الزامی برای تایید بیانیه در مجلس نیست :   در مورد این موضوع كه گفته می‌شود ...



کدام گزینه برای وعده افطار مناسب نیست؟ , تایید حکم 16 سال حبس برای نرگس محمدی , درخواست دریافت نشان تایید شده برای صفحه اینستاگرام

 

در مورد این موضوع كه گفته می‌شود بیانیه منتشر شده از سوییس باید به تصویب مجلس شورای اسلامی یا كنگره  آمریكا برسد، باید گفت به گفته طرفین مذاكره كننده و آنچه از متن بیانیه برمی‌آید الزامی برای تصویب این بیانیه در مجالس دو طرف وجود ندارد. زیرا این بیانیه نیز مانند توافق ژنو متنی كلی و متضمن تعهداتی است كه طرفین به صورت موقت پذیرفته‌اند یا بهتر بگویم این متن چارچوبی است از آنچه را كه باید در تیرماه به عنوان توافقنامه در قالب سند الزا‌م‌آور مكتوب شود، را تعیین می‌كند.

 

پس می‌توان گفت این متن یك بیانیه سیاسی است و لزومی برای تایید یا تصویب آن در مجلس شورای اسلامی و كنگره آمریكا وجود ندارد. آنچه نهایتا قرار است به تصویب مجالس دوطرف برسد سند نهایی توافقنامه خواهد بود .

 

  در مورد الزام تصویب سند نهایی یا به عبارت دیگر توافقنامه‌ای كه قرار است در تیرماه امضا شود نیز باید گفت این موضوع  به مفاد توافقنامه بستگی دارد. درصورتی كه معاهده‌ای باشد كه درآن طرفین صراحتا قید كنند كه باید به تصویب مجالس قانون‌گذاری دوطرف برسد باید این مراحل طی شود و اگر این موضوع قید نشده باشد در چارچوب قوانین و مقررات ایالات متحده و در چارچوب موافقتنامه‌های اجرایی كه ریاست جمهور آمریكا این اختیار را دارد نیازی به ارجاع این موافقت‌نامه‌ها به كنگره نیست.

 

ولی در نظام حقوقی ایران گفته می‌شود براساس اصل مربوطه در قانون اساسی تمامی موافقت‌نامه‌ها و معاهدات باید برای تصویب تسلیم مجلس شورای اسلامی شود كه البته این هم بحث‌های تفسیری دارد كه آیا تمام اسناد و معاهدات كه دولت امضا می‌كند به مجلس برای تصویب تسلیم شود یا خیر ؟ حال ممكن است این سوال مطرح شود كه اگر این سند توافق در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسد تكلیف چیست، باید گفت:  اصولا مذاكره كنندگان متنی را مورد مذاكره قرار می‌دهند كه به تصویب برسد.

 

زیرا دولت به عنوان نماینده حاكمیت در این مذاكرات شركت و توافق حاصل شده است پس این امكان غیرمنطقی و غیرقابل قبول است كه بعدها مجلس متن را نپذیرد مگر این كه عمدی  وجود داشته باشد.

 

همچنان‌كه این مسئله در تجربه تاریخی كشورمان  وجود دارد، در زمان قوام‌السلطنه این فرد مذاكرات مربوط به اعطای امتیاز نفت شمال را با روس‌ها انجام داد، اما مجلس با این امر موافقت نكرد و گفته می‌شود قوام‌السلطنه با این كار خودش چراغ سبزی به روس‌ها نشان داد و در این راستا روس‌ها از حمایت از فرقه پیشه‌وری دست كشیدند و دولت ایران توانست حاكمیت خود را مجددا بر آذربایجان اعاده كند و در نهایت مجلس با این امر مخالفت كرد. البته بنده فكر نمی‌كنم این تجربه دوبار تكرار شود زیرا متنی كه مصالح و منافع كشور ایران را تامین كند مورد تایید مجلس شورای اسلامی هم قرار خواهد گرفت.

 

اخبار سیاسی - علی‌رضا ابراهیم‌گل,قانون


ویدیو : الزامی برای تایید بیانیه در مجلس نیست