اعتراض به سخنران 13 آبان :  حضور جلیلی در جایگاه ضرغامی حاشیه ساز شداعتراض ...



13 آبان , یارانه آبان 95 , اعتراض یارانه


 حضور جلیلی در جایگاه ضرغامی حاشیه ساز شد
اعتراض به سخنران 13 آبان

برخی نمایندگان انتخاب جلیلی را دهن‌كجی به مذاكرات هسته‌ای دانستند.

سیزده آبان ۹۲ با تمام حرف و سخن‌هایی که با خود داشت سرانجام فرارسید. مردم استکبارستیز ایران بار دیگر به صحنه آمدند تا نشان دهند که ابتدا طرفدار و پشتیبان رهبر، نظام و دولت مورد حمایت رهبری هستند و از سوی دیگر نیز نفرت خود را نه تنها نسبت به آمریکا بلکه نسبت به هر مستکبری که قصد داشته باشد جلوی پیشرفت ایران اسلامی‌را بگیرد، اعلام کنند.

 

پیر، جوان، مرد و زن اعم از دانش آموز ودانشجو گرفته تا مقامات کشوری و لشکری همه آمدند تا بگویند در برابر دشمن همه با هم یک صدا هستند.همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینكه ناگهان صدایی پشت بلندگو نام سعید جلیلی را فریاد كرد . از مدت ها پیش عزت ا... ضرغامی‌به عنوان سخنران مراسم معرفی شده بود.این اقدام فضای آرام راهپیمایی را به صحنه انتقاد برخی نمایندگان و چهره های سیاسی تبدیل كرد.


 مردم با تدبیر در راه امید
 مردم با تدبیر آمده بودند تا به امید کشور در رسیدن به اهداف کمک کنند. از حدود ساعت ۸صبح قطره قطره جمع می‌شدند تا به دریای حمایت از جمهوری اسلامی‌بپیوندند. در ابتدای راه دانش آموزانی كه به همراه مسئولان خود یک روز را در بیرون از مدرسه تجربه می‌کردند با فریاد‌های خود که برخی از آن‌ها شاید معنای گفته‌های خود را درک نمی‌کردند و نمی‌دانستند که چه ضربه‌ای به پیکره دشمن می‌زنند به راهپیمایی مشغول بودند.

 افراط و اعتدال در كنار هم
هر چه به جایگاه برگزاری مراسم نزدیک می‌شدیم چهره‌های سیاسی بیشتر به چشم می‌آمدند. از سیاستمداران، نمایندگان مجلس گرفته تا اهالی رسانه مانند حسین شریعتمداری نیز آمده بودند. دولتمردان قدیم و جدید نیز در صحنه حضور داشتند.

 

محمد شریعتمداری، فرجی دانا، فانی و حسینی وزیر بهداشت از دولت یازدهم و کامران دانشجو و زریبافان نیز از دولت سابق آمده بودند تا نشان دهند در سیاست‌های کلی نظام اهالی سیاست هیچ تفاوت دیدگاهی ندارند.

 

مرگ‌برآمریكا تاثیری بر مذاكرات ندارد بیشترین صوتی که به گوش می‌رسید شعار پر سر و صدای «مرگ بر آمریکا» بود. شعاری که با وجود اینكه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان و سكاندار مذاكرات اعلام كرده كه این شعار هیچ تاثیری بر نتیجه و كار مذاكرات ندارد برخی‌ها از طنین آن ترس داشتند و اعلام می‌کردند این شعار مانعی بر سر راه ادامه مذاکرات است و بعضی دیگر هم این شعار را سبب موفقیت و کسب درآمد برای کشور می‌دانستند.

 

این تفاوت دیدگاه مانع از حضور تفکر‌های سیاسی مختلف در این همایش عمومی‌نشد و در همین راستا حدادعادل که راهپیمایی ۱۳ آبان را موجب تقویت موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌داند، گفت: حضور پرشکوه مردم در مراسم روز ۱۳ آبان موجب تسهیل هر چه بیشتر کار دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات هسته‌ای می‌شود.


 صداقت آمریكایی عامل حذف شعار مرگ
در حالی كه سرتاسر مسیر راهپیمایی پر از بیلبورد معروف "صداقت آمریكایی" بود، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با توصیه‌ای برادرانه در راستای صداقت داشتن واشنگتن به سران آمریکا گفت: اگر می‌خواهند شعار مرگ توسط ملت ایران سر داده نشود، راه ساده‌ای دارد؛ آن‌ها باید از سر راه پیشرفت ملت ایران کنار بروند.

 

زمانی كه مجری برنامه قصد قرائت بیانیه و قطعنامه مراسم را داشت، مردم دست از همهمه كشیدند تا با تایید قطعنامه تكبیر سر دهند.در این قطعنامه نیز مردم ایران مانند ادوار گذشته تنها بر حقوق خود تاكید داشتند و هیچ حق اضافی از دنیا نخواستند.


 رسم رفاقت بعد از رقابت
بازار گفت‌و‌گو‌های حاشیه‌ای داغ بود تا همزمان با دانش آموزی كه برای جلب توجه عکاسان و فیلمبرداران به همراه عكسی از درخت چنار کنار خیابان طالقانی بالا رفته بود، سعید جلیلی نیز به جای ضرغامی‌به جایگاه رفت و با یادی از امام (س) و شهدا جنایات آمریکا را بازگو کرد و در ادامه گفت: همه ملت باید یکپارچه در مبارزه با استکبار و مقابله با سیاست‌های خصمانه پشتیبان دولت و تیم مذاکره‌کننده باشند تا آن‌ها بتوانند از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

 

سخنان جلیلی به نوعی نمایانگر آن بود كه رعایت نزاکت در گفتار سیاسی بعد از انتخابات امسال به كلی تغییر كرده است و بسته به اینكه جلیلی یا روحانی پشت بلند گو بیایند دیگر با وجود اختلاف نظر به یكدیگر توهینی نمی‌كنند.


 جلیلی و دهن كجی به مذاكرات
البته تمام مسائل به اینجا ختم نشد.نمایندگان اصولگرای مجلس كه از سخنرانی جلیلی دل خوشی نداشتند زبان به انتقاد باز كردند.

 

غلامرضا اسدالهی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد شدید از انتخاب جلیلی به عنوان سخنران به «قانون» گفت: هر کس به جمهوری اسلامی‌ظلم کند ما مرگ او را از خدا می‌خواهیم و ظلمی‌که آمریکا در گذشته كرده و حال نیز در چارچوب تحریم ها بر ما دارد طبیعی است تا مردم ما از این كشور ابراز انزجار کنند.

 

همان‌طور كه دیروز همه مردم از هر گروه‌ سیاسی و با همه سلایق آمده بودند.از سوی دیگر نیز رهبر معظم انقلاب و نمایندگان مجلس حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلان کردند و همه چیز آماده یک راهپیمانی مناسب بود تا جایی که مسئولان برقراری مراسم با عوض کردن سخنران، مراسم را به حاشیه بردند. انتقاد ما این است که مدت‌ها قبل مشخص شده بود که سخنران مراسم آقای ضرغامی‌  از دانشجویان پیرو خط امام هستند که نا‌گهان در دقیقه نود و هنگامی‌که همگی منتظر سخنرانی ایشان بودند، سعید جلیلی روی جایگاه رفت و ایراد سخنرانی کرد.

 

نكته اینجاست كه حول محور آقای جلیلی حساسیت‌هایی است و از آنجا که شیوه مذاکرات با قبل به کلی فرق کرده است بهتر بود که وی سخنرانی نمی‌کرد. از سوی دیگر اصولگرایان مواضع پایداری را قبول ندارند چراكه وی برای اصولگرایان چالش ایجاد کرد و مسبب شکست اصولگرایان در انتخابات است. از آنجایی كه مواضع جلیلی با دولت یازدهم تفاوت دارد سخنرانی وی حاشیه ها را دامن زد و این کار دهن‌کجی به مذاکرات و تیم مذاکره کننده بود و شورای هماهنگی تبلیغات باید پاسخگو باشد و بعید نیست که پایداری برای حضور جلیلی در مراسم لابی کرده باشد.


 سخنرانی مهم نیست!
در همین راستا عزت ا... یوسفیان ملا نیز در گفت‌وگو با «فردا » با بیان اینکه بهتر بود یک مقام مسئول، سخنرانی این روز ملی را بر عهده می‌گرفت، اظهار داشت: باید کسی را به این مراسم دعوت می‌کردند که در شرایط فعلی مسئولیتی بر عهده داشت.

 

آقای ضرغامی‌که قرار بود سخنران ویژه این مراسم باشد خود عضو شورای امنیت ملی، رئیس سازمان صدا و سیما و جزو دانشجویان پیرو خط امام بوده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی‌همچنین خاطر‌نشان کرد: البته سخنرانی مراسم اهمیت چندانی ندارد و آنچه مهم است، قطعنامه‌ای است که در این روز صادر می‌شود.

 

مهدی دوات گری نیز گفت: بهتر بود مسئولان برگزار کننده، مراسم را بر اساس برنامه ای که از پیش تعیین شده بود پیش می‌بردند. این قبیل تصمیم گیری های ناگهانی جای تامل دارد و باید پیگیری شود.

 

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی‌در بخش پایانی اظهارات خود خاطر نشان کرد: هر کس که سخنرانی مراسم 13 آبان را بر عهده می‌گیرد فقط موظف است مواضع نظام و رهبری را پیگیری کرده و نباید فراتر از چارچوب ترسیمی‌رهبری عمل کند. هیچ کس حق ندارد به بیان مواضع شخصی خود بپردازد و همه دیدیم که رهبری انقلاب چگونه به صورت شفاف از مواضع دیپلماتیک دولت حمایت کردند.


عطر محرم در فضای سیزدهم
در انتهای مراسم نیز شرکت کنندگان از آنجا که ایام عزاداری سالار شهیدان در پیش است با مداحی مراسم را به اذان ظهر پیوند زدند و بعد از اقامه نماز محل را ترک کردند.

قانون

 


ویدیو : اعتراض به سخنران 13 آبان