افزایش‌ قیمت‌ در برخی كالاها سه رقمی شد/افزایش85 درصدی قیمت مرغ :     گزارش ...



 

افزایش قیمت دلار , علت افزایش قیمت دلار , دلیل افزایش قیمت دلار

 


گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراكی در تهران توسط بانك مركزی در هفته منتهی به دوم تیرماه سال جاری منتشر شد. افزایش‌های سه رقمی برخی محصولات و افزایش 85 درصدی قیمت مرغ نسبت به هفته مشابه سال گذشته، صعودی بودن قیمت 63 درصد اقلام در مقایسه با هفته قبل و صعودی بودن 72 درصد اقلام در مقایسه با هفته مشابه ماه قبل همه حكایت از وضعیت نامناسب بازار دارد.

به گزارش خبرنگار بانك و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طی هفته پایانی بهار امسال بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به سبزی‌های برگی با 144 درصد رشد، گوجه سبز با 129 درصد، هلو با 126 درصد، خیار با 109 درصد و مرغ با 85 درصد رشد نسبت به هفته مشابه سال قبل بوده است.

در هفته منتهی به دوم تیر ماه امسال در مقایسه با هفته پیش از آن از 11 گروه اقلامی هفت گروه تخم‌مرغ، برنج، حبوب ، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ و چای افزایش قیمت و تنها گروه گوشت قرمز كاهش قیمت داشته است. سه گروه لبنیات، قندوشكر و روغن نباتی هم طی این هفته نسبت به هفته قبل هیچ تغییر قیمتی نداشته‌اند. این اعداد حاكی از افزایش قیمت 63 درصد اقلام طی هفته متهی به دوم تیرماه در مقایسه با هفته قبل آن است.

همچنین مقایسه قیمت اقلام در هفته منتهی به دوم تیر ماه امسال با هفته مشابه ماه قبل نشان می‌دهد كه از 11 گروه اقلامی هشت گروه لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ، ، چای و روغن نباتی افزایش قیمت و سه میوه‌های تازه، گوشت قرمز و قندوشكر كاهش قیمت داشته‌اند. این اعداد حاكی از افزایش قیمت 72 درصد اقلام طی هفته منتهی به دوم تیرماه در مقایسه با هفته مشابه ماه قبل است.

بر این اساس مقایسه قیمت اقلام طی هفته منتهی به دوم تیر ماه در مقایسه با هفته مشابه سال قبل نشان می‌دهد كه همه اقلام به جز تخم‌مرغ افزایش قیمت داشته‌اند.

جزییات قیمت‌ها

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات، قیمت تمام اقلام این گروه نسبت به هفته‌ی قبل بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ افزایش داشت و شانه‌ای 40000 تا 50000 ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، قیمت تمام اقلام این گروه اندكی افزایش یافت. در گروه حبوب، بهای عدس ثابت بود و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته‌ی قبل افزایش جزیی داشت.

در هفته‌ مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری تهران سیب زرد تخم لبنان و شلیل و شبرنگ عرضه نمی‌شد، ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه كه تعدادی از آنها از نظر كیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.

میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌كردند كه در گروه میوه‌های تازه بهای سیب زرد تخم لبنان، طالبی، خربزه و هندوانه افزایش، ولی قیمت سایر اقلام این گروه به ویژه سیب گلاب كاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجه‌فرنگی، بادنجان و كدو‌سبز افزایش، ولی قیمت سایر اقلام این گروه كاهش داشت.

در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله اندكی كاهش، ولی قیمت گوشت مرغ افزایش یافت.

در هفته‌ مورد بررسی، بهای شكر و چای خارجی افزایش جزیی داشت. قیمت قند و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل 10.1 درصد افزایش داشت.

برنج و حبوبات

در هفته‌ مورد بررسی، در گروه برنج، قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 0.1 درصد و برنج داخله درجه یك و درجه دو هر یك 0.2 درصد افزایش یافت . در گروه حبوب بهای عدس ثابت بود و قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.1 درصد تا 0.6 درصد افزایش داشت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد گزارش، در گروه میوه‌های تازه بهای سیب زرد تخم‌ لبنان معادل 6.8 درصد، طالبی 0.5 درصد، خربزه 1.4 درصد و هندوانه 16.3 درصد افزایش، ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.4 درصد تا 17.3 درصد كاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجه‌فرنگی معادل 7.4 درصد، بادنجان 0.3 درصد و كدوسبز 6.6 درصد افزایش، ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.1 درصد تا 2.8 درصد كاهش داشت.

گوشت قرمز وگوشت مرغ

در هفته مورد بررسی، بهای گوشت گوسفند معادل 0.1 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 0.4 درصد كاهش، ولی قیمت گوشت مرغ 7.4 درصد افزایش یافت.

قند، شكر، چای و روغن نباتی

در هفته‌ مورد گزارش، بهای شكر معادل 0.1 درصد و چای خارجی 0.3 درصد افزایش داشت. قیمت قند و انواع روغن‌نباتی بدون تغییر بود.

بیشترین افزایش و كاهش‌ها

بر این اساس بیشترین افزایش در هفته منتهی به دوم تیر ماه نسبت به هفته قبل از آن مربوط به هندوانه با 16.3 درصد رشد و بیشترین كاهش مربوط به سیب گلاب با 17درصد كاهش بوده است. موضوع قابل توجه این است كه میوه سیب گلاب دقیقا در جایگاه سیب قرمزی قرار دارد كه به نظر می‌رسد بانك مركزی از آمارهای خود حذف كرده است.

بر این اساس در مقایسه قیمت اقلام طی هفته دوم تیر ماه نسبت به هفته مشابه ماه قبل بیشترین كاهش مربوط به گوجه سبز با 31 درصد كاهش بوده است.

بیشترین افزایش قیمت در این بخش مربوط به سیب زرد با 47 درصد افزایش قیمت بوده است.

همچنین در بخش مقایسه قیمت اقلام طی هفته منتهی به دوم تیر ماه با هفته مشابه سال قبل بیشترین افزایش قیمت مربوط به سبزی‌های برگی با 144 درصد رشد قیمت بوده است.

بیشترین كاهش قیمت در این مقایسه مربوط به تخم‌مرغ با 16 درصد كاهش بوده است.... / خبرگزاری ایسنا


ویدیو : افزایش‌ قیمت‌ در برخی كالاها سه رقمی شد/افزایش85 درصدی قیمت مرغ