افزایش «شپش» در میان دانش‌آموزان اصفهانی : سال جاری میزان ابتلا به شپش در دانش‌آموزان ...



میان وعده های سالم برای دانش آموزان , افزایش علاقه دانش آموزان , راههای افزایش علاقه دانش آموزان به درس

سال جاری میزان ابتلا به شپش در دانش‌آموزان دو برابر شده است که شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان، لنجان و خمینی شهر را درگیر کرده، بیماری شپش در حال حاضر شپش سر است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر با تخصص حشرات مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: سال جاری میزان ابتلا به شپش در دانش‌آموزان دو برابر شده است که شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان، لنجان و خمینی شهر را درگیر کرده، بیماری شپش در حال حاضر شپش سر است.

عاطفه خازنی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص چرایی افزایش شپش در بین دانش‌آموزان اصفهانی، اظهار کرد: یکی از علل این افزایش بیماری‌یابی بسیاری قوی است که در سال جاری در خصوص شپش انجام شده است و به دلیل این‌که در خصوص این بیماری حساس شده و غربالگری شدید مدارس و دانش‌آموزان را مدنظر قرار داد‌ه‌ایم، متوجه شدیم جمعیت بیش از گذشته شده است.

وی با بیان این‌که دلیل دیگر افزایش شپش میزان افزایش دمای هواست، افزود: چنین فضایی تکثیر حشرات را افزایش می‌دهد و شپش نیز جزو حشراتی است که از شرایط به خوبی استفاده کرده و سریع تکثیر می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر با تخصص حشرات مرکز بهداشت استان اصفهان، ادامه داد: به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی در شرایطی که وضعیت بهداشتی کشور نسبت به سال‌های گذشته وضع مناسب‌تری دارد شاهد این اتفاق هستیم. بررسی‌ها در مدارس استان نشان می‌دهد که شپش فقط در مناطق فقیر نشین گسترده نشده بلکه در مدارس غیرانتفاعی و در مناطق خوب شهر هم وجود دارد.

خازنی تصریح کرد: بررسی در یک مدرسه نشان داد که اولاً بلندی بیش از حد موی دختران آن‌ها را گرفتار بیماری شپش کرده است، و ثانیاً از 30 دانش آموز یک کلاس، فقط یک دختر موهایش به طور کامل شست و شو شده بود.

وی با تاکید بر این‌که کمبود بهداشت فردی از مهم‌ترین عواملی است ک باعث گسترش شپش می‌شود، گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری غربالگری تمام مدارس آغاز شده است و شدیداً در حال فعالیت هستیم، چراکه اعتقاد داریم فرد مبتلا به شپش، مخزن بیماری محسوب می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت، وضعیت نامناسب بهداشت فردی دانش‌آموزان به خصوص در دختران را باعث گسترش شپش دانست و ادامه داد: شامپوی "پرمترین" به طور رایگان میان مدارس استان توزیع شده است، هم‌چنین کمیته ضربت در تمام شبکه‌های بهداشت تشکیل شده است و با برنامه‌ریزی‌های خاصی بحث پیش‌گیری و درمان را پیگیر شده‌اند.

خازنی خطاب به خانواده‌هایی که فرزندان‌شان درگیر شپش هستند، توصیه کرد: لباس کودکان‌ و ملحفه و بالشت‌های آنها را به طور مداوم شست و شو دهید. شست و شو باید در دمای 40 درجه سانتی‌گراد انجام شود.

وی با اشاره به این‌که شامپوهای معمول در بازار نیز اگر به طور مداوم مصرف شوند تأثیرگذار هستند، ادامه داد: لباس‌های دانش‌آموزان را حتما اتو بکشید. هم‌چنین پس از شست و شوی مو با شامپو "پرمترین"، موها را با سرکه نیز بشویید تا تخم شپش "رشک" از بین برود.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو : افزایش «شپش» در میان دانش‌آموزان اصفهانی