افشای روابط خانواده سلطنتی انگلیس و هیتلر : روزنامه سان با انتشار فیلمی فاش ...


روزنامه سان با انتشار فیلمی فاش ساخت که ملکه الیزابت و خانواده اش در گرماگرم به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان «های هیتلر» می گفتند



هفته نامه تماشاگران امروز - رسول مجیدی: رسانه های بریتانیایی به افشاگری مشهور هستند. به جنجال آفرینی و کشیدن مو از ماست. آنها به هیچ کس رحم نمی کنند و به محض پیدا کردن گافی از یک سیاستمدار، سلبریتی، ورزشکار، هنرمند یا هر آدم مشهور دیگری سریع تیتر یک خود را به او اختصاص می دهند.

در این میان حتی خانواده سلطنتی انگلیس هم از گزند افشاگری های گاه و بیگاه رسانه های بریتانیایی در امان نیستند. در تازه ترین و البته یکی از جنجالی ترین افشاگری های رسانه های انگلیسی، روزنامه پرتیراژ «سان» پرده از روابط دوستانه خانواده سلطنتی و حزب منفور رایش سوم برداشته است.

در واقع کمی قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، خانواده سلطنتی انگلیس احترام خاصی برای هیتلر و همفکرانش قائل بوده است. مسئله ای که سال ها از عموم مردم پنهان شده بود و خانواده سلطنتی حاضر به افشای آن نبود.

با این همه روزنامه سان در یکی از جنجالی ترین شماره های تاریخ خود با انتشار عکس هایی نشان داد چگونه این خانواده به تفکرات رایش سوم علاقه داشتند.

جواهرات سلطنتی انگلیس , بهبود روابط خانواده , روابط جنس یو استحکام خانواده

سان چه نوشته بود؟

روزنامه سان که در طبقه بندی مطبوعات می توان آن را در جایگاه روزنامه های زرد قرار داد، در شماره شنبه گذشته خود می نویسد: «یک فیلم مخفیانه از سال 1933 نشان می دهد که ادوارد هشتم به ملکه فعلی یاد می دهد چگونه سلام مخصوص نازی ها را اجرا کند. این فیلم که برای اولین بار است پخش می شود، حاکی از آن است که ملکه و مادر او در خانه، دست شان را به نشانه سلام مخصوص نازی ها بالا برده اند. در این فیلم، ملکه الیزابت تنها 7 سال دارد.»

سان که در نسخه دیجیتال خود علاوه بر عکس های منتشر شده در شماره چاپی اش، فیلم مربوطه را هم برای علاقمندان به نمایش گذاشته در ادامه نوشته: «در این فیلم علاوه بر ملکه، خواهر او مارگارت هم حضور دارد و همه آنها جلوی شاه ادوارد هشتم سلام نازی ها را می دهند. این فیلم که توسط سان افشا شده نزدیک به هشت دهه از دید عموم مخفی نگه داشته شده است. فیلم درست در زمانی (1933) برداشته شده که هیتلر به صدراعظمی آلمان رسیده بود.»

ایستادن خانواده های سلطنتی , تاثیر شبکه های اجتماعی در روابط خانواده , خانواده سلطنتی بلژیک

بالا گرفتن بحث سانسور در انگلیس

با انتشار فیلم پر سروصدای روزنامه سان، فصل جدیدی در انتقاد از سیاست های محافظه کارانه کاخ باکینگهام و خانواده سلطنتی در فضای رسانه ای انگلیس باز شد. روزنامه گاردین چند ساعت بعد از منتشر شدن سان در سایتش نوشت: «برعکس آرشیو ملی، آرشیو سلطنتی پر از مکاتباتی بین خانواده سلطنتی و سیاستمداران و اشراف نازی است که هنوز در اختیار عموم قرار نگرفته اما حالا تاریخ شناسان جهان و البته اعضای مجلس خواهان دسترسی به آرشیو سلطنتی هستند.»

کارینا اوباخ از موسسه تحقیقات تاریخی دانشگاه لندن در همین زمینه به گاردین گفته است: «خانواده سلطنتی نمی تواند برای همیشه گذشته اش را مخفی نگه دارد. این یک نوع سانسور است. سانسور مسئله دموکراتیکی نیست. آنها مجبورند که با گذشته شان روبرو شوند. من اهل آلمان هستم. آلمان جایی است که همه ما با گذشته مان روبرو شدیم.»

او که اخیرا کتابی در مورد روابط خانواده سلطنتی انگلیس با هیتلر نوشته است، در ادامه می گوید: «شما در اسناد پادشاهی خیلی نمی توانید روی اتفاقات قرن بیستم تمرکز کنید چون هیچ دسترسی به شما برای کندوکاو در اسناد بعد از سال 1918 نمی دهند. من جعبه های زیادی مربوط به دهه 30 میلادی در آرشیو سلطنتی دیده ام که هیچ کس حق نزدیک شدن به آنها را ندارد. البته همه می دانیم که در سال 45 یک پاکسازی بزرگ در اسناد انجام شده چرا که خانواده سلطنتی خیلی نگران دسترسی افراد به این اسناد بوده اند، به همین دلیل آنها را نابود کرده اند.»

خانواده سلطنتی چه می گوید؟

دیکی آربیتر مسئول سابق امور رسانه ای ملکه، حرف های جالبی به آسوشیتدپرس زده است. او با دفاع از خانواده سلطنتی گفته: «این خانواده که قاطعانه در جنگ جهانی دوم مخالف نازی ها بود، بیشتر از انتشار این فیلم، نگران دسترسی برخی به آرشیو خانه خانواده سلطنتی است.»

کاخ سلطنتی هم بلافاصله بیانیه ای را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داد که حرف های آربیتر را تایید کرد: «متاسفانه این فیلم که هشت دهه پیش ضبط شده است، ظاهرا از آرشیو شخص اعلی حضرت به دست آمده و از آن سوءاستفاده شده است.»

واکنش مردم انگلیس

از صبح همان روزی که روزنامه سان به باجه های مطبوعاتی آمد، واکنش های فراوانی در بین مردم شکل گرفت. برخی معتقد بودند که تاریخ انگلیس متعلق به همه مردم است و باید دسترسی های لازم به محققان داده شود.

با این همه جالب ترین واکنش، به منتقدان رویه روزنامه سان مربوط بود. برخی معتقد بودند واکنش یک بچه هفت ساله خیلی هم مهم نیست و در آن زمان خیلی از بچه های انگلیسی به سبک سلام گفتن نازی ها و بالا بردن دست راست شان علاقه داشتند و آن را در خانه شان تکرار می کردند.

استیگ ابل، یکی از دبیران روزنامه سان با دفاع از رویه روزنامه اش گفته است: «اتفاقا این مسئله خیلی مهم و جالب است. این فیلم نشان می دهد که چگونه حکومت اشرافی بریتانیا (در این مورد ادوارد هشتم) در دهه 30 میلادی به سمت فاشیسم علاقه نشان می داده است.»

به هر حال و فارغ از همه حواشی به وجود آمده حرکت روزنامه سان، مسئله روابط عمیق خانواده سلطنتی بریتانیا و هیتلر و همفکرانش را یک بار دیگر در صدر اخبار قرار داد. آیا واقعا روزی واقعیت مکاتبات خانواده سلطنتی و حزب رایش سوم منتشر خواهد شد؟ کاخ باکینگهام که فعلا مخالف این قضیه است.


ویدیو : افشای روابط خانواده سلطنتی انگلیس و هیتلر