"افزایش واژه "برخی" و "عده‌ای" در ادبیات محمود احمدی‌نژاد : فرهنگ "نمی گذارند"در ...



فرهنگ "نمی گذارند"در سخنان رییس "قوه در راس امور

"افزایش واژه "برخی" و "عده‌ای" در ادبیات محمود احمدی‌نژاد

 محمود احمدی نژاد برای چندمین بار در ماه اخیر از عده قلیلی نام برد که "پول‌های کشور را در جیب خود گذاشته و پس نمی‌دهند"، رییس جمهور این افراد را حدود 300 نفر دانست که 60 درصد پول های کشور را در اختیار دارند و برخی سازمان ها نیز از آن ها حمایت می کنند. وی هیچ اشاره مستقیمی به هویت این افراد نکرد.

 

برخی خوراکی های کاهش دهنده کلسترول , آشنایی با برخی از دیدنی های شهر رشت , برخی بعضی

به گزارش فرارو، "برخی"، "عده ای"، "افرادی"، "سازمانی" این ها واژه های مبهمی است که محمود احمدی نژاد در یک ماه اخیر درباره کسانی به کار برده است که یا مانع فعالیت های دولت می شوند، یا سنگ اندازی می کنند و یا اینکه بر روی سرمایه و ثروت کشور نشسته اند.

روز گذشته این واژه های مبهم باز هم از سوی رییس جمهور تکرار شد. وی در مراسم افتتاح طرح های عمرانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه هیچ کمبود منابع مالی در کشور وجود ندارد، مشکل اصلی را معوقات بانکی دانست و گفت: «عده‌ای پول‌هایی را گرفته‌اند ولی پس نمی‌دهند که این عده 3 دسته هستند، دسته اول وام‌گیرندگان خرد و دسته دوم کسانی هستند که برای پایه‌گذاری تولید و راه‌اندازی کارخانجات در سطح کشور وام گرفته‌اند و دسته سوم نیز که بیشترین معوقات بانکی را دارند، کسانی هستند که به بهانه‌های گوناگون برای واردات و صادرات وام گرفته‌اند اما وام را مسترد نکرده‌اند، در حالی که کالاها را فروخته‌ و پول‌ها را گرفته‌اند.»

وی با بیان این‌که 300 نفر در کشور 60 درصد پول‌های کشور را در جیب خود گذاشته و پس نمی دهند، خاطرنشان کرد: «متأسفانه در کشور عده‌ای هم پیدا شده‌اند که فقط به فکر خود هستند و از این افراد دفاع می‌کنند.»

احمدی‌نژاد با اشاره به برخی از سازمان های حامی این افراد افزود: «برخی هم در سازمان‌ها و دیگر جاها قانون تصویب می‌کنند تا نتوان حتی به افرادی که وام را پس نمی‌دهند، نزدیک شد، اما جای این سؤال باقی‌ست که چرا نباید این وام‌ها را مسترد کنیم در حالی که عده‌ای خودخواهانه تلاش می‌کنند که پول‌های کشور را بلوکه و احتکار کنند.»

رییس جمهور در اظهارات خود اتهامات سنگینی به افراد و سازمان هایی زد که هیچ اشاره به نام آن ها نکرد و موضوع را در هاله ای از ابهام قرار داد. مانند بسیاری از اظهار نظرهای دیگر وی در یک ماه اخیر.

احمدی نژاد در اواخر هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت و در آستانه مذاکرات هسته ای ایران و آژانس هم عنوان کرد که عده ای در داخل ایران نمی خواهند مسئله هسته ای حل شود.

وی 21 آبان ماه نیز همین رویه را در پیش گرفت. این بار باز هم با انتقاد از "عده ای" که مرجع آن مشخص نبود آنها را مانعی برای پرداخت پول از سوی دولت به مردم دانست. رییس جمهور در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشوری از دو عامل خارجی و دخلی  به عنوان مشکلات اصلی کشور نام برد.

رییس دولت در توصیف عامل داخلی گفت: «به محض اینکه دولت قصد دارد تا تصمیمی برای ارائه خدمت به مردم و یا در پرداخت تسهیلاتی به آنها به انجام برساند برخی به بهانه های مختلف شروع به مخالفت و مانع تراشی می کنند و این در حالی است که این مملکت و ثروت آن متعلق به مردم بوده و دولت، مجلس و قوه قضاییه همگی نوکر و خادم ملت هستند.»

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه 80 درصد از وامهای کلان در کشور فقط در اختیار 10 تا 12 درصد جمعیت فعال اقتصادی کشور است، گفت: «بارها اعلام کرده ایم آن عده ای که این وامها را دریافت کرده و تاکنون نسبت به پرداخت آنها اقدام نکرده اند باید نسبت به پرداخت این مطالبات اقدام کنند اما عده ای با بهانه های مختلف از این کار جلوگیری می کنند و اگر چنانچه فقط20 درصد از 80 درصد منابعی که عده ای برده‌اند به بانک ها برگردانند بسیاری از مشکلات موجود برطرف می شود.»    رییس‌جمهور با بیان این که "آمده‌اند و بر روی ارز، جنگ اقتصادی درست کرده‌اند و قیمت‌ها را به طور مصنوعی بالا می‌برند" تاکید کرد اگر اکنون فرد یا باند یا دسته‌ای قیمتی روی ارز بگذارد و پولی ببرد به او کاری ندارند، اما به محض این‌که دولت بگوید ما می‌خواهیم مقدار پول در دست مردم بگذاریم می‌گویند اقتصاد به هم می‌خورد. اینها مباحثی است که بالاخره باید روزی مطرح شود و مطرح نیز خواهد شد.

اظهارات احمدی نژاد در جمع بازنشستگان با اعتراض شدید روزنامه جمهوری اسلامی روبه رو شد. این روزنامه  "نمی گذارند های" احمدی نژاد را "فرافکنی" خواند و نوشت: «در منطق آقای احمدی نژاد، این یک شیوه شناخته شده است. ایشان از هفت سال و چهار ماه قبل که بر مسند ریاست جمهوری تکیه زدند با همین ادبیات درباره افراد مجهول الهویه‌ای که نمی‌گذارند دولت کار کند سخن گفتند و به فهرست بلندبالائی اشاره کردند که در جیب دارند و اگر افشایش کنند چنین و چنان می‌شود و البته تا امروز هنوز این فهرست از جیب مبارک ایشان خارج نشده است.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود در روز 22 آبان ماه ابراز اطمینان کرد که در 8ماه باقیمانده از فعالیت دولت اینگونه اظهارات ادامه خواهد یافت و نوشت: «آقای رئیس‌جمهور خوب است به این واقعیت توجه نمایند که حنای فرافکنی و روش "نمی گذارند" و "فهرستی که در جیب دارم" دیگر رنگی ندارد. ایشان مطمئن باشند که حتی همان کسانی که دیروز در مراسم تجلیل از بازنشستگان، مستمع سخنان ایشان بودند نیز این اظهارات ایشان را باور نکردند.»

امروز نیز عباس عبدی تحلیلگر اصلاح طلب طی یادداشتی در روزنامه اعتماد به بررسی "فرهنگ نمی گذارند" در میان سیاسیون ایران پرداخت. یادداشت عبدی بیشتر ناظر بر انتقاد از رویکرد اصلاح طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری است. اما در بخشی از آن به آسیب شناسی این فرهنگ سیاسیون ایرانی پرداخت.

عبدی با مطرح کردن این پرسش که "آیا سیاستمداران حق دارند كه از لفظ «نمی‌گذارند» برای توجیه وضع و عدم موفقیت‌های خود استفاده كنند؟" مثالی ذکر کرد و نوشت: «اگر ما بخواهیم به قله دماوند صعود كنیم، طبعا سختی راه، سرمای شدید و مواردی از این نوع جزو طبیعت تحقق این هدف است و كسی نمی‌تواند وجود این موانع را توجیهی برای عدم موفقیت خود ذكر كند، زیرا با غلبه بر این موانع است كه می‌توانیم به قله برسیم. نوع دیگری از موانع، نتیجه عملكرد كوهنورد است، برای مثال اگر وسایل كافی و مورد نیاز را همراه خود نبرده باشد یا راهنمای خبره همراه گروه نباشد یا فرد ضعیف و ناتوانی را همراه خود برده باشند، اینها به موانعی برای فتح قله تبدیل می‌شوند، ولی وجود آنها توجیه‌كننده نرسیدن به قله نیست، بلكه دقیقا معرف شكست و مسوولیت گروه كوهنوردی است.»

وی در بخشی از یادداشت خود ضمن اشاره به دشواری های کار گروه کوهنورد و ربط آن با کار سیاستمدار تاکید کرد، اگر موانع جدیدی پیش روی كنشگر سیاسی قرار می‌گیرد، باید راه‌های مشروع و معقول دیگر را آزمون و تجربه كند، اگر یك مسیر برای صعود به قله بسته است یا مشكلات دیگری در آن به وجود آمده، باید مسیرهای دیگر را انتخاب كرد، یا می‌توان اقدامات و مذاكراتی را برای باز كردن همان مسیر آغاز كرد. اگر تنها مسیر صعود همین است و هیچ راهی هم برای باز كردن آن وجود ندارد، در این صورت كوهنوردی برای فتح آن قله تا اطلاع ثانوی منتفی اعلام می‌شود و همه اعضای گروه باید به كارهای دیگری بپردازند.

رییس جمهور در حالی در یک ماه مختلف بارها از ممانعت عده ای برای پیشبرد کارهای دولت سخن گفته است که بارها نیز از در "راس امور" بودن دولت دم زده است و مرتبا دولت را بالاترین مرجع اجرایی کشور معرفی کرده است، مرجعی که با این سخنان احمدی نژاد از پس "عده ای" قلیل بر نمی آید!/فرارو

 


ویدیو : "افزایش واژه "برخی" و "عده‌ای" در ادبیات محمود احمدی‌نژاد