افخم: آمریکا به بازداشت ۱۹ ایرانی دربند پایان دهد : سخنگوی وزارت امور خارجه ...



دانشجویان ایرانی در آمریکا , آلمان و آمریکا خریدار دوغ ایرانی , فیلم یک مرد ایرانی در آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: ملت ایران به جهانیان نشان داد تحریم در برابر مقاومت و اراده ملت ناکام است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در کنفرانس خبری هفتگی خود با اشاره به دومین سالگرد روی کارآمدن دولت یازدهم گفت: "تنش‌زدایی، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مقاصدی هستند که در سیاست خارجی دولت یازدهم تعریف شده تا در پرتو آن کشور بتواند در مسیر رشد، تعالی و توسعه همگام با حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی حرکت کند. جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته با رویکرد تعاملی نشان داده که نه تنها برای صلح و  ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت قائل است بلکه تقویت ثبات و همکاری در این منطقه پرآشوب را در اولویت می‌داند و برای این مهم آماده گفتگوهای تازه، صمیمانه و عمیق با تمام همسایگان و کشورهای مسلمان منطقه است."

ملت ایران نشان  داد تحریم در مقابل مقاومت و اراده ناکارآمد است
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه افزود: "سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته مکررا به دنیا اعلام کرده که افراطی‌گری، تروریسم و مداخله خارجی راهکارهای محکوم به شکست است و به کارگیری زور نقطه مقابل مردمسالاری و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها است."

وی در ادامه گفت: "خوشبختانه با ورود دولت به سال سوم خدمت به مردم میزان اعتماد عمومی به سیاست خارجی ارتقاء یافته که مهمترین فراز آن پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و حصول برجام بوده. امروز جامعه بین‌المللی با دقت و اشتیاق خواهان همکاری‌های بیشتر با ایران است."

افخم گفت:‌ "ملت ایران به جهانیان نشان داد که تحریم در مقابل مقاومت و اراده ملت‌ها ناکارآمد است و گزینه‌های تکریم، گفتگو، تعامل سازنده و تلاش برای ارتقاء امنیت و صلح ضرورت‌های امروز جامعه جهانی است."

امکان ارتقاء‌سفارت‌های ایران و انگلیس در زمان خودش بررسی می‌شود
افخم در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره بازگشایی سفارت‌های ایران و انگلستان و آینده ارتقاء روابط بین دو کشور گفت: "طی هفته گذشته بعد از چهار سال سفارت‌های ایران در لندن و سفارت انگلیس در تهران به صورت رسمی و همزمان بازگشایی شدند و کارداران غیرمقیم مسئولیت را به عنوان کاردار مقیم بر عهده گرفتند. فعالیت‌های سفارت‌ها شروع شده. با تکمیل کادر و در یک روند تدریجی به سمت یک فعالیت کامل حرکت می‌کنند."

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ارائه خدمات در این سفارت‌های به روال طبیعی انجام می‌گیرد گفت: "مصوبه مجلس مورد توجه است؛ البته در مصوبه منعی را در آن سطح نداریم و فکر می‌کنیم در هر حال و فعلا گام دیگری در روابط دو کشور شروع شده... اگر شرایط به سمتی پیش رود که امکان ارتقا باشد در زمان خودش بررسی خواهد شد."

کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان برگزار می‌شود
افخم درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام در ماه جاری گفت: "کمیسیون مشترک برجام برنامه‌ریزی شده که  در حاشیه نشست سال جاری سازمان ملل در سطح معاونان برگزار خواهد شد تا محتوا و مأموریت این کمیسیون بررسی شود و از آن جمله اینکه آیا امکان برگزاری نشست وزیران عضو کمیسیون وجود دارد یا نه."

وی با اشاره به اینکه این کمیسیون دارای دو کارگروه است اعلام داشت که " جزئیات کارشناسی در خصوص وظایف و اعضایی که می‌توانند در آن حضور یابند مورد بحث قرار خواهند گرفت."

سخنگوی دستگاه دیپلماسی که هنوز زمان دقیق این نشست مشخص نیست و متعاقبا اعلام خواهد شد.

تندروها و جنگ‌طلب‌ها برجام را خلاف منافع خودشان می‌دانند
وی در پاسخ به سؤالی درباره بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در کنگره آمریکا نیز گفت: "نگرانی از بررسی برجام در کنگره نداریم. ما مسیر را بر اساس اراده سیاسی و کاملا هوشمندانه طی کرده‌ایم. برجام مبتنی بر راهکار برد-برد می‌دانیم. برجام فرصتی پیش روی جامعه بین‌المللی است که مورد استقبال بسیاری از طرف‌ها، چه آنها که در مذاکره بودند و چه کشورهای ثالث قرار گرفته."

افخم گفت: "نگرانی از احتمال رد شدن برجام در کنگره را باید کسانی داشته باشند که فکر می‌کنند آثار آن می‌تواند خلاف منافع‌شان باشد. برجام یک فرصت است و این فرصت صدای جنگ‌طلبان را در آورده است. تندروها و جنگ‌طلب‌ها امروز برجام را خلاف منافع خودشان می‌دانند و تلاش دارند مسیری را که تا به امروز طی شده بازگردانند. بهر حال، ما نگرانی‌ای نداریم. کشور با برجام یا بدون برجام تصمیمات خودش را دارد و نقشه کار خودش را تعیین کرده است."

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره تهدید جمهوری‌خواهانی که از رد برجام ناامید شده‌اند به اعمال تحریم‌های جدید ایران، اعلام کرد که "این روند که جزء مباحث داخلی آمریکا است باید طی شود. نتیجه نهایی مهم است."

وضعیت جسمی خبرنگار صدا و سیما در سوریه رو به بهبودی است
افخم درباره آخرین وضعیت محمدحسن حسینی، خبرنگار صداوسیما، که در سوریه مجروح شده ضمن محکومیت دوباره این حمله تروریستی، گفت: "تدابیری را پیشنهاد دادیم و کار را هم شروع کردیم تا همکاران ما در سفارت به انتقال ایشان از لاذقیه به سوریه کمک کنند. خوشبختانه طبق آخرین اخباری که داشتیم حال ایشان رو به بهبود است."

خواهان بهترین مناسبات با همسایگان و کشورهای مسلمان منطقه هستیم
افخم در پاسخ به سؤال دیگری درباره همکاری‌ها با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: "همکاری با کشورهای منطقه همواره جزو اولویت‌های ما بوده است... ثبات در این منطقه از اهمیت بسیار زیادی برای ما برخوردار است."

وی با تأکید بر اینکه گفتگو تنها راه افزایش همکاری و یافتن راه‌حل برای بحران‌های منطقه است گفت: "بار دیگر اعلام می‌کنیم که خواهان بهترین مناسبات با همسایگان و کشورهای مسلمان منطقه هستیم و امیدواریم که بتوانیم که صفحات جدیدی برای همکاری و تعامل سازنده در این منطقه حساس داشته باشیم."

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در تشریح سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان گفت: "نگاه به راه حل برای بحران های منطقه برای ما بسیار مهم است. در منطقه ما تروریسم و افراطی‌گری در شکل‌های خشونت‌آمیز خود را نشان داده است. به طور خاص بر گفتگوها در این زمینه و همچنین یافتن راه‌حل‌های سیاسی تأکید می‌کنیم. در سفرهای آقای ظریف که دور بعدی آن به زودی انجام خواهد شد علاوه بر تشریح روند مذاکرات هسته‌ای درباره ضرورت توجه به راهکار سیاسی و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون گفتگو می‌شود."

افخم گفت: "فکر می‌کنیم تقویت دیپلماسی و گفتگو به یافتن راهکارها بر اساس واقعیت های جاری برای حل بحران های منطقه، کمک می‌کند."

وی درباره سفر رئیس‌جمهور اتریش به ایران نیز اعلام کرد که زمانبندی این سفر و همچنین سفر ظریف به ترکیه، که هر دو در دستور کار قرار دارند، بعدا اعلام خواهند شد.

خبرسازی در مورد ماهیگیران جمهوری آذربایجان صحت ندارد
خبرنگار جمهوری آذربایجان درباره گم شدن چهار ماهیگیر جمهوری آذربایجان در دریای خزر سوال کرد و گفت: "جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چه اقدامی انجام داده آیا این ماهیگیران واقعا دستگیر شده اند یا خیر؟"

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ اعلام کرد: "شما بخشی از مطلب را اشاره کردید که درست نبود، متاسفانه خبرسازی ها به این سمت رفت."

وی توضیح داد: سفارت آذربایجان در تهران به وزارت امور خارجه مراجعه کرد و موضوع را تشریح کرد که چنین مشکلی در منطقه پیش آمده است، بلافاصله ما نهادهای ذیربط در منطقه را مامور کردیم که اگر کمکی از دستمان بر می آید برای یافتن آن قایق انجام دهیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آخرین اخبار این بود که آن ها در آب های آذربایجان بوده اند و طبق اخبار رسمی که به دست ما رسیده، آن ها به سلامت به خانه خود بازگشتند و مشکلی نبوده است."

افخم اضافه کرد: "لذا این خبرسازی ها در صدد تحریک فضای روابط دو کشور و بی اساس بوده است، ما همکاری کردیم، در عین حال این ماهیگیران هم به خانه خود بازگشتند."

رهبر معظم انقلاب فرمودند راه نفوذ را بستیم
افخم در پاسخ به این که مقام معظم رهبری تاکید داشته که باید راه نفوذ آمریکا پس از توافق هسته‌ای بسته شود، گفت: "البته در نقل قول رهبر معظم انقلاب ایشان تاکید کردند که راه را بستیم."

وی افزود: "نکته این است که در مباحث سیاست خارجی و تامین منافع و امنیت ملی کشور راهکار و اصولی داریم که تغییر ناپذیر است و همیشه مورد توجه همه کارگزاران بوده است."

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: "بالطبع در مذاکرات هسته‌ای بنا بر شرایط ویژه و حساسیت موضوعات، توجه ویژه و بیشتری نیاز بود که مدیریت عالی کشور با هوشیاری و کارگزاران با درایت و پیروی از رهنمودها، مسئولانه عمل کردند و جای هیچ گونه نگرانی نیست."

افخم اظهار داشت: "این طور که فضای سیاست خارجی سیال باشد، نیست. مبنایی داریم که خط اصلی ما احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها است؛ روابط‌مان با کشورهای خارجی را بر مبنای همین اصول تنظیم می‌کنیم. در این مسیر مجموعه نظام کاملا هوشمندانه عمل کرده، با کشورهای مختلف رابطه داریم و نمایندگی‌های سیاسی متعددی در تهران فعالیت دارند و جای هیچگونه نگرانی درباره این اصول وجود ندارد."

وی تصریح کرد: "کارگزاران سیاسیت خارجی برای تامین منافع کشور براساس اصول رعایت می کنند و همه دیپلمات ها به آن واقف هستند و تمام منفذهایی که بخواهند از آن ورود کنند و منجر به دخالت خارجی شود و خدشه‌ای به اصول نظام و راهکارهای تأمین منافع و امنیت کشور وارد کند، مسدود شده‌اند."

کشورهای اسلامی و دوست مقصد دور جدید سفر وزیر امور خارجه هستند
افخم در پاسخ به زمان سفرهای منطقه ای وزیر امور خارجه و نحوه سفر مقامات فلسطینی به کشور اظهارداشت: "برای سفر مقامات فلسطینی دستورالعملی در دستور کار نیست."

وی افزود: "درمورد سفر وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه در دور جدید سفرها برنامه ای در حال تنظیم است که اطلاع رسانی خواهد شد اما کشورهای اسلامی و دوستان مقصد سفر می باشند."

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری تأکید کرد که هنوز هیچ برنامه‌ای برای دیدار بین ایران و کشورهای ساحلی خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل تدوین نشده است.

بخش اقتصادی وزارت امور خارجه فعال تر از گذشته کار را ادامه می‌دهد
افخم در پاسخ به سوالی درباره نگاه وزارت امور خارجه نسبت به دیپلماسی انرژی و حضور هیات‌های خارجی در کشور، افزود: "بحث تعامل سازنده و گسترش همکاری با کشورها موضوعی در حوزه سیاسی است اما آثار آن در حوزه اقتصادی بیشتر متبلور خواهد شد."

وی افزود: "وزارت خارجه در تماس اول با حوزه خارجی تلاش دارد از نظر ظرفیت کشورها برای توسعه اقتصادی کشور کمک کند و در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها ومجموعه های انرژی همکاری‌های را به ثمر برساند."

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: "بخش اقتصادی وزارت امور خارجه فعال تر از گذشته کار را ادامه می‌دهد و نمایندگی‌های سیاسی خارج از کشور دستورالعمل ویژه همکاری اقتصادی با کشورها را در دستور کار دارند‌."

افخم تصریح کرد: "طی یکسال گذشته، سفرا حوزه‌های اقتصادی را شناسایی کرده‌اند و وزارت خارجه علاوه بر حوزه انرژی از همه ظرفیت‌هایی را که به ارتقاء اقتصاد کشور کمک خواهد کرد، استفاده می‌کند‌."

تاکید بر رعایت توصیه ها درباره سفر زمینی به ترکیه
وی درپاسخ به سیاست برگزاری انتخابات زودهنگام ترکیه و سفر شهروندان و بروز خسارت به آنان نیز اظهار داشت: "برگزاری انتخابات مربوط به سیاست داخلی ترکیه می شود اما فارغ از بحث انتخابات در مورد شهروندان، وزارت خارجه پیشتر توصیه کرد که حتی الامکان از سفر زمینی به این کشور با توجه به ناامنی در مرزهای شرقی خودداری کنند."

افخم گفت: "در این زمینه گفت وگو هایی را با سفیر ترکیه داشته ایم که زمینه کمک و جلوگیری از آسیب و خسارت کمتر صورت گیرد و دولت ترکیه نیز به این موضوع اهتمام دارد و امیدواریم با توجه به اهتمام طرف مقابل شاهد چنین موضوعاتی نباشی."

گفتگوهای داخلی لبنان را بدون دخالت در امور این کشور تشویق می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تلاش‌های ایران برای پایان یافتن بحران انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان اعلام کرد: "ما همواره اعلام کرده‌ایم که این مسأله در چارچوب مسائل داخلی است و باید احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف لبنانی بر مبنای تأمین منافع و صلح و امنیت در آن کشور و حفظ وحدت و انسجام داخلی راهکاری که پایدار و ماندگار باشد را پیدا کنند."

وی افزود: "آنچه که سهم ما بوده تشویق این گفتگوها بدون دخالت در امور داخلی بوده و امیدوار هستیم که با پیگیری و درایت همه مسؤولان در اولین زمان راه‌کارهای مناسبی را تقویت وفاق ملی پیدا بکنند."

حصر یمن به دلیل فشارهای بین‌المللی شکسته شد
افخم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در سفرهای منطقه‌ای ظریف چه اقداماتی برای حل مشکل یمن صورت گرفته است‌؟ گفت: "یکی از موضوعاتی که از ابتدا دنبال کردیم این بود که همه مراجع بین‌المللی را نسبت به لزوم توقف حملات حساس کردیم. مورد بعد بحث ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بود که کاملا پیگیری شد و برخی از محموله‌های ما هم رسید. بخشی از حصر به دلیل فشارهای بین‌المللی شکسته شد."

وی تصریح کرد: "ما فکر می کنیم باید علاوه براین که حملات متوقف شود گفت و گوها و راهکاری یافته شود که تامین کننده منافع مردم یمن باشد و باید شخصیت ها و احزاب مختلف یمنی راهکاری سیاسی را برای کشورشان پیدا کنند؛ دخالت در کشور و حمله کشورهمسایه پذیرفته نیست و از نظر ما مردود است."

افخم اضافه کرد: "این اتفاق در جهان اسلام بیشتر قبح آن مشخص بود و در مشورت هایی که در کشورهای مختلف منطقه داریم باید کمک بشود و راهکاری سیاسی برای این بحران جاری یافته شود؛ تاکید داریم و فکر می کنیم باید ظرفیت سیاسی منطقه بیشتر کمک کند تا هر چه زودتر وضعیت در یمن به سمت آرامش حرکت کند."

طرح تجزیه عراق ناشی گری برخی کشورهاست
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که تجزیه عراق جدی شده است، چه اقداماتی برای حل بحران عراق پیش بینی کرده اید؟ گفت: رهبران عراق، مرجعیت، همه مسولان سیاسی دولت و شخصیت های سیاسی عراقی با حساسیت و هوشیاری وضعیت کشورشان را دنبال می کنند؛ این مساله در خود عراق با واکنش های جدی فوری و قاطع همراه شده است.

افخم اظهار داشت: ما خواهان آرامش ثبات، حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی تمامی کشورها به خصوص کشورهای منطقه و همسایه هستیم و مطمئنم با درایت و هوشیاری ملت عراق و رهبران سیاسی و شخصیت های موثر و بویژه مراجع عظام چنین مباحثی راه به جایی نخواهد بود.

وی ادامه داد : گر چه مردم عراق روزهای سختی طی کردند اما آنچه نشان دادند آن بود که سرنوشت کشورشان برایشان خیلی مهم است و همه مراجع عراق تلاش دارند تا عراق یکپارچه را پیش ببرند؛ ما نیز به عنوان کشور همسایه ازاین مواضع، روشن، صریح و قاطع عراقی ها حمایت کرده و فکر می کنیم اینها ناشی گری سیاسی است که از طرف افراد و کشورهای مختلف طرح شده و قطعا راه بجایی ندارد.

به مشترکات منطقه توجه شود
خبرنگاری پرسید که شنیده می شود قرار است بعد از حل و فصل هسته ای و پایان مذاکرات و تلاش های آقای ظریف؛ اعضای شورای همکاری و ایران نشست مشترکی را در شهریور برگزار کنند، آیا این نشست برگزار خواهد شد یا خیر؟ و آیا میزان اختلافات به اندازه ای هست که این نشست برگزار نشود و نظر دستگاه خارجه در این باره چیست؟

افخم اظهار داشت: اگر روزی برسد که اعضای شورای همکاری و ایران در نشستی به بررسی مسایل منطقه بپردازند، هم این نشست و هم آن روز مبارک خواهد بود اما این که زمان این امر چه موقع است چگونه برگزار خواهد شد و چه کسانی راضی و یا ناراضی خواهند بود، بهتر است به مشترکات منطقه توجه کنیم.

وی افزود: در هر حال این ظرفیت در منطقه وجود دارد و منطقه و گفت وگوها و ارتباطاتی که برقرار است چنین نشستی را نامتحمل نمی کند، ما از یک آینده خیلی دور و یا آرزوی برآورده نشده صحبت نمی کنیم.

به دنبال کارهای نمایشی نیستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این ظرفیت نیز وجود دارد که کشورهای مختلف منطقه در کنار هم پیرامون موضوعات منطقه صحبت کنند و از ظرفیت ها هم برای صلح، برای توسعه امنیت و حل معضلات استفاده کنند و ما نیز به این امر معتقدیم.

افخم تصریح کرد: امکان این که فصل جدیدی از همکاری با منطقه و کشورهای مسلمان داشته باشیم وجود دارد، تکرار برخی مواضع که راه بجایی نبرده عمدتا ناشی از زمینه های ذهنی بوده که وجود واقعی نداشته است.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان همکاری بوده و این سیاست امروز ما نیست؛ ما در طول دهه های گذشته به طور مکرر بر رابطه خوب و ممتاز با همسایگانمان به خصوص در جنوب خلیج فارس تاکید کرده ایم و فکر می کنیم با توجه به روندی که می بینیم این گفت وگو همچون درمان است اما اجازه بدهیم این مساله در مسیر زمان و بر مبنای رغبت و رضایت اتفاق افتد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما دنبال کارهای نمایشی نیستیم، اقدامات باید بر مبنای یک همکاری پایدار و سازنده باشد و هر کسی از این مساله حمایت کند، معلوم است که بیشتر دل نگران این مساله است.

استقبال از گفت و گوی دو کره
افخم همچنین درباره اتفاقات اخیر بین کره شمالی و جنوبی اظهار داشت: از این که تنش بین دو کره مدیریت شده و به گفت و گو منتهی شده است، استقبال می کنیم.

حمایت از مقاومت به قوت خود باقی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص موسی ابومرزوق که مدعی شده بود حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین کاهش یافته است و تلاش های ابومازن برای نزدیکی به ایران اظهار داشت: حمایت از همه گروه های مقاومت توسط جمهوری اسلامی به قوت خود باقی است و خدشه ای بر اصل حمایت ما از مقاومت در مقابل توسعه طلبی ها و تجاوزها وارد نشده است و اگر بین گروه ها مباحثی وجود دارد ما در آن ورود نمی کنیم.

افخم یادآور شد: مجدلانی از اعضای کمیته اجرایی ساف سفری به ایران داشته و پیام شفاهی رییس ساف را به ایران آورده است اما این که چه تعابیری از این گفت وگوها شود، در بین خود آن هاست.

وی ضمن تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام داخلی بین شخصیت هایی که در سطح اول مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند، گفت: وحدت رمز پیروزی است و همه باید برای حفظ وحدت حرکت کنند.

استفاده از الگوی برجام برای حل مسایل منطقه ای گمانه زنی تحلیلگران است
افخم در پاسخ به سوال دیگری درخصوص طرح مسایلی درباره استفاده از الگوی برجام برای حل و فصل مسایل منطقه ای اظهار داشت: این ها گمانه زنی تحلیلگران است اما مبنای این گمانه زنی ها این است که دیپلماسی می تواند آثاری داشته باشد که جهان از آن استقبال کرده است و این الگو می تواند به کار گرفته شود.
وی با بیان این که همواره بر گفت وگوی بین همسایگان تاکید کرده ایم، اظهار داشت: راهکار ما گفت وگو و همکاری میان کشورهای همسایه است.

در سفر هاموند به ایران درباره رژیم صهیونیستی صحبتی نشد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات فیلیپ هاموند مبنی بر تغییر رویکرد ایران در قبال رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این مطالب خبرسازی هایی است که ما آن را رد کرده ایم. در سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران درباره همکاری های دوجانبه، مقابله با تروریست و افراطی گری با مسوولان کشورمان صحبت شد اما درباره رژیم صهیونیستی صحبتی نشد و اخباری مبنی بر تغییر در موضع ایران در قابل رژیم صهیونیستی کاملا رد می شود.

 به جای اختلافات، استفاده از ظرفیت ها مد نظر است
افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات فیلیپ هاموند مبنی بر این که اختلافات بین ایران و انگلیس باقی مانده است، گفت: اولین حرکت بعد از چهار سال بازگشایی سفارتخانه های دو کشور بود که بعد از مدت ها مذاکره تدریجی به این مرحله رسیدیم.

وی با بیان این که نگاه به آینده داریم ، اظهار داشت: اصل احترام متقابل، اصل مهمی است و گفت وگوها هم مورد توجه ویژه است. در این که اختلافات وجود دارد، جای تردید نیست اما استفاده از ظرفیت ها بیشتر مورد توجه است.

تاکید بر اراده و خواست مردم سوریه برای تعیین سرنوشت
افخم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص طرح بروزشده جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه، اظهار داشت: ما از ابتدای بحران راهکاری را پیشنهاد کردیم که مبنای آن تاکید بر اراده و خواست مردم سوریه برای تعیین سرنوشت آن ها بود.

وی تروریسم را مبنای معضل جاری در منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی در حال رایزنی با طرف های مرتبط است و ما فقط دنبال این نیستیم که طرحی ارایه دهیم بلکه قابل اجرا و عملیاتی بودن طرح مهم است و این که بتوانیم با مشورت با طرف های موثر امکان عملی شدن این طرح را ایجاد کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طرح حل بحران سوریه باید واقع بینانه باشد و طرحی که بر اساس آمال و آرزو باشد فقط برای ثبت کفایت می کند.

19 ایرانی با ادعای نقض تحریم در زندان های آمریکا هستند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خواستار آزای ایرانیان زندانی در زندان‌های آمریکا شد و گفت: قریب به 19 ایرانی با ادعای نقض تحریم های آمریکایی در زندان به سر می‌برند. در حال پیگیری هستیم که به وضعیت این افراد رسیدگی کنیم. از دولت آمریکا میخواهیم بازداشت این افراد را پایان بخشد.

وی گفت: متاسف هستیم که سازمان های بین المللی و حقوق بشری هیچ اشاره ای به وضعیت این افراد ندارند.

 

اخبار سیاست خارجی - تسنیم

 


ویدیو : افخم: آمریکا به بازداشت ۱۹ ایرانی دربند پایان دهد