افسردگی بعد از زایمان : برای تازه مادر‌ها خیلی چیز‌ها شبیه یك حسرت است. چیزهایی ...


برای تازه مادر‌ها خیلی چیز‌ها شبیه یك حسرت است. چیزهایی كه تا همین چند ماه پیش بخش كوچكی از زندگی‌شان بوده است. چای خوردن عصرگاهی با دوستان قدیمی، شروع كردن صبح با یك دوش آب خنك، چند صفحه كتاب خواندن و... سال اول مادر شدن همیشه سخت است.

افسردگی پس از زایمان , افسردگی بعد از زایمان , افسردگی پس از زایمان در مردان

برای تازه مادر‌ها خیلی چیز‌ها شبیه یك حسرت است. چیزهایی كه تا همین چند ماه پیش بخش كوچكی از زندگی‌شان بوده است. چای خوردن عصرگاهی با دوستان قدیمی، شروع كردن صبح با یك دوش آب خنك، چند صفحه كتاب خواندن و... سال اول مادر شدن همیشه سخت است. بی‌تجربگی پدر و كنار كشیدنش از بسیاری مسئولیت‌های كودك داری، از دست دادن شغل برای مادر‌یا ترس از آسیب دیدن نوزادی كه توان بیان خواسته‌ها و نیاز‌هایش را ندارد، بخشی از مشكلاتی است كه تازه مادر‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌كنند. چند سال بعد، برای مادرانی كه تجربه سخت ماه‌های اول را پشت سر‌گذاشته‌اند، تنها این آرزو باقی می‌ماند كه«كاش دیگران به من می‌گفتند كه مادر بودن به این سختی هم نیست.»



افسردگی بعد از زایمان واقعیتی است كه بسیاری از زنان آن را تجربه می‌كنند. این موضوع در نسل‌های مختلف وجود داشته. عده‌ای به آن آل می‌گفتند و عده‌ای فكر می‌كردند ابزار زنان برای جلب توجه اطرافیان است. اما افسردگی بعد از زایمان یك واقعیت بیولوژیكی و روانی است كه هیچ ارتباطی به آل یا جلب توجه ندارد. اگر شما در ماه‌های اول پس از تولد فرزند احساس كسالت، خستگی، خواب آلودگی مداوم یا تمایل شدید و تمام نشدنی به گریه  دارید بهتر است كمی بیشتر در مورد افسردگی بعد از زایمان بدانید. این اتفاق به طور طبیعی حدود 6 ماه طول می‌كشد اما اگر جدی گرفته نشود می‌تواند شما را با مشكلات جدی‌ای روبه‌رو كند. می‌توانید این علائم را با پزشك‌تان درمیان بگذارید و در یك جلسه از همسرتان هم بخواهید كه همراه‌تان باشد. شاید برای او این موضوع عجیب و غیر قابل درك باشد پس سعی كنید، كتاب‌هایی در این مورد برایش تهیه كنید و اگر هنوز هم شك دارد او را به یك متخصص برای توجیه‌شدن ارجاع دهید.



از خرابكاری نترسید

اگر به تازه مادر‌ها بگویید كه آن‌ها هم حق استراحت دارند و دلیلی ندارد كه این‌قدر زندگی را به خود سخت بگیرند، قطعا از آنچه هستند عصبانی‌تر خواهند شد. لباس‌های كثیف داخل حمام، سینك ظرفشویی پر از قابلمه و بشقاب، نامرتب بودن اتاق نوزاد، لكه‌های شیرخشكی كه روی زمین ریخته و... برای وارد كردن استرس به مادران سال اولی كافیست. این اضطراب‌ها برای مادران كاملا طبیعی است، وقتی شما در جایگاه آن‌ها قرار بگیرید خواهید فهمید كه موضوعات كوچك‌تر از این هم می‌تواند به راحتی مادران را آزار دهد. اما اگر شما می‌خواهید قبل از گرفتار شدن در این شرایط كمی نصیحت بشنوید، بهتر است به ما اعتماد كنید. در صورتی كه نگهداری كودكتان به تنهایی برای‌تان دشوار است از همسر یا نزدیكان‌تان كمی كمك بگیرید. از آشفتگی خانه نترسید و نگذارید لكه‌های شیر، ظرف‌های نشسته یا لباس‌های كثیف شما را تحت فشار بگذارند. ماه‌های اول مادر بودن ممكن است پر باشد از این آشفتگی‌ها، پس به جای اضطراب، خودتان را با این شرایط سازگار‌تر كنید.



افسردگی پس از زایمان سراغ چه افرادی می‌آید؟ , افسردگی مردان بعد از زایمان , تفاوت افسردگی بعد از زایمان و

ورشكست نشوید

بچه داری آن‌قدر‌ها هم هزینه ندارد. یا اگر هم داشته باشد نیازی نیست شما همه آن هزینه‌ها را در ماه‌های اول فراهم كنید. بهتر است با كمك گرفتن از اطرافیان‌تان یا جستجو كردن در اینترنت لیستی از احتیاجات ماه‌های اول را فراهم كنید. حالا كه لیست‌تان آماده شده است موارد غیر ضروری را حذف كنید و احتیاجات واقعی را در لیست خریدتان بگذارید. در مورد لوازمی از قبیل تخت خواب، كالسكه یا سبد نوزاد سعی كنید با برندهای مختلف آشنا شوید و ببینید كه كدام یك نیاز شما را تامین می‌كنند و با بودجه شما تناسب دارند. در مورد فهرست‌تان با دوستان و اطرافیانی كه این دوره را گذرانده‌اند مشورت كنید. شاید بخشی از نیاز شما را بتوانند تامین كنند. سعی نكنید یك‌نفره اوضاع را درست كنید چون بسیاری از این وسایل تنها چند ماه مهمان خانه شما خواهند بود و دلیلی ندارد كه به دنبال بهترین نوعشان باشید.



خانه‌نشین نشوید

آیا نوزاد شما در هفته هشتم به روابط اجتماعی هم احتیاج دارد؟ قطعا نه. اما شما احتیاج دارید. خانه ماندن و محروم كردن خودتان از فعالیت‌های اجتماعی شما را به تدریج افسرده و اوضاع‌تان را از این هم سخت‌تر خواهد كرد. دنیای تازه مادر‌ها در ماه‌های اول سوت و كور است و همین سخت و آزار دهنده است كه چند ماه بعد می‌تواند بد‌ترین تاثیرات را بر شما و زندگی مشترك‌تان بگذارد. تنها ماندن شما نه تنها خودتان را آزار خواهد داد بلكه بی‌حوصلگی و افسردگی‌تان می‌تواند روی نوزاد و حتی زندگی مشترك‌تان هم تاثیر بگذارد. بعضی ساعت‌های هفته كودك‌تان را به همسرتان بسپارید و چند ساعت را با دوستان‌تان بگذرانید. گاهی كسانی را به خانه‌تان دعوت كنید كه می‌توانند ساعات خوشی را برای‌تان فراهم كنند. به آن‌ها شرایط‌ خودتان را توضیح بدهید و بی‌آنكه خودتان را به زحمت بیندازید، سعی كنید زمان خوبی را سپری كنید. تلاش كنید همان‌قدر كه مادر و همسر خوبی هستید، برای خودتان هم خوب باشید و زندگی آرامی را بسازید.



دوست داشتن یادتان نرود

به محض تولد كودك خیلی چیز‌ها در زندگی شما تغییر خواهد كرد. نقش شما، احساسات‌تان و حتی نیازهای جسمی‌تان. شاید مجبور شوید مدتی ورزش مورد علاقه‌تان را كنار بگذارید این تغییرات كه به طور ناگهانی در زندگی‌تان بروز پیدا می‌كنند ممكن است شما را شوكه و افسرده كنند و این‌ها حتی می‌توانند در احساسات شما تغییر ایجاد كنند و این سوال را به ذهن‌تان بیاورند كه  چرا زندگی‌تان را به این مسیر كشانده‌اید. اما ناامید نشوید. این اتفاق و این روز‌ها قرار نیست تمام زندگی شما باشد. باید مدتی به خودتان فرصت بدهید و از آدم‌های اطراف‌تان تا جایی كه برایشان امكان دارد كمك بگیرید. همسرتان هم می‌تواند بهترین كمك برای شما باشد پس اگر نمی‌داند كه چگونه می‌تواند این كار را برای‌تان انجام دهد او را راهنمایی كنید یا بخواهید كه از دیگران مشاوره بگیرد.



چیزهایی را نگه دارید كه از نظرتان ارزش خاطره شدن را دارند. احتمالا بعد از چند ماه شما هزاران عكس از كودك‌تان خواهید داشت.



تاریخ را ثبت كنید

شك نكنید كه خیلی زود‌تر از آنچه تصور می‌كنید اولین لبخندهای دخترتان یا اولین صدا‌ها و كلمات پسرتان را از یاد می‌برید. سعی كنید این لحظه‌های شیرین را ثبت كنید. با یك آلبوم كه اتفاقات و پیشرفت‌های روزانه‌اش را در آن می‌نویسید یا با فیلم گرفتن و عكس‌برداری از لحظات نابی كه دیگر تكرار نمی‌شوند، سعی كنید اولین كفش، اولین كت   یا اولین اسباب بازی‌ای كه برایش انتخاب كرده‌اید را نگه دارید. این خاطرات كه در ماه‌های اول به نظرتان معمولی می‌رسند، چند سال بعد می‌توانند تمام شادی‌هایی كه سپری كرده‌اید را به یادتان بیاورند. البته در این خاطره سازی اغراق نكنید. چیزهایی را نگه دارید كه از نظرتان ارزش خاطره شدن را دارند. احتمالا بعد از چند ماه شما هزاران عكس از كودك‌تان خواهید داشت. می‌توانید برای نگه داشتن این عكس‌ها و فیلم‌های دیجیتال یك هارد خارجی قابل حمل تهیه كنید كه هزینه زیادی هم ندارد. البته اگر چنین كاری می‌كنید باید بیشتر مراقب باشید. این حافظه‌های آسیب پذیر می‌توانند با یك ضربه كوچك و در یك چشم بر هم زدن تمام خاطرات‌تان را نابود كنند.



افسردگی زایمان , درمان افسردگی بعد از زایمان , تزریق کتامین افسردگی زایمان

قدر این ماه‌ها را بدانید

اگر قبلا شاغل بوده‌اید و فرصتی برای رسیدن به برخی خواسته‌های‌تان را نداشته‌اید، از ماه‌های مرخصی زایمان‌تان آن‌طور كه باید استفاده كنید. شما 6 ماه فرصت دارید كمی تغییر در خودتان ایجاد كنید. می‌توانید در این ماه‌های مرخصی نه تنها از خود و كودك‌تان مراقبت كرده بلكه با یاد گرفتن چیزهای تازه و جست‌وجوی فرصت‌های جدید موقعیت و آینده كاری‌تان را با تغییراتی مواجه كنید. می‌توانید با كمك گرفتن از معلم‌های خصوصی در عین بودن در كنار كودك‌تان چیزهای جدید یا زبان‌های دیگری یاد بگیرید یا این‌كه با خواندن مطالبی كه می‌تواند در آینده شغلی‌تان تاثیرگذار باشد یك فرصت تازه را جستجو كنید. اگر هم دوست دارید كارتان را عوض كنید این 6 ماه فرصت خوبی برای پر كردن فرصت‌های استخدامی تازه خواهد بود. پس فكر نكنید كه تنها و تنها وظیفه شما در این ماه‌ها خانه داری است. گرچه مادر بودن در ماه‌ها و سال‌های اول مهم‌ترین مسئولیت زندگی شما خواهد بود اما قرار نیست زندگی شما را محدود كند.


ویدیو : افسردگی بعد از زایمان