افزایش قیمت لبنیات در صورت عدم تخصیص یارانه : اخبار اقتصادی - افزایش قیمت لبنیات ...



افزایش بازدید سایت به صورت رایگان , افزایش قیمت دلار , علت افزایش قیمت دلار

اخبار اقتصادی - افزایش قیمت لبنیات در صورت عدم تخصیص یارانه

اگر قیمت شیرخام به بیش از 1300 تومان افزایش یابد میزان رشد قیمت فرآورده‌های لبنی مجدداً بررسی می‌شود.

مشاور صنایع شیر ایران گفت: در صورتی كه تصمیم درستی درمورد تعیین قیمت شیرخام و لبنیات اتخاذ نشود، این مساله در آینده هزینه‌های زیادی را به دولت و مردم متحمل می‌کند، چرا که مصرف شیر و فراورده‌های لبنی در ارتباط مستقیم با سلامتی مردم است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، موضوع افزایش قیمت شیر خام و لبنیات این روزها مجددا به سو‍ژه داغ رسانه‌های خبری تبدیل شده موضوعی كه ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری نهایی در مورد آن را به دولت محول كرده و هنوز مشخص نیست دولت در این زمینه چه تصمیمی اتخاذ می‌كند.

 

بر اساس این گزارش، محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری فرآورده‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با تأکید بر اینکه 70 درصد قیمت تمام شده فرآورده‌های لبنی وابسته به شیرخام است، گفت: در صورت تعلق نگرفتن یارانه به شیر قیمت فرآورده‌های لبنی (با شیر خام 1300 تومانی) بین 30 تا 33 درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

به گفته رییس اتحادیه سراسری فرآورده‌های لبنی 30 تا 35 درصد قیمت تمام شده تولید لبنیات به سایر عوامل وابسته است.

 

اسماعیلی ادامه داد: اگر قیمت شیرخام به بیش از 1300 تومان افزایش یابد میزان رشد قیمت فرآورده‌های لبنی مجدداً بررسی می‌شود.

 

براساس این گزارش، حسن ركنی معاون وزیر جهاد كشاورزی نیز در این رابطه گفت: ممکن است با تخصیص یارانه قیمت شیر افزایشی نداشته باشد، اگر هم یارانه‌ای به آن داده نشود و بحث عرضه وتقاضا مطرح باشد ممکن است قیمت‌ها با شیبی ملایم افزایش یابد.

 

این در حالی است كه باكری، دبیر انجمن صنایع لبنی به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: در جامعه‌ای كه 30درصد تورم دارد، 30 درصد می‌شود مبلغ جزیی. بنابراین در صورت عدم تخصیص یارانه افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات حتمی است.

 

 * گرانی كاهش مصرف شیر را به همراه دارد

بر اساس این گزارش، موضوع دیگری كه این روزها در رسانه ها مطرح می‌شود، بحث كاهش مصرف شیر در كشور است كه در صورت افزایش قیمت شیر و لبنیات احتمال كاهش بیشتر مصرف این كالای حیاتی در بین مردم وجود دارد.

 

در همین زمینه، حسین چمنی مشاور صنایع شیر ایران گفت: مستند کاهش مصرف شیر ما گزارش مستند بانک مرکزی است که بر این اساس، مصرف شیر در کشور طی اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها 42 درصد کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: همچنین براساس اعلام مرکز تحقیقات استئوپروز کشور بین سال‌های 80 تا 91 تراکم استخوان ایرانیان بین 8 تا 14 درصد کاهش یافته است.

 

مشاور صنایع شیر ایران با بیان اینکه باید برای تقویت پایه‌های سلامت کشور سرمایه‌گذاری کرد، افزود: خوشبختانه نگاه دولت یازدهم در این زمینه مثبت است.

 

چمنی تصریح کرد: اگر تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ نشود، در آینده هزینه‌های زیادی را به دولت و مردم متحمل می‌کند، چرا که مصرف شیر و فراورده‌های لبنی در ارتباط مستقیم با سلامتی مردم است.

اخبار اقتصادی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو : افزایش قیمت لبنیات در صورت عدم تخصیص یارانه