«القاعده» اعلان جنگ داد : در مرگبارترین حمله ای که محله شیعه نشین بیروت تاکنون ...


در مرگبارترین حمله ای که محله شیعه نشین بیروت تاکنون به خود دیده، 23 نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران در لبنان کشته و چندین نفر دیگر هم مجروح شدند؛ القاعده مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و می گویدآن را به تلافی حضور حزب الله در جنگ داخلی سوریه انجام داده است.        روزنامه هفت صبح: در مرگبارترین حمله ای که محله شیعه نشین بیروت تاکنون به خود دیده، 23 نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران در لبنان کشته و چندین نفر دیگر هم مجروح شدند؛ القاعده مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و می گویدآن را به تلافی حضور حزب الله در جنگ داخلی سوریه انجام داده است.

اینبار با یک اعلان جنگ علنی روبروییم. یک خط تمایز واضح میان تعصب کور و خطرناک القاعده با نگاه و بینش ایرانی. انفجار انتحاری دو عضو القاعده در برابر سفارت ایران در لبنان نشان می دهد که در روزها و ماه های آینده دیگر آن اهداف سنتی القاعده در تیررس این هیولای تروریستی نیستند و حالا القاعده و شاخه های اجنبی اش که به شکل زیرکانه ای توسط سازمان های جاسوسی کشورهای مختلف منطقه هدایت می شوند حریف اصلی خود را ایران و حزب الله می دانند. این یک جنگ به تمام معناست.

تا پیش از این منافع ایالات متحده، اسلام گرایان میانه رو در ترکیه، اخوان المسلمین اهداف حملات تروریستی القاعده محسوب می شدند اما حالا ایران هدف شماره اول این گروه است. تازه ترین نمونه هم دو انفجاری است که روز گذشته سفارت ایران در لبنان را هدف گرفت و 23 نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران را کشت و 146 نفر مجروح گذاشت.

این عملیات را گردان عبدالله عزام برعهده گرفته است اما القاعده و این گروه های بی شمار وابسته به آن از کجا آمده اند. گزارش زیر سعی می کند این پرسش را پاسخ دهد. به راستی القاعده چیست و چرا حالا نوک پیکان حمله اش را سوی ایران گرفته است. پس از تحولات بهار عربی و کشته شدن بن لادن، تصور تحلیلگران نبر این بود که از حضور القاعده و توان سازماندهی حملات تروریستی این گروه در مناطق مختلف جهان کاسته خواهد شد اما نتیجه ای که پس از قیام های مردمی در کشورهای عربی رقم خورد به جای القاعده، اخوان المسلمین را تضعیف کرده است؛ اخوان المسلمینی که از دشمنان قدیمی القاعده محسوب می شود.

پس از آنکه بهار عربی کشورهای باثبات عربی را دچار هرج و مرج کرد، جنگ داخلی سوریه هم به بستری مناسب برای فعالیت گروه های تروریستی، چه گروه های وابسته به القاعده و چه گروه های مستقل، تبدیل شده است و با ادامه این جنگ داخلی خونین به نظر می رسد دامنه آن در حال گسترش به تمام خاورمیانه است. القاعده از این فرصت که سال ها انتظارش را می کشید بهره گرفته است تا ایدئولوژی خود را در سرتاسر خاورمیانه رشد دهد. در این میان ایران و حزب الله به سبب حمایت شان از بشار اسد در چشم القاعده و شورشیان سوری به اهدافی برای حملات تروریستی تبدیل شده اند.

دشمنِ خودساخته آمریکا

القاعده، شبکه ای جهانی از گروه های شبه نظامی است که اسامه بن لادن در فاصله سال های 1988 تا 1989 در پیشاور پاکستان تأسیس کرد و در جنگ با نیروهای شوروی در افغانستان وارد شد. این گروه که تفسیری افراطی از قوانین شریعت اسلام دارد را هم می توان یک ارتش بی کشور چند ملیتی خواند و هم جنبشی از مسلمانان سنی مذهب تندرو.

القاعده از سوی بسیاری از کشورهای جهان و سازمان های بین المللی، چون ناتو، شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا، در فهرست گروه های تروریستی جهان قرار گرفته است اما نمی توان آن را یک گروه، در معنای سنتی اش، دانست. تحلیلگران بسیاری در زمان تشکیل گروه القاعده و حضورش در جنگ علیه شوروی در افغانستان بر این اعتقاد بودند که آمریکایی ها به طور غیرمستقیم از این گروه حمایت می کنند تا از آن ابزاری علیه شوروی و گسترش نفوذ روس ها در منطقه بسازند. اگر این تحلیل ها صحت داشته باشد، القاعده دشمنی است که آمریکایی ها برای خودس اخته اند و در سال 2001 طعم تلخ تروریسمش را در حملات 11 سپتامبر به دو برج تجارت جهانی در نیویورک چشیدند.

القاعده در حال حاضر از چند گروه مجزا در نقاط مختلف جهان تشکیل شده است. «دولت اسلامی عراق و شام» بازوی القاعده در سرزمین های عراق، سوریه و ترکیه است که در سال های نخست جنگ عراق تاسیس شده است و در سال 2004 اتحادش را با القاعده اعلام کرد و القاعده عرالق لقب گرفت. این گروه خود چتری است از چندین گروه پیکارجوی عراقی که در سال 2006 تحت نام حکومت اسلامی عراق متحد شدند.

تشکیل دولت شیعه در عراق و حمایت ایران از این دولت، ایران را به یکی از اهداف حملات تروریستی این گروه تبدیل کرد. در سال 2009 با سلسله حملاتی انتحاری در عراق، زائران ایرانی را هدف گرفتند و 76 ایرانی را کشتند.

روز گذشته دو انفجار پیاپی در مقابل ساختمان سفارت ایران در لبنان، جان دست کم 23 نفر را گرفت و بیش از 100 مجروح بر جای گذاشت. خبرگزاری رویترز در خبر این حمله بزرگ تروریستی می نویسد: روز سه شنبه دو انفجار که دست کم یکی شان به شکل انتحاری انجام شده است، 23 نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران را کشت، چندین خودرو را به آتش کشید و موجب تخریب شدید ساختان سفارت شد.

گردان های عبدالله عزام، گروهی وابسته به القاعده که مقرش در لبنان است، مسئولیت حمله را برعهده گرفته و آن را «دو حمله انتحاری به سفارت ایران در جنوب بیروت» خوانده است. به گفته مقامات لبنانی در تصاویر دوربین های مداربسته امنیتی مقابل سفارت یک مرد با کمربندی از مواد منفجره دیده می شود که پیش از منفجر کردن خود به سمت دیوار سفارت می دود. این مقامات می گویند در انفجار دوم خودرویی بمب گذاری شده که دو ساختمان آنطرف تر از سفارت در خیابان پارک شده بود منفجر شده است.

شیخ سراج الدین زریقات، رهبر دینی گردان های عبدالله عزام در پستی در حساب کاربری خود در شبکه مجازی توییتر نوشت که این گروه حمله را انجام داده است و می نویسد: «این حمله دو عملیات انتحاری بود که دو لبنانی سنی آن را انجام دادند.»

خبرنگار ایسنا در بیروت هم می گوید دو انفجار به فاصله کمتر از دو دقیقه از هم رخ داده اند که در انفجار نخست عامل انتحاری موتورسیکلت به سمت موانع امنیتی مقابل سفارت رانده و خودش را همانجا منفجر کرده است و در انفجار داوم عامل انتحاری خود رات در خودرو «رنو»اش که حاوی بمب بوده و در خیابان پارک شده بود منفجر کرده است.

در این حملات به سفیر ایران آسیبی نرسیده است اا به گفته غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان، ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران که در مسیر آمدن به محل کارش در این ساختمان بوده، در اثر انفجار جان باخته است.

اگرچه ایسنا به نقل از وب سایت النشره از قول سفیر ایران نوشته است که خودس فارت هدف قرار نگرفته، رویترز از رکن آبادی نقل قول می کند که «واضح است که سفارت ایران هدف این حملات بوده است.»

علی حسن خلیل، وزیر درمان لبنان، خبر از کشته شدن 23 نفر و زخمی شدن 146 نفر داده است.

لبنان روز به روز بیشتر اثرات جنگ داخلی در سوریه را که بیش از دو سال و نیم است ادامه دارد در خاک خود می بیند و در این دوس ال شاهد چندین حمله تروریستی و درگیری های گوناگون بوده است. شورشیان سوری، که بعضی شان وابسته و مرتبط با القاعده هستند، پیش تر تهدید کرده بودند که در پاسخ به دخالت حزب الله در سوریه و پشتیبانی این گروه از نیروهای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، جنگ شان را از سوریه به خاک لبنان خواهند کشاند.

نخست وزیر لبنان حمله را محکوم کرد

به نوشته النشره، تمام سلام، نخست وزیر مکلف لبنان انفجار منطقه الجناح در بیروت را محکوم کرده و عنوان داشت این انفجار یک جنایت تروریستی است که به دنبال جنایات و اقدامات خرابکارانه در مناطق مختلف کشور رخ داده است و هدف از آن بر هم زدن ثبات و وحدت ملی لبنان است.

سلام می گوید: «بهترین پاسخ به عاملان این طرح ها که خون مردم را در الجناح ریختند، صبر و پر کردن تمام شکاف ها در عرصه وحدت ملی کشور است.»

نخست وزیر مکلف لبنان از تمام مسئولان لبنانی خواست تا از تنش ها در کشور بکاهندو لبنان را از تمام اقداماتی که به بر هم زدن ثبات وامنیت آن می انجامد، دور کنند. تمام سلام اظهار امیدواری کرد که دستگاه های امنیتی لبنان به انجام تحقیقات درخصوص این انفجار تروریستی بپردازند و عاملان آن را شناسایی و آنها را محاکمه کنند.

این منقام لبنانی همچنین با غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان تماس تلفنی گرفت و از سلامتی وی و کادر سفارتخانه ایران اطمینان حاصل کرد.

همچنین سعدالحریری، نخست وزیر پیشین لبنان (رهبر جناح طرفدار غرب) نیز این حمله را اقدامی تروریستی توصیف و به شدت محکوم کرد. وی تاکید کرد که لبنان باید از چنین حوادثی دور نگه داشته شود.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز انفجار مذکور را محکوم کرده و اعلام کرد از این انفجار «بوی نفت و دلار» می آید. وی همچنین سازمان اطلاعات عربستان و رژیم صهیونیستی را مسئول انفجار مذکور دانست.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه هم در تماس با رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان، این انفجارها را محکوم کرد و به خانواده قربانیان این حمله تسلیت گفت.

دولت فرانسه هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حمله به سفارت ایران را محکوم می کند. فرانسه می گوید تروریسم را به هر شکل و شیوه ای که باشد محکوم می کند و مراتب هم دردی عمیق خود را با خانواده های قربانیان و مقامات ایرانی و لبنانی ابراز می دارد.

تماس تلفنی روسای جمهور ایران و لبنان

رئیس جمهور لبنان در تماس تلفنی با دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ابراز تاسف از حادثه تروریستی ظهر دیروز در برابر سفارت ایران در لبنان، این حادثه تروریستی را محکوم کرد.میشل سلیمان در این گفتگوی تلفنی با اشاره به این اقدام تروریستی می گوید: «دولت لبنان تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا عوامل این حمله تروریستی شناسایی شده و به مجازات اعمال خود برسند.»

او همچنین بر تقویت، حفاظت و حراست از کارکنان سفارت و اماکن دیپلماتیک ایران در آن کشور تاکید کرد.

روحانی با تشکر از تماس تلفنی رئیس جمهور لبنان، متقابلا با اظهار تاسف از شهادت و مجروح شدن تعدادی از مردم لبنان در این حادثه، به وی و مردمل بنان تسلیت گفت. رئیس جمهور متذکر شد که امیدوار است عاملان این حادثه که توسط گروه های افراطی و با تحریک عوامل بیگانه برای ناامنی منطقهو کشور لبنان صورت گرفته است هر چه سریع تر شناسایی شده و به دست عدالت سپرده شوند.

روحانی با ابراز اطمینان از اینکه اینگونه حوادث هیچ گاه موجب شکاف در میان مردم و مسئولان لبنان نخواهدشد، گفت: «رهبران آن کشور با درایت کامل می توانند وحدت و ثبات لبنان را پاس دارند.» رئیس جمهور از حادثه اخیر لبنان به عنوان یک موضوع مهم برای منطقه خاورمیانه یاد کرد و اقدامات هماهنگ علیه خشونت، افراطی گری و تروریسم را یک ضرورت دانست.

عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران ضمن دیدار با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای امنیت ملی پیام کتبی مملوک رئیس دفتر ملی سوریه را تسلیم وی کرد.

او گسترش تروریسم و مشاهده جنایت آنها بر ضد مردم سوریه را اصلی ترین دلیل ایجاد تعارض در حامیان آنها دانست و با اشاره به ضرورت اتخاتذ راهکار سوری – سوری برای حل و فصل بحران جاری در این کشور، بر لزوم پیگیری راه حل دیپلماتیک و حل و فصل مسائل با راهکارهای سیاسی تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با محکوم کردن انفجار تروریستی اخیر در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، این اقدام را نشانه استیصال رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی همسو با این رژیم و موجب تنفر روزافزون افکار عمومی جهان از حامیان این اقدامات دانست و تاکید کرد اینگونه اقدامات هیچ تاثیری بر ادامه مسیر حمایت ایران از جریان مقاومت اسلامی نخواهدداشت.

شمخانی می افزاید: «پیش تر درباره گسترش تروریسم در منطقه و حمایت مالی و تسلیحاتی آنان توسط کشورهای غربی هشدار داده شده بود و امروز مسئولیت ریخته شدن خونش هدای این حادثه متوجه آنان است.»

لبنانی ها پیش از حمله به سفارت خبر داشتند!

جمال الدین موسوی، خبرنگار شبکه بی بی سی فارسی، پس از حمله به سفارت ایران در بیروت در صفحه فیس بوک خودماجرای عجیبی را روایت می کند. موسوی می نویسد: «خیابان امام خمینی بیروت، درست مقابل بیمارستان «رسول اعظم» و در نزدیکی ساختمانی با آرم بنیاد شهید ایران بود. من منتظر دوستی بودم که شهر را به من نشان دهد. یکدفعه سه مرد سیاهپوش به من نزدیک شدند. یکی از آنها گفت که نامش ابوعلی است و از ماموران امنیتی.

 هر لحظه ممکن است در جنوب بیروت انفجاری رخ دهد، به همین دلیل می خواهند مرا بازرسی کنند و چندتا سوال از من بپرسند به کافه ای هدایت شدم. آب میوه ای سفارش دادیم، کیفم را گشتند و دوربینم را روشن و خاموش کردند. اینکه برای بی بی سی کار می کنم و از لندن آمده ام، باعث شد تا سوال های بیشتری بپرسند. البته برخوردشان بسیار خوب و توأم با احترام بود. اولین خبری که بعد از بازگشت از بیروت شنیدم انفجار مقابل سفارت است. بیمارستان رسول اعظم فاصله چندانی از ساختمان سفارت ندارد.»


ویدیو : «القاعده» اعلان جنگ داد