افزایش تولید اوپک و تشدید اشباع بازار : سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) ...


سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد، تولید نفت این سازمان در ماه مارس افزایش پیدا کرده است. خبرگزاری ایسنا: سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد، تولید نفت این سازمان در ماه مارس افزایش پیدا کرده است.

به رغم شواهد روز افزون مبنی بر اینکه استراتژی سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) مبنی بر پایین آوردن قیمت نفت برای ضربه زدن به دیگر تولید کنندگان در حال جواب دادن است، این سازمان اعلام کرد که تولید خود را در ماه مارس افزایش داده که بر اشباع بازار می‌افزاید.

گزارش اوپک احتمالا این ایده را تقویت می‌کند که تولید کنندگان عمده در حال افزودن بر سهم بازار خود در آستانه افزایش احتمالی صادرات نفت ایران پس از تفاهم هسته‌ای ایران و غرب در دوم آوریل هستند.

به دلیل کاهش تولید از سوی آمریکا و دیگر تولید کنندگان رقیب ناشی از کاهش قیمت نفت، اوپک اعلام کرد که تقاضا برای نفت این سازمان در سال جاری روزانه 80 هزار بشکه بالاتر از آنچه که پیشتر تصور می‌شد خواهد بود.

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین برآوردها مبنی بر افزایش تولید این سازمان در ماه مارس را که روزانه 810 هزار بشکه جهش داشت تایید کرد. این افزایش 10 برابر افزایش تقاضا نفت اوپک در سال 2015 است.

جیمی وبستر تحلیلگر نفتی در واشنگتن و یکی از کارشناسان اوپک می‌گوید، استراتژی اوپک مبنی بر اعمال فشار روی تولید کنندگانی که هزینه بالایی دارند در حال جواب دادن است اما به نظر می‌رسد که اعضای این سازمان از این هدف فاصله گرفته و تا جایی که می‌توانند در حال تولید نفت هستند.

وی افزود: رشد تولید شدید اوپک بیانگر این است که آنها هنوز ظرفیت و میل به تولید بیشتر را دارند اما متاسفانه بازار جهانی در حال حاضر به این مقدار نفت احتیاج ندارد.

بهای نفت پس از انتشار گزارش اوپک بیش از یک دلار کاهش یافت و به 62 دلار در هر بشکه رسید.

این سازمان در گزارش خود پیش‌بینی‌ها درباره تقاضای نفت خود در سال 2015 را به 29 میلیون و 270 هزار بشکه در روز رساند. اوپک اکنون انتظار دارد تولید رقبای خارج از این سازمان روزانه تنها 680 بشکه افزایش پیدا کند که نسبت به پیش‌بینی قبلی 160 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت که یک سوم نفت جهان را تامین می‌کند بیش از پر کردن این شکاف در حال تولید است.

براساس اعلام منابع ثانویه این سازمان در ماه مارس روزانه 30 میلیون و 790 هزار بشکه نفت تولید کرد که نسبت به فوریه روزانه 810 هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

عربستان که عامل اصلی مخالفت اوپک با کاهش تولید در سال 2014 بود به این سازمان اعلام کرد که در ماه مارس تولید خود را به روزانه 10 میلیون و 290 هزار بشکه رسانده که بالاترین سطح تولید تا کنون است.

اگر اوپک به تولید نفت در این سطح ادامه دهد، گزارش این سازمان نشان می‌دهد که در سال 2015 مازاد تولید نفت به روزانه یک میلیون و 520 هزار بشکه و در نیمه اول سال به روزانه 2 میلیون و 780 هزار بشکه خواهد رسید که بسیار بالاتر از مازاد تولید پیش‌بینی شده در ماه گذشته است.

اوپک گزارش خود را یک روز پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی منتشر کرد.


ویدیو : افزایش تولید اوپک و تشدید اشباع بازار