افزایش مطالعه ایرانی ها در یک فضای جدید! : دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ...


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از کاهش گرایش خواندن روزنامه و افزایش مطالعه در فضای مجازی خبر داد و گفت: تا پایان دولت دهم تلاش می‌شود 400 کتابخانه جدید در کشور افتتاح شود.

خبرگزاری فارس: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از کاهش گرایش خواندن روزنامه و افزایش مطالعه در فضای مجازی خبر داد و گفت: تا پایان دولت دهم تلاش می‌شود 400 کتابخانه جدید در کشور افتتاح شود.

منصور واعظی در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز اظهار کرد: در حال حاضر 2 هزار و 800 کتابخانه در کشور وجود دارد و تا پایان دولت دهم این تعداد به سه هزار 200 کتابخانه می رسد.

وی اضافه کرد: تا سال 85 تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور یک هزار و 800 کتابخانه بود و در دولت نهم و دهم دوره طلایی کتابخانه سازی در کشور بود و تا پایان دولت دهم تعداد کتابخانه‌ها به 3 هزار و 200 واحد می‌رسد.

مطالعه 30 میلیون جلد کتاب توسط 2.5 میلیون عضو کتابخانه‌های کشور

واعظی ادامه داد: متراژ کتابخانه‌ها در اول دولت نهم 650 هزار متر مربع بود که شهریور امسال به یک میلیون و 300 هزار متر مربع رسید.

وی اضافه کرد: تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های کشور در زمان روی کار آمدن دولت نهم 14 میلیون جلد بود که در حال حاضر به 30 میلیون جلد رسیده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تعداد اعضای کتابخانه‌ها کشور را 2.5 میلیون نفر اعلام و خاطرنشان کرد: این عدد اول زمان آغاز دولت احمدی‌نژاد یک میلیون نفر بود.

وی با بیان اینکه گرایش مطالعه در کشور روند صعودی دارد، ادامه داد: سرانه مطالعه در کشور ما با آمار سال 87 نزدیک به 18 دقیقه و 47 ثانیه است که در سال 78 تنها هفت دقیقه بود که در حال حاضر رشد خوبی داشته است.

واعظی شاخص‌های سرانه مطالعه در کشور را خواندن کتاب، روزنامه، نشریه، قرآن و ادعیه و خواندن در فضای مجازی دانست.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه درکشور ما رشد خوبی داشته است تصریح کرد: سه دقیقه از این سرانه مطالعه مربوط به مطالعه درفضای مجازی است و این به جز خواندن قرآن و ادعیه است.

سرانه مطالعه در کشور 79 دقیقه اعلام شد

واعظی سرانه خواندن در کشور را 79 دقیقه اعلام کرد که شامل خواندن کتاب، خواندن قرآن، روزنامه، نشریه، سایت ها و هر آنچه خواندن است می شود که 20 دقیقه آن مربوط به خواندن قرآن و ادعیه و بقیه مربوط به نشریات، مجلات و سایت ها و غیره است

وی دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم را دوره طلایی کتابخوانی در کشور عنوان کرد و گفت: دولت در این 7 سال از هیچ کمکی به کتابخانه‌ها فروگذار نکرده و افزایش 5 برابری بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان توجه ویژه دولت به این امر است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در چهار سال گذشته گرایش خواندن روزنامه کاهش و خواندن در فضای مجازی افزایش یافته است.


ویدیو : افزایش مطالعه ایرانی ها در یک فضای جدید!