افزایش 120 درصدی دقت الکترودهای تشخیص بیماری با دستاورد محققان ایرانی : پژوهشگران ...



تشخیص بیماری ام اس , تشخیص بیماری از روی تغییر رنگ زبان , تشخیص بیماری وسواس

پژوهشگران دانشگاه علوم پرشکی تهران با استفاده از نوعی پلیمر سنسورهایی با دقت و حساسیت بالا برای تشخیص بیماری و همچنین شناسایی میکروب در آب و محیط زیست عرضه کردند.»

دکتر مهدی آدابی با تاکید بر این که در این مطالعات موفق به ساخت الکترودهایی بر پایه نانو فیبرهای کربنی شدیم، گفت: در این تحقیقات از نانو الیاف «پلی اکریلونیتریل» برای ساخت نانو فیبرهای کربنی استفاده شد.

وی با تاکید بر این که پلیمر پلی اکریلونیتریل به روش الکتروریسی تولید شده است، اظهار داشت: پلیمر تولید شده به این روش در دو مرحله حرارتی در کوره قرار داده و از آن نانو فیبرهای کربنی سنتز شد.

آدابی، ‌قطر نانو فیبرهای کربنی تولید شده را کمتر از 100 نانو متر ذکر کرد و ادامه داد: یکی از مزیت‌های نانو فیبرهای کربنی نسبت به انواع بالک افزایش سطح به حجم و بهبود سیگنال به نویز است.

مجری طرح، بهبود هدایت الکتریکی را از دیگر مزایای این نانو فیبرها ذکر کرد و یادآور شد: بر روی این نانو فیبرها منافذی وجود دارد که می‌توان مولکول‌های زیستی را در درون این منافذ قرار داد و از آن به عنوان الکترودهای شیمیایی ( زیست حسگرها) استفاده کرد.

آدابی با بیان این که نانو فیبرهای کربنی تولید شده در بردهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت،‌خاطر نشان کرد: استفاده از این نانو فیبرها در الکترود موجب شد تا حساسیت و دقت این نانو سنسورها نسبت به نمونه‌های بالک به میزان 30 تا 120 درصد افزایش یابد.

وی به کاربردهای الکترودهای تولید شده با استفاده از نانو فیبرهای کربنی اشاره کرد و اظهار داشت: برد الکتریکی تولید شده با نانو فیبرهای کربنی در سنسورهای الکتروشیمیایی قابل کاربرد است که می توان به عنوان یک مبدل برای تشخیص بیماری‌ها، تشخیص فرآورده‌ها در صنایع غذایی، تشخیص میکروب‌ها در آب، فاضلاب و محیط زیست و تشخیص برخی ویرس‌ها و باکتری‌ها استفاده کرد.

این محقق با اشاره به کاربردهای الکترود تولید شده در حوزه‌های پزشکی خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی از این سنسورها برای تشخیص انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو : افزایش 120 درصدی دقت الکترودهای تشخیص بیماری با دستاورد محققان ایرانی