اظهارات فانی درباره سهم دانش آموزان از اعتبارات آموزش و پرورش :    اخبار ...



آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان , نقش معلم در پرورش انگیزه تحصیلی دانش آموزان , مقاله درباره ضعف دانش آموزان در درس دیکته پایه اول

 

 اخبار اجتماعی - وزیر آموزش‌وپرورش: وقتی ۹۸.۵ درصد اعتبارات صرف حقوق پرسنل می‌شود، چیزی برای دانش‌آموزان نمی‌ماند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹۸.۵ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان این نهاد می شود، گفت: این نهاد با اتکا بر بودجه های دولتی امکان اداره شدن را ندارد و توسعه مشارکت، سیاستی جدی و راهگشا برای حل مشکلات قدیمی و مزمن آموزش و پرورش است.

علی اصغر فانی روز سه‌شنبه با حضور در هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: درصد سهم اعتبارات آموزش و پرورش از اعتبارات دولت در سال‌های اخیر، کاهش داشته به طوری که سال ۸۰ حدود ۲۳ درصد از اعتبارات دولت در اختیار آموزش و پرورش بوده و سال ۹۳، این عدد به ۱۳ درصد رسیده است.

فانی تصریح کرد: اعتبارات این نهاد در دولت یازدهم ۲۶ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۹۸.۵ درصد از اعتبارات این نهاد، اعتبارات پرسنلی است، ادامه داد: رقم قابل توجهی از اعتبارات برای سایر فعالیت‌ها و کیفیت بخشی به دانش آموزان باقی نمی ماند.

وزیر آموزش و پرورش، این نهاد را عامل اصلی توسعه پایدار کشور دانست و گفت: نقش معلم به عنوان رکن اصلی، نقش منحصر به فردی است و این در حالی است که امروز معلمان به دلیل مشکلات معیشتی از انگیزه لازم برخوردار نیستند و نمی‌توانند نقش اصلی خود را در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کنند.

فانی با اشاره به تصویب لایحه تبدیل فضاهای آموزشی دارای موقعیت اداری و تجاری به احسنت خاطرنشان کرد: شورای شهر و شهرداری تهران می‌تواند در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کند.

وی افزود: آموزش و پرورش آمادگی برای واگذاری مدارس و کارهای خدماتی آن از جمله حفظ و نگهداری، مرمت، ایجاد فضای سبز به شهرداری و قبول تامین هزینه به صورت مشارکتی را دارد.

وزیر آموزش و پرورش از مدیریت شهری خواست در زمینه تغییر کاربری املاک داخل شهر و در خصوص تملک زمین و احداث فضای آموزشی متناسب با رشد جمعیت در اطراف تهران، مشارکت در ارایه خدمات به مدارس محله‌ها، استفاده از فضای شهرداری برای دانش آموزان، افزایش تسهیلات در صدور مجوز ساخت مدارس، حذف مراحل اداری ساخت مدارس، این نهاد را یاری کند.

وی همچنین با اشاره به اداره مدارس به صورت هیات امنایی یادآور شد: می‌توان شورایاری‌ها و شهرداری‌ها را در این زمینه به کمک گرفت و از امکانات آنان استفاده کرد.

فانی با بیان آماری افزود: این نهاد دارای ۱۰۵ هزار مدرسه، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز، یک میلیون معلم و کارکنان، ۷۵۰ منطقه آموزشی و ۳۲ اداره کل است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۴۹ درصد دانش آموزان دختر و ۵۱ درصد پسر هستند و یک میلیون دانش آموز در مدارس غیردولتی و ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز نیز در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۸.۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: ۵۳ درصد پرسنل آموزش و پرورش خانم هستند در حالی که ۵۱ درصد دانش آموزان پسر هستند و عدم توازن در جنسیت مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

فانی با بیان اینکه تا سه سال آینده، ۱۰ درصد از کارکنان این نهاد بازنشسته می‌شوند، افزود: طی ۱۰ سال آینده، نیمی از پرسنل آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند که این امر نیازمند برنامه‌ریزی سنگینی در نیروی انسانی است.
 اخبار اجتماعی - ایرنا
 


ویدیو : اظهارات فانی درباره سهم دانش آموزان از اعتبارات آموزش و پرورش