افزایش چند برابری توریست های عراقی مشهد پس از ظهور داعش : یک مقام مسئول در ...



افزایش رتبه الکسا مشهد , راهکار افزایش توریست در مدت کم , داعش 14 عراقی را در قفس‌ حبس و غرق کرد

یک مقام مسئول در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با تایید ورود قابل ملاحظه توریست های عراقی به مشهد می گوید در یک سال گذشته و از زمان بروز تهدید داعش در عراق آمار ورود توریست های عراقی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

روزنامه گاردین بریتانیا با انتشار گزارشی از افزایش قابل توجه تعداد توریست های عراقی شهر مشهد می نویسد.

به گزارش عصر ایران بر اساس این گزارش و طبق اعلام مقامات مسئول گردشگری مشهد و سازمان حج و زیارت آمار ورود توریست های عراقی به ایران به ویژه به شهر مشهد از سال 2011 افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و در سال 2014 و پس از بروز تهدید داعش در عراق این آمار به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.گاردین: افزایش چند برابری توریست های عراقی مشهد پس از ظهور داعش

گاردین می نویسد در ژانویه 2015 (دی ماه 1393) "محمد مهدی برادران " معاون توسعه و برنامه ریزی شهرداری مشهد اعلام کرد آمار ورود توریست های خارجی به مشهد هر ساله بالغ بر 1.5 میلیون نفر است که طبق گفته این مقام مسئول شهرداری مشهد 23 درصد از این تعداد را گردشگران و زوار عراقی تشکیل می دهند.

برادران می گوید: همه ساله بخش قابل توجهی از توریست های خارجی که وارد ایران می شوند به قصد زیارت حرم امام رضا (ع) به شهر مشهد می آیند. آمار جذب توریست خارجی- مذهبی شهر مشهد تقریبا معادل با آمار جذب توریست خارجی همه شهرهای دیگر کشور است.

او می گوید:بر اساس تخمین ها هر توریست خارجی که به مشهد می آید به طور میانگین حدود 1500 دلار در این شهر هزینه می کند و در صورتی که آمار 345 هزار توریست عراقی سالانه شهر مشهد را ضرب در رقم فوق کنیم به طور میانگین سالانه از جذب توریست های عراقی رقمی معادل 517 میلیون دلار عاید شهر مشهد می شود.

گاردین می نویسد با ظهور و بروز تهدید داعش در عراق در سال 2014 آمار ورود توریست های عراقی به شهر مشهد افزایش قابل ملاحظه ای داشته و حتی برخی عراقی ها ترجیح داده اند در این شهر خانه اجاره کرده و مدت  بیشتری در آن بمانند.

 سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است همه ساله بیش از 1 میلیون و 300 هزار توریست عراقی وارد ایران می شوند و بخش عمده ای از آنها به منظور زیارت حرم امام رضا (ع) به شهر مشهد سفر می کنند.

یک فعال صنعت توریسم در تهران به گاردین می گوید:" بسیاری از گردشگران عراقی که وارد ایران می شوند به قصد زیارت به مشهد می روند. غالب این توریست های عراقی شیعه هستند و به منظور زیارت حرم امام هشتم شیعیان به مشهد می روند.

یک مقام مسئول در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با تایید ورود قابل ملاحظه توریست های عراقی به مشهد می گوید در یک سال گذشته و از زمان بروز تهدید داعش در عراق آمار ورود توریست های عراقی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

او می گوید: پس از سرنگون شدن صدام در سال 2003 مواجه با موجی از ورود توریست های عراقی به مشهد  بودیم اما این موج پس از دو سه سال کاهش یافت به نحوی که به تخمین شخصی خودم به حدود 100 هزار توریست سالانه عراقی برای مشهد رسید اما در یک سال گذشته بار دیگر شاهد افزایش قابل توجه توریست های عراقی هستیم.

رانندگان تاکسی و فرودگاه شهر مشهد هم با تایید افزایش قابل ملاحظه ورود توریست های عراقی می گویند هم به لحاظ تعداد و هم از نظر مدت زمان اقامت در شهر مشهد، آمار توریست های عراقی در یک سال گذشته افزایش قابل توجه داشته است.

مهدی یک راننده 25 ساله تاکسی به گاردین می گوید:" من یک تبعه عراقی می شناسم که در منطقه طبرسی مشهد یک خانه برای مدت 6 ماه اجاره کرده است."

با این حال این راننده جوان می گوید ورود توریست های عراقی به مشهد تاثیر مثبت چندانی در اقتصاد این شهر ندارد چون غالب این توریست ها اهل پول خرج کردن نیستند و به نظر می رسد بیشتر به منظور فرار از شرایط ناامن عراق به مشهد می آیند.

راننده های تاکسی مشهد می گویند شهر مشهد در مقایسه با شهرهای مقدس عراقی (عتبات عالیات) برای توریست های شیعه ایرانی ، شهر ارزان تری برای توریست های عراقی است. برای مثال کرایه یک تاکسی از فرودگاه مشهد به مقصد حرم حدود 15 هزار تومان است در حالی که یک راننده تاکسی می گوید وقتی خود او برای زیارت حرم امام حسین (ع) به شهر کربلا در عراق رفته بود برای تاکسی از فرودگاه به حرم مبلغی معادل 80 هزار تومان پرداخته است.

او می گوید: درمقایسه قیمت ها ، مشهد شهر ارزانی برای توریست های عراقی است و آنها می توانند اینجا با هزینه های کمتر سفری شاهانه داشته باشند.


 اخبار اجتماعی  - عصر  ایران 


ویدیو : افزایش چند برابری توریست های عراقی مشهد پس از ظهور داعش