اعلام عزای عمومی در بلژیک :  ژان ژامبون، وزیر کشور بلژیک، سه روز در این کشور ...



اعلام 3 روز عزای عمومی در پی تصادف اتوبوس , در آذربایجان‌شرقی عزای عمومی اعلام شد , عزای عمومی

 ژان ژامبون، وزیر کشور بلژیک، سه روز در این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

وقوع دو انفجار پیاپی در فرودگاه بروکسل و انفجاری در یک ایستگاه مترو در نزدیکی ساختمان‌های اتحادیه اروپا، جان بیش از سی تن را گرفت و حدود دویست تن دیگر را زخمی کرد. این ترورها با انزجار جهانی روبرو شده‌اند.

به گزارش ایسنا ، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، پلیس بلژیک عکسی منتشر کرده که سه مرد را در حال حمل گاری‌های مخصوص چمدان در فرودگاه بروکسل نشان می‌دهد و از مردم خواسته است که در یافتن فردی که با کاپشن سفید در عکس دیده می‌شود کمک کنند.

در کنار مرد یادشده دو مرد دیگر هم دیده می‌شوند که در یک دست دستکش دارند. پلیس گفته است که دستکش برای پنهان کردن قسمت احتراقی بمب‌ها بوده است. این دو مرد ظاهرا خود نیز با بمب‌هایی که منفجر کرده‌اند کشته شده‌اند.

• خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های بلژیکی گزارش داده که در تفتیش یک خانه در بروکسل مواد شیمیایی و پرچم داعش یافته است.

• گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجارهای بروکسل را بر عهده گرفت. سایت خبری "AMAQ" که به این گروه افراطی وابسته است، در اطلاعیه‌ی کوتاهی نوشت که آنها روز سه‌شنبه حملاتی را در فرودگاه و ایستگاه مترو در بروکسل انجام دادند. هنوز مقامات امنیتی نمی‌توانند ادعای این گروه تروریستی را تایید کنند.

• ژان ژامبون، وزیر کشور بلژیک، سه روز در این کشور عزای عمومی اعلام کرد. ژامبون و شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک در فرودگاه بروکسل حاضر شده و از محل انفجار بازدید کردند.

• نیروهای امنیتی متخصص بمب یک "خودرو مشکوک" را در نزدیکی محوطه‌ی اصلی دانشگاه بروکسل، از راه دور منفجر کردند. مقامات پلیس شواهدی در دست داشتند که نشان می‌داد در این خودرو احتمالا بمب جاسازی شده است.

• اتحادیه‌ی تاکسی‌رانی بلژیک با انتشار بیانیه‌ای از رانندگان تاکسی در بروکسل خواست که مردم را رایگان جابه‌جا کنند و در این شرایط بحرانی، با مشارکت در امدادرسانی همدردی خود را نشان دهند.

مظنونان حملات بلژیک
• رسانه‌های بلژیک به نقل از مقامات پلیس گزارش دادند که یک کمربند انفجاری در فرودگاه بروکسل پیدا شده است. مقامات پلیس و ماموران مسئول خنثی‌سازی بمب توانستند بمب را خنثی کنند و مانع انفجار تازه‌ای شوند. همچنین یک تاسیسات اتمی بلژیک در نزدیکی مرز این کشور با آلمان، به دلیل تهدید امنیتی تعطیل و تخلیه شد.

• جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در صفحه‌ توییتر رسمی خود حملات بروکسل را محکوم کرد و اعلام کرد که کانادا با بلژیک همدرد است و در کنار مردم بلژیک و اروپا می‌ایستد.

• رسانه‌های بلژیک گزارش دادند که دادستانی فدرال این کشور با انتشار بیانیه‌ای به رسانه‌ها هشدار داد که از انتشار جزئیات اخبار تحقیقات پلیس در شناسایی مظنونان به تروریسم خودداری کنند و با انتشار این اخبار، در تحقیق و بررسی امنیتی مانع ایجاد نکنند.

بازداشت یک مظنون
• دوریس پوندی، خبرنگار دویچه‌وله در بروکسل گزارش داد که دست‌کم یک مظنون بازداشت شده است. به گفته‌ی او این فرد با یکی از آخرین قطارها قبل از توقف حرکت قطارهای بروکسل، بلژیک را به مقصد آمستردام، پایتخت هلند، ترک کرد. او به محض ورود به فرودگاه "اسخیپول" آمستردام بازداشت شد. مقامات هنوز نام این مظنون را اعلام نکردند.

• خطوط هوایی "لوفت‌هانزا"ی آلمان دست‌کم ۲۵ پرواز خود به بلژیک در ساعات آتی را کنسل کرد. مقامات لوفت‌هانزا می‌گویند این وضعیت، سفر دست‌کم ۲ هزار مسافر را با مشکل مواجه کرده است.

• شبکه‌ی خبری "‌سی‌ان‌ان" گزارش داد که مقامات امنیتی بلژیک، خانواده‌ی سلطنتی بلژیک را به محل نامشخصی منتقل کردند. به‌نظر می‌رسد که تهدید امنیتی متوجه محل اقامت خاندان سلطنتی بلژیک بوده است.

• شبکه‌های خبری بلژیک گزارش دادند که نیروهای پلیس جست‌وجوی خانه‌به‌خانه در یکی از مناطق بروکسل را آغاز کردند. به‌نظر می‌رسد پلیس به افراد مشخصی مظنون است.

• فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه حملات بروکسل را "حمله به همه‌ی اروپا" دانست و از همه‌ی کشورهای اروپا خواست تا "گام‌های ضروری" برای مقابله با این وضعیت بردارند.

• مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه نیز با تاکید بر این‌که اروپا درگیر "جنگ" است، گفت که در ماه‌های گذشته جلوه‌های این جنگ در نقاط مختلفی از اروپا دیده شده است.

نخستین واکنش نخست‌وزیر بلژیک
• شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک، در اولین اظهارنظر رسمی پس از انفجارهای بروکسل، گفت:«آن‌چه از آن می‌ترسیدیم، رخ داد. این لحظه‌ی تاریک برای ملت بلژیک است. ما احتیاج داریم که آرام و متحد باقی بمانیم.» نخست‌وزیر بلژیک تعداد دقیق کشته‌شدگان و مجروحان انفجارهای سه‌شنبه را اعلام نکرد. او فقط گفت که می‌دانیم "شمار چشمگیری از شهروندان کشته و عده بیشتری زخمی شده‌اند."

• شارل میشل همچنین اعلام کرد که تدابیر امنیتی در داخل کشور و در مناطق مرزی شدیدتر خواهد شد و نیروهای پلیس بیشتری به مناطق مختلف کشور و مرزها فرستاده خواهند شد. او همچنین تایید کرد که انفجارهای فرودگاه به دست عوامل انتحاری رخ داده است.

• برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که کشورش ۱۶۰۰ نیروی پلیس دیگر به مناطق مرزی بلژیک و فرانسه ارسال خواهد کرد. او در سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد که تشدید تدابیر امنیتی ضروری است. کازنو همچنین از مقامات پلیس سراسر اتحادیه اروپا خواست تا اوراق هویت و مدارک شناسایی افراد مظنون را با جدیت بیشتری بازبینی کنند و افرادی را که پاسپورت جعلی دارند، سریع بازداشت کنند.

دو انفجار در فرودگاه و یک انفجار در مترو
• سه‌شنبه دو انفجار در فرودگاه بروکسل، پایتخت بلژیک رخ داد. رسانه‌های بلژیک اعلام کردند که انفجارها در صف "چک‌این" دو شرکت هواپیمایی "بروکسل ایرلاین" و "امریکن ایرلاین" رخ داده است. دقایقی بعد انفجار دیگری در ایستگاه مترو "مالبیک" در نزدیکی مقر ساختمان‌های اتحادیه اروپا رخ داد. پلیس بلژیک تمامی شبکه‌ی متروی بروکسل را متوقف کرد و تمامی راه‌های منتهی به فرودگاه بسته شده است. مقامات بلژیک هشدار تروریستی کشور را به بالاترین میزان رساندند که حاکی از وخیم بودن وضعیت است.

• به گزارش خبرگزاری رویترز تصاویری که افراد حاضر در فرودگاه از انفجارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، نشان می‌دهد که در بخش‌هایی از فرودگاه تمامی شیشه‌ها بر اثر انفجار شکسته شده است. این ویدیوها و تصاویر مسافران وحشت‌زده را نشان می‌دهد که با هراس به این‌سو و آن‌سوی فرودگاه می‌دوند. این انفجار چهار روز بعد از آن صورت می‌گیرد که مقامات امنیتی بلژیک بعد از ماه‌ها جست‌وجو توانستند متهم اصلی حملات تروریستی نوامبر گذشته در پاریس را در خاک بلژیک پیدا و بازداشت کنند.

 

 اخبار بین الملل  -  ایسنا 


ویدیو : اعلام عزای عمومی در بلژیک