افسون هندوستان (2) : سفر به آگرا به معنای یک سفر ماجراجویانه به گوشه‌ای از ...


سفر به آگرا به معنای یک سفر ماجراجویانه به گوشه‌ای از فرهنگ، تاریخ و سنت هندوستان است که با معماری ایرانی پیوندی جدانشدنی دارد. از سوی دیگر دستفروشان محلی و صنایع دستی این شهر شما را با حال و هوای زندگی در هندوستان آشنا می‌کند. وب سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری‌آزاد: آگرا یکی از محبوب‌ترین شهرهای توریستی هندوستان است؛ شهری که نامش برای اولین بار در کتاب مهابهاراتا آمده و در لغت به معنای «بهشت» است. سفر به آگرا به معنای یک سفر ماجراجویانه به گوشه‌ای از فرهنگ، تاریخ و سنت هندوستان است که با معماری ایرانی پیوندی جدانشدنی دارد. از سوی دیگر دستفروشان محلی و صنایع دستی این شهر شما را با حال و هوای زندگی در هندوستان آشنا می‌کند.

مطلب مرتبط:

افسون هندوستان (1)

میراث مغول

آگرا بیش از هر شهری بقایای حکومت گورکانیان را در خود جای داده است؛ شهری که زمان طولانی پایتخت این سلسله بوده است. روز اول سفر را باید به شاهکارهای معماری این امپراتوری اختصاص داد.

تاج محل

نگین شهر آگرا بدون هیچ شکی تاج محل است؛ بنایی که داستان عشق شاه جهان به همسر ایرانی‌تبارش ممتاز محل را جاودانه کرد. تاج محل كه ترکیبی شگفت‌انگیز از معماری ایرانی، هندی و اسلامی است جزو عجایب هفتگانه جهان است و نام آن در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

افسون معبد سوخته , افسون , افسون دلخواه

این بنا که توسط احمد لاهوری و برادرش در سال 1630 میلادی ساخته شد، آرامگاه ممتاز محل و شاه جهان است. ساختن تاج محل 22 سال زمان برد و 20 هزار کارگر برای اتمام این مجموعه بی نظیر که از سنگ مرمر ساخته شده، تلاش کردند.  

قلعه آگرا

قلعه آگرا یا لعل قلعه، یکی از بهترین قلعه‌های به جای مانده از دوران مغول در هندوستان است. این قلعه در اصل یک قلعه آجری بود که توسط قبیله راجپوت بنا شد اما پس از ورود مغول‌ها به این شهر تصاحب شد و توسط اکبر شاه در سال 1558 مورد بازسازی قرار گرفت تا آگرا پایتخت امپراتوری شود.

جاذبه های گردشگری هندوستان , فرهنگ هندوستان , محرم در هندوستان

در این قلعه ساختمان‌های بسیاری از جمله مساجد، کاخ‌ها، برج‌ها و باغ‌های متعددی قرار دارد. بازدید کنندگان از این مجموعه هنگام شب می‌توانند به وسیله نور و صدا روایتی از ساخته شدن و تاریخچه قلعه را ببینند.

سیکاندرا

آرامگاه اکبرشاه بزرگ‌ترین پادشاه سلسله گورکانیان هند در حومه آگرا قرار دارد. بنایی که یکی از شاهکارهای معماری مغول محسوب می‌شود. این آرامگاه بین سال‌های 1605 تا 1613 ساخته شده است. اکبر شاه آرامگاهش را در زمان حیات خود ساخت، زیرا در آن زمان در بین مغولان این رسم وجود داشت.

هندوستان کوچک , مکان های دیدنی هندوستان , معبد هندوستان

او در ساخت این بنا از ماسه، سنگ قرمز و مرمر جواهر نشان استفاده كرد. در کتیبه آرامگاه آمده است: «اینجا باغ عدن است، وارد شوید تا ساکن ابدی بهشت شوید.»‌ ساختمان این بنا به قدری زیباست که توصیف آن در کلمات نمی‌گنجد.



 فرهنگ روزمره

بخش جذابی از سفر به آگرا تجربه زندگی روستایی مردم این شهر است. گرچه تحولات بسیاری در آگرا رخ داده اما هنوز فرهنگ مردم شهر ناب و دست نخورده است.

 روستای متروکه

فاتح‌پور سیکری در لغت به معنای شهر پیروزی است؛ شهری که در غرب آگرا قرار دارد و پایتخت غرور‌آمیز امپراتوری مغول در قرن 16 بود. روستای فاتح‌پور یکی از مقصدهای مهم تاریخی هندوستان است که بسیاری از بناهای آن هنوز پابرجاست.

غذای هندی و آداب و رسوم غذایی مردم هندوستان , معابد هندوستان , برتری آسمان‌ خراش‌های بندر امامی در مصاف با نماینده هندوستان

مشهور است که این شهر به دلیل مشکلات آبرسانی بعد از زمان کوتاهی متروکه شد اما پنج محل و بلند دروازه و مسجد جامع آن هنوز توریست‌های بسیاری را به خود جلب می‌کند.

روستای کاچاپورا

روستای کاچاپورا میراث مغول است اما بازسازی‌های دولتی باعث شده توریست‌ها درآمد خوبی برای روستاییان محلی ایجاد کنند. مسیر روستای کاچاپورا یک کیلومتر پیاده‌روی دارد که از کنار رودخانه و درست  از مقابل تاج محل می‌گذرد و شما را به تعدادی از بناهای کمتر شناخته شده دوران مغول می‌رساند.

جشن رنگ هندوستان , کدام رود برای هندوستان تقدس دارد؟ , رنگ بازی در هندوستان

علاوه بر تماشای نمای مسحور کننده‌ای از تاج محل شما می‌توانید در این گردش از نزدیک با زندگی روستاییان هندوستان آشنا شوید.

 شهر قدیمی

اگر می‌خواهید قلب تپنده آگرا را تجربه کنید باید حتما سری به شهر قدیمی بزنید. شهر قدیمی پشت مسجد جامع قرار دارد؛ جایی که شما فرهنگ روزمره مردم شهر را از نزدیک تجربه خواهید کرد. اگر به دنبال خرید سوغاتی‌های محلی و ارزان هستید اینجا انواع اجناس را پیدا خواهید کرد.

آداب غذا خوردن در هندوستان , جاذبه های هندوستان , مذهب هندوستان

 از ادویه‌جات و ترشی گرفته تا جواهرات بدلی و پارچه‌های ابریشمی. کناری بازار در همین محدوده قرار دارد؛ جایی که اگر راه‌تان را به درستی نشناسید احتمال گم شدن‌تان بسیار بالاست. بنابراین بهتر است همراه راهنماهای محلی در این بازار تردد کنید.



هیجان در شهر

هیجان در آگرا با بسیاری از شهرهای مدرن دیگر دنیا متفاوت است. کافی است دل‌تان را به آگرا بسپارید تا این شهر شما را شگفت‌زده کند.

 کافه گردی

درست مقابل هتل گیتوی، کافه‌ای رنگارنگ نظر شما را به خود جلب می‌کند؛ کافه‌ای که در لیست توریست‌های شهر آگرا نامش تکرار شده است.

کافه شروز هنگ اوت (Sheroes Hangout) به نام زنی ساخته شده که جزو بازماندگان حملات اسید پاشی در آگراست. این کافه در سال 2014 توسط سازمان مردمی مبارزه با اسیدپاشی تاسیس شد تا آگاهی درباره این پدیده شوم را بالا ببرد.

آبشارهای دیدنی زیارتگاه هندوستان , رنگ مو هندوستان , دهکده عجیب 6 انگشتی های هندوستان

تلاش تاسیس کنندگان کافه بر این است که انگیزه و اعتماد به نفس لازم ‌ را برای حضور زنان پس از اسیدپاشی در جامعه در آنها ایجاد کنند. این کافه علاوه بر مواد غذایی و نوشیدنی‌های خوشمزه، کتابخانه و نمایشگاه هم دارد.

 باغ مهتاب

اگر نمی‌خواهید در شلوغی‌های تاج محل این بنای زیبا را تماشا کنید بهتر است سری به باغ مهتاب بزنید؛ جایی که 100 روپیه هزینه ورودی دارد و نمایی فوق العاده از این آرامگاه را پیش رویتان خواهد گذاشت.

هندوستان مقصد , هندوستان مکانی دنج برای یوگا بازها , کیومرث مرادی افسون معبد سوخته رو

 باغ مهتاب که پیش از تاج‌محل ساخته شده 25 هکتار مساحت دارد و به دستور بنیانگذار امپراتوری مغول یعنی بابر ساخته شده است. باغ مهتاب در طول سال‌ها با مشکلات بسیاری رو به‌رو بود اما با بازسازی‌های انجام شده، این باغ جلوه شگفت انگیز خود را حفظ کرده است.

باغ وحش

اگر عاشق حیوانات هستید بهتر است به منطقه حیات وحش در 16 کیلومتری آگرا سری بزنید؛ جایی که دولت تلاش کرده حیوانات را از دست شکارچیان نجات دهد. بیش از 100 خرس در این مجموعه نگهداری می‌شود که هر کدام از آنها توسط گروه‌های حفاظت از حیوانات نجات یافته‌اند.

بهترین بازیگران مرد هندوستان , افسون دلاور , غذا هندوستان

 در این منطقه همچنین مرکزی برای حفاظت و مراقبت از فیل‌ها وجود دارد و شما می‌توانید از نزدیک با این حیوان روبه‌رو شوید.


ویدیو : افسون هندوستان (2)