اضافه شدن 20 هزار شعبه اخذ رای : وزیر کشور از اضافه شدن 20 هزار شعبه اخذ رای ...


وزیر کشور از اضافه شدن 20 هزار شعبه اخذ رای خبر داد و گفت: هم اکنون ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور سازماندهی شده و تعداد صندوقها نیز با توجه به برگزاری همزمان ۲ انتخابات، از ۱۲۵ هزار به ۱۳۰ هزار صندوق افزایش یافته است. خبرگزاری فارس: وزیر کشور از اضافه شدن 20 هزار شعبه اخذ رای خبر داد و گفت: هم اکنون ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور سازماندهی شده و تعداد صندوقها نیز با توجه به برگزاری همزمان ۲ انتخابات، از ۱۲۵ هزار به ۱۳۰ هزار صندوق افزایش یافته است.

مصطفی محمدنجار وزیر کشور در گفت‌وگوی زنده خبری شبکه دوم سیما با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی از صبح فردا گفت: ما در این ایام عزیز شاهد یک حماسه بزرگ و تاریخی برای ملت ایران هستیم.

وی افزود: انتخابات به عنوان عرصه حضور مردم در همه شئون کشور است. بر اساس اصل ششم قانون اساسی تمام امور کشور با اتکا به رای مردم صورت می‌گیرد. در واقع همه مسئولین و مسئولیت‌ها در نظام برآمده از انتخابات و رای مردم است.

وزیر کشور گفت: انتخابات عرصه‌ای برای گردش نخبگان و نیروهای تازه‌نفس است.

نجار افزود:‌ انتخابات فرصتی برای نقد از سوی مردم و انتخاب از سوی آنان است. انتخابات فرصتی برای اصلاح چالش‌ها و ادامه حرکت رو به جلو است و این مسئله اثرات فراوانی در عرصه داخلی و بین‌المللی دارد.

وی افزود: انتخابات یک مصونیت در عرصه بین‌المللی ایجاد می‌کند و اقتدار جدیدی را برای کشور ایجاد می‌کند که ما می‌توانیم آثار آن را ببینیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در طول 30 سال گذشته دیده‌ایم که نظام استکباری فعالیت‌هایی را برای ناامیدی مردم انجام داده اما با حضور مردم از هرگونه فعالیتی بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران ناامید شده‌اند.

نجار در ادامه تصریح کرد: انتخابات فردا ویژگی‌های خاص خود را دارد که ما برای اولین بار دو انتخابات بزرگ را کنار هم داریم. در واقع دو انتخابات ملی و محلی فردا برگزار می‌شود.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که ایرانیان عزیز خارج از کشور می‌توانند آرای خود را به داخل صندوق بیندازند.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: در کنار این دو انتخابات ما در دو استان انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری و در 4 حوزه انتخابی دیگر نیز میان‌دوره مجلس شورای اسلامی را داریم. وزارت کشور نیز با توجه به این مسئله تمام امکانات خود را به میدان آورده است و ما پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی کارهای خود را تعطیل نکرده‌ایم. ما در سراسر کشور و ستاد انتخابات کشور کار را تداوم داده‌ایم و با 4 شعار محوری به میدان آمده‌ایم.

نجار در ادامه تصریح کرد: وزارت کشور زیر نظر کمیسیون تبلیغات کار خود را ادامه داده است و اعضای محترم کمیسیون زیر نظر هیئت اجرایی انتخابات به فعالیت می‌پردازد و امکانات برابر برای کاندیداها فراهم می‌کند. صدا و سیما به گونه‌ای امکانات را تجهیز کرد که برخی‌ها احساس می‌کردند که دیگر نمی‌توانند برنامه‌های خود را ضبط کنند.

وزیر کشور با اشاره به برگزاری 3 دور مناظره، گفت: در وزارت کشور نیز ما تعامل بسیار خوبی با کاندیداها برقرار کردیم.

نجار در ادامه با اشاره به اینکه رای مردم محفوظ خواهد بود و مردم در این باره مطمئن باشند، ادامه داد: امسال ما در انتخابات ریاست جمهوری 1040 هیئت اجرایی داریم که 421 هیئت در شهرها فعال هستند و 619 هیئت اجرایی در بخش‌ها فعال هستند. همچنین هیئت‌های اجرایی مرتبط با انتخابات شوراهای شهر و روستا به 1428 هیئت اجرایی می‌رسد که در ترکیب 13 نفره هیئت اجرایی شهرستان‌ها ما 9 نفر معتمد داریم و در شوراها شهر و روستا نیز 7 نفر معتمد مردمی داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در انتخابات امسال یک میلیون و 200 هزار نفر مجری داریم که همه از خود مردم هستند.

نجار با اشاره به اینکه سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای دیده شده است که روند انتخابات غیرقابل خدشه است، گفت: از دل هر انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهوری با اختلاف سلیقه با دولت وقت سر کار آمده است که نشانه‌ای از سلامت انتخابات است.

وزیر کشور افزود: نظام سلطه نمی‌تواند رشد و پیشرفت ملت ایران را ببیند و ما می‌توانیم سازندگی و عمران را در نقاط مختلف کشور ببینیم. امروز صدها شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی شده است که مردم را مرعوب و آنها را از شرکت در انتخابات مأیوس کند، البته ملت عزیز مثل همیشه آب سردی را روی دشمن می‌ریزد و دنیا شاهد خواهد بود که ملت ما با حرکت توفنده خود حماسه‌ای بزرگ را رقم خواهد زد.

وی در ادامه با اشاره به گستره کار تصریح کرد: ما ملزومات لازم را برای انتخابات تهیه کرده‌ایم و همه چیز در شعب حاضر است و چک شده است ما سامانه جامعه را برای هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها داریم. برای اولین بار ما از ظرفیت‌های دفاتر پیشخوان دولت استفاده کرده‌ایم همچنین چندین دوره برای تربیت مربی برگزار کرده‌ایم که خود آن یک ظرفیت برای دوراه‌های آینده شود.

وزیر کشور ادامه داد: 20 هزار شعبه به شعب اخذ رای اضافه شده است همچنین شهرها و روستاهای واجد شرایط نیز به نهاد مردمی شورا مجهز شده اند و کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری و هیئت اجرایی انتخابات نیز بر اساس قانون جدید انتخابات شکل گرفته که شامل 30 نفر معتمد مردمی است و باضافه وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور هیئت مرکزی انتخابات را تشکیل می دهد.

نجار گفت: تمهیدات لازم نیز از سوی شورای امنیت برای امنیت انتخابات در نظر گرفته است.

وزیر کشور در خصوص تعداد شعب و صندوق‌های اخذ رای در کل کشور، گفت: با توجه به برگزاری همزمان دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، 20 هزار شعبه به شعب اخذ رای اضافه شده است.

وی افزود:‌ در گذشته تعداد صندوق‌ها‌ در سراسر کشور 125 هزار صندوق بود که تعداد آنها به 130 هزار افزایش یافته و لذا 60 هزار شعبه اخذ رای در کل کشور سازماندهی شده است.

وی در خصوص تعداد واجدین شرایط برای شرکت در المپیک سیاسی - مردمی انتخابات 24 خرداد، اظهار داشت: تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات 50 میلیون و 283 هزار و 192 نفر است که از این تعداد یک میلیون 36 هزار نفر رأی اولی هستند که 236 هزار و 438 نفر را پسران و 799 هزار و 562 نفر را دختران تشکیل می‌دهند.

وزیر کشور گفت: رای‌گیری از ساعت 8 صبح فردا آغاز و به مدت 10 ساعت یعنی تا ساعت 18 برگزار می‌شود و در صورت نیاز وزیر کشور بر اساس قانون می‌تواند مهلت آن را تمدید کند.

نجار در خصوص اعلام زمان نتیجه اولیه انتخابات هم توضیح داد که شمارش آراء بلافاصله پس از خالی شدن شعب از رای‌دهندگان آغاز می‌شود و در این دوره سعی ما این است که مراحل قانونی را به سرعت طی کرده و نتیجه را در کوتاهترین زمان ممکن اعلام کنیم.

وی بر همین اساس از مردم خواست تا هرچه زودتر با در دست داشتن شناسنامه و ارائه شماره ملی اقدام به رای‌دهی کنند و در صورت نداشتن کارت ملی شماره ملی را از دفاتر ثبت احوال دریافت نمایند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان رای لازم برای انتخاب رئیس جمهور اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری فردی که نصف آرا بعلاوه یک را کسب کند، رئیس جمهور خواهد شد در غیر این صورت انتخابات به مرحله دوم موکول می‌شود که یک هفته پس از مرحله اول یعنی در روز 31 خرداد برگزار می‌شود.

وزیر کشور از مردم خواست که نام و نام خانوادگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به طور کامل و همچنین برای انتخابات شوراها هم سعی کنند حدالمقدور کد نامزدها را نیز همراه اسامی آنها بنویسند.

نجار همچنین با تقدیر از دست‌اندرکاران انتخابات، جامه اطلاعاتی و امنیتی کشور، رسانه‌ها بویژه رسانه ملی و همچنین نامزدها به واسطه قانون‌مداری و اخلاق‌مداری بر لزوم حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات در مقطع خطیر فعلی تاکید کرد.

وی در پایان همچنین از نامزدها ، هواداران‌آنها و رسانه‌ها خواست که تا پایان انتخابات به قانون پایبند بمانند و قبل از اعلام نتایج رسمی از سوی وزارت کشور از گمانه‌زنی در مورد نتیجه انتخابات خودداری کنند.

در این برنامه، استانداران کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، مازندران، لرستان، فارس، و خوزستان در ارتباط زنده تلویزیونی گزارشی در خصوص روند برگزاری انتخابات در این استان‌ها و تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی ستادهای انتخاباتی متبوعشان ارائه کردند.


ویدیو : اضافه شدن 20 هزار شعبه اخذ رای