اعتراض دولت به پیام‌های یارانه‌ای صدا و سیما :   اخبار اجتماعی - اعتراض دولت ...



اعتراض یارانه , اعتراض به قطع یارانه , اعتراض به حذف یارانه

 

اخبار اجتماعی - اعتراض دولت به پیام‌های یارانه‌ای صدا و سیما

سازندگان پیامك‌هایی كه در آنها «انصراف از یارانه‌ها» به استهزا گرفته شده است چه كسانی هستند؟ آیا آنها سازمان یافته و در اتحادی نانوشته با یكدیگر قرار دارند؟ یكی از سایت‌های طرفدار دولت معتقد است «در شرایطی كه بحث و مساله یارانه‌ها به منافع ملی و مردمی گره خورده است، فعالیت یك جریان منسجم ضد دولت كه برخی آن را ستاد ضددولتی بله به یارانه نامگذاری كرده‌اند تشدید شده است. »

این سایت نوشته است: « پس از آنكه دولت با وجود تلاش‌های بسیار زیاد موفق نشد نظر مجلس را برای تعویق فاز دوم فدهمندی - به دلیل شرایط اقتصادی مردم - جلب كند، جریان ضددولتی كه البته تمام تلاش خود را برای زمین زدن دولت در حوزه‌های مختلف به كار گرفته است، اینك با تشكیل شاخه «بلی به یارانه» درصدد است ضربه دیگری را متوجه دولت كند تا به زعم خود، محبوبیت رییس‌جمهور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

نه به یارانه، آزمون محبوبیت رییس‌جمهور؟
این ستاد یا جریان منسجم و ضددولتی «بلی به یارانه» كه در راس آن صداوسیما قرار دارد، با تبلیغات تحریك‌آمیز و پخش مكرر و جهت‌دار سخنان رییس‌جمهور در مورد یارانه، ضمن تلاش برای ثبت شعار «انصراف از یارانه» به نام رییس‌جمهور، درصدد است محبوبیت روحانی را برابر با «تعداد انصراف‌دهندگان از یارانه» معرفی كرده و از این نگرانی و برخی مخالفت‌های مردم با ایده «نه به یارانه»، نهایت بهره‌برداری را كرده تا به نتایج دلخواه خود برسد.

 

تماس‌های مكرری از سوی نزدیكان و مشاوران رییس‌جمهور با ضرغامی، معاونان و حتی خبرنگاران این سازمان و همچنین مسوول برخی رسانه‌های ضددولت گرفته شده و صراحتا از آنان خواسته شده از چنین اقدامی جلوگیری كنند و اجازه ندهند منافع ملی و ملت، فدای منافع گروهی برخی جریان‌های خاص شود! محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌یی رییس‌جمهور نیز با تایید این خبر گفت: با رییس، معاونین و حتی خبرنگاران این سازمان تماس گرفته شده و خواستار توجه بیشتر به این موضوع شده‌ایم.

از جوك‌های پیامكی تا تبلیغات تحریك آمیز در تلویزیون!
این جریان منسجم ضددولت به جز آنكه نقش برجسته‌یی در برنامه سازی‌ها و اخبار خاص رادیو و تلویزیون داشته است، سعی كرده در شبكه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری، رسانه‌های مكتوب و... تبلیغ «بلی به یارانه» را به صورت غیرمستقیم، مطرح كند. البته، طبق نظر رییس‌جمهور، ثبت نام هر شهروند ایرانی برای یارانه، حق مسلم آنان است اما اینكه این جریان درصدد است با چنین اقدامات تحریك آمیز و پخش شعارهای نامفهوم، مردم را از «لج دولت به ثبت نام در یارانه» ترغیب كند، از عجیب‌ترین روش‌های این ستاد جنگ روانی به شمار می‌رود.

 پخش صدها مدل جوك و شعر و پیامك (SMS) در حمله به رییس‌جمهور و شعار «نه به یارانه» كه با تیراژ میلیونی میان مردم منتشر شده، تنها بخشی اندك از پروژه جنگ روانی این ستاد علیه دولت است. این حجم انبوه و بی سابقه پیامك نیز این ذهنیت را ایجاد می‌كند كه كمیته‌یی برای سرودن شعر و همچنین ساخت جوك در مورد ایده «نه به یارانه» و مسائل مرتبط تشكیل شده است. این همت و تلاش بی وقفه و مخلصانه این جریان یا ستاد منسجم در شرایطی در حال وقوع است كه پروژه «هدفمندی یارانه‌ها» یك پروژه ملی است كه هیچ ربطی به هیچ جریان و گروهی ندارد.

این پروژه ملی، قرار بود در دولت گذشته انجام شود اما بنا به دلایلی تعویق افتاد و به همراه شرایط وخیم اقتصادی، به دولت یازدهم ارث رسید. با این حال، دولت با خصیصه «قانونگرایی»، خود را موظف به انجام آن می‌داند چرا كه اجرای صحیح آن را به سود اقتصاد ملی و توسعه پایدار می‌داند. آفت امروز كشور، جریان‌گرایی و بی توجهی محض به مصالح نظام است، آن هم مدلی متفاوت كه برای زمین زدن یك دولت، منافع ملی و ملت را به خطر می‌اندازند.

برخورد هوشمندانه
دولت یازدهم شاید تصوری غیردقیق از نوع برخورد منتقدان به ویژه صدا و سیما با موضوع انصراف از یارانه‌ها داشت. صدا و سیما در حالی كه در ماه‌های گذشته هرگز همراهی كاملی با دولت در حوزه‌های گوناگون از جمله سیاست خارجی نداشته است، چگونه با دولت همراه شد؟ بررسی كارشناسانه همه برنامه‌های صدا و سیما درباره انصراف از یارانه‌ها می‌تواند و باید در دستور كار دولت و كارشناسان رسانه‌یی قرار گیرد.

برخی برنامه‌های ارائه شده در رادیو كه در آن انواع فشارهای احتمالی دولت برای انصراف از یارانه‌ها به روش‌های غیراصولی با صراحت بیان می‌شود جز اینكه به بدگمانی شهروندان منجر شود فایده‌یی ندارد. كارشناسان و مدیران صدها دستگاه، سازمان و موسسه دولتی همین روزها باید بتوانند با ارائه روش‌های موثر تبلیغاتی، دولت را در موضوع بسیار با اهمیت انصراف از یارانه‌ها همراهی كنند. در حالی كه در روزهای گذشته حرف‌های تكراری، كلیشه‌یی و غیرموثر توسط رسانه‌های طرفدار دولت تهیه و عرضه شده است، صدها پیامك جوك‌گونه در جبهه مقابل عرضه شده است. شاید رسیدگی به این موضوع از ابعاد غیرامنیتی و كالبدشكافی ضعف‌های دولت بتواند برای اقدام‌های بعدی موثر باشد.
اخبار اجتماعی -  اعتماد

 


ویدیو : اعتراض دولت به پیام‌های یارانه‌ای صدا و سیما