521 را روشن کرده است.

سحابی‌های بازتابی ابرهایی از غبار میان‌ستاره‌ای هستند که از خودشان نوری ندارند و شبیه به هاله مهی هستند که یک تیر چراغ برق را در میان گرفته‌اند و در اثر بازتاب نور ستارگانی که نزدیک یا درونش هستند، می‌درخشد. از آنجا که این ابرها از غبار هستند و نه از گاز،‌ نور ستارگان نمی‌توانند آنها را یونیده کنند و مانند سحابی‌های گسیلشی به پرتوافشانی وادارند ولی در عوض، ذرات غبار با پراکندن و بازتاب نور ستارگان می‌توانند قابل رویت شوند.

چیزی که این سحابی بازتابی به ظاهر معمولی را جالب‌تر کرده سه جرم هربیگ-هارو به نام‌های HH 943، HH 943B، و HH 943A است که در دل خود سحابی IRAS 00044+6521 قرار دارند ولی در این تصویر دیده نمی‌شوند.

اجرام هربیگ-هارو توده‌های کوچکی از غبار، هیدروژن، هلیوم و گازهایی دیگر هستند که زمانی که جت‌های باریک گازی بیرون زده از ستارگان جوانی مانند HBC 1 به ابرهای گاز و غبار کوبیده می‌شوند، شکل می‌گیرند. این اجرام به سرعت و تنها پس از چند هزار سال، از ستارگان مادری خود دور شده و در فضا پراکنده و ناپدید می‌‌شوند.

اخبار علمی - آنا


ویدیو : الماسی در غبار