اقتصاد ایران با پوپولیسم گره خورده : رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، عدم جسارت دولت ...


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، عدم جسارت دولت برای قطع یارانه‌ها را ناشی از گره خوردن اقتصاد کشور با پوپولیسم خواند. خبرگزاری مهر: در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش وزیر اقتصاد، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها نیز گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه داد.

وی گفت: بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اغلب بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سیاست‌های کلی قبلی و یا به کرار در قوانین دیگر وجود داشت. مانند لزوم کاهش وابستگی بودجه به نفت، افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی و دارویی.

رئیس مرکز پژوهش‌ها با طرح این سوال که علت عدم موفقیت در تحقق این سیاست‌ها چیست، گفت: نگاه سیستمی به اقتصاد مقاوتی در کشور ما وجود ندارد، مدیران، اقتصاد مقاومتی را مجموعه‌ای از پروژه‌ها می‌دانند و مدیریت بخشی و پراکنده را دنبال می‌کنند؛ لذا وقتی بحث آمایش سرزمینی مطرح می‌شود، کار موثری انجام نشده است.

وی ارائه آمار و اطلاعات غلط را از علل عدم موفقیت در تحقق سیاست‌های کلی خواند و گفت: آمار و اطلاعات در مقوله اقتصاد بسیار ناقص است و به وسیله دولت‌ها دستکاری می‌شود.

جلالی با اشاره به نظرات مختلف در خصوص مولفه‌های مهم اقتصادی گفت: در خصوص امنیت غذا و دارو یک رویکرد معتقد به پر کردن انبارها و رویکرد دیگر معتقد به تولید داخلی به هر قیمت است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص وابستگی بودجه به نفت نیز تصریح کرد: نمایندگان با منطقه‌گرایی و استخدام‌های مکرر، بودجه نفتی را افزایش داده و اقتصاد را به سمت اقتصاد نفتی هدایت می‌کنند.

وی عوام‌فریبی و عوام‌گرایی را ریشه‌دار در اقتصاد ایران خواند و گفت: در ایران رئیس‌جمهور برای ۴ سال و نمایندگان نیز برای ۴ سال انتخاب می‌شوند و از ابتدای کار به دنبال پیروزی در انتخابات بعد هستند.

جلالی با انتقاد از عدم جسارت دولت و مجلس برای قطع یارانه افراد غیرنیازمند، افزود: دولت یارانه‌ها را قطع نمی کند، چون اقتصاد کشور با پوپولیسم گره خورده است.

وی تاکید کرد: برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی باید نگاه علمی و واقعی داشت.


ویدیو : اقتصاد ایران با پوپولیسم گره خورده