اصول کمک به آسیب دیده در تصادف ها : همیشه در اتومبیل خود یك كپسول آتش خاموش​كن ...


همیشه در اتومبیل خود یك كپسول آتش خاموش​كن داشته باشید. این كپسول علاوه بر این​كه ممكن است مورد استفاده خودتان قرار بگیرد، در هنگام مواجهه با یك خودروی آتش گرفته نیز می​توانید وارد عمل شده و كمك كنید.

مجله تخت گاز:  همیشه در اتومبیل خود یك كپسول آتش خاموش​كن داشته باشید. این كپسول علاوه بر این​كه ممكن است مورد استفاده خودتان قرار بگیرد، در هنگام مواجهه با یك خودروی آتش گرفته نیز می​توانید وارد عمل شده و كمك كنید. در انتخاب نوع كپسول باید دقت كرد. در ضمن كپسول​های 1 كیلوگرمی كه اغلب مورد استفاده هستند به​دلیل این​كه كوچك بوده و سریع تمام می​شوند توصیه نمی​شوند و كپسول​های 3 لیتری بهترین انتخاب هستند. معمولا آتش سوزی از قسمت موتور شروع می​شود پس به هیچ وجه برای خاموش كردن موتور كاپوت را بالا نزنید چون اینكار باعث رسیدن هوا به آتش و تشدید آتش سوزی می شود

تقویت موهای آسیب دیده , ترمیم موهای خشک و آسیب‌دیده با روش‌های ساده , موهای آسیب دیده

به جای اینكار سعی كنید آتش را از وسط گلگیر و لاستیك و یا از جلو پنجره و یا جای دیگر كه به موتور راه دارد توسط كپسول خاموش كنید. اولین كار در هنگام آتش سوزی خارج كردن سرنشین​ها از خوردو به شكلی صحیح و بدون صدمه زدن به آنهاست. اگر چند نفر برای كمك اقدام كرده اند سریع تقسیم كار نموده و در حالی كه فردی مشغول خاموش كردن آتش است افراد دیگر به سرنشین​ها رسیدگی كنند.

در اكثر تصادفات افراد دچار مصدومیت گردن و مهره ها می​شوند در این موارد باید بسیار با دقت عمل كرد. بدون توجه به نوع تصادف و میزان مصدومیت حتما به گردم مصدوم آتل ببندید و اگر چنین وسیله​ای ندارید و دوره كمك​های اولیه نگذرانده​اید و نسبت به كمكهای اولیه بی اطلاع هستید، عاقلانه​ترین كار این​است كه مصدوم را تكان ندهید و تا رسیدن آمبولانس اجازه ندهید كسی مصدوم را تكان دهد.

تنها بستن آتل و ممانعت از حمل مصدوم توسط افراد نا آگاه احتمال زنده ماندن مصدوم را به میزان 80درصد افزایش میدهد. تنها در صورتی فرد زخمی را از اتومبیل خارج كنید كه خطر آتش سوزی وجود دارد. سپس می​توانید اعمال زیر را انجام دهید.

    صحبت كنید


سعی كنید با فرد مصدوم صحبت كنید حرف​هایی مانند «اسمت چیه؟ چی شد؟» علاوه بر اینكه می​تواند مانع بی​هوشی شود برای  حادثه دیده ایجاد روحیه می​كند و همچنین تا رسیدن آمبولانس می​توانید از بعضی اطلاعات مهم آگاه شوید. در هنگام انجام این كارها برای جلوگیری از فلج شدن باید بر گردن مصدوم آتل یا حائل بسته باشید و با نگه داشتن پیشانی مانع حركت گردن شوید. اگر فرد زخمی به سوال​های شما جواب​های منطقی می​دهد از او در رابطه با صدمات بدنی سوال كرده و هنگام رسیدن گروه امداد با مطلع كردن آنها باعث تسریع و بهبود امداد رسانی شوید. اگر فرد به سوال​ها جواب​های منطقی می​دهد ولی حروف را كش می​دهد نشانه خونریزی مغزی است.

پوست آسیب دیده , موهای نازک، شکننده و آسیب دیده را چگونه درمان کنیم؟ , بهترین شامپو برای موهای آسیب دیده

    نگاه كنید و تشخیص دهید

اگر زخمی به سوالات جواب نمی​دهد و بی​هوش است وضعیت بدنی او را بررسی كنید. آیا نفس می​كشد؟ قفسه سینه بالا و پایین حركت می​كند؟ برای فهمیدن این امر باید لباس​های بالای او را ببرید. برای مشاهده حركت مردمك چشم اگر چراغ قوه دارید به چشمان او نور بیندازید و اگر چراغ قوه ندارید پلك​های او را چند لحظه بسته و دوباره باز كنید.

چنانچه مردمك چشم با نور كوچك می شود نشانه سالم بودن مغز اوست. چنانچه فرد مصدوم قبل از حادثه مورفین و یا سایر مواد مخدر و یا الكل زیادی مصرف كرده باشد و یا از داروی چشمی atropin استفاده كرده باشد واكنش مردمك چشم اشتباه بر انگیز خواهد بود. بارزترین علامت عدم تپش قلب كبود شدن بدن و لبهاست (بخصوص داخل و پشت لبها)

   نبض


بهترین جا كنترل نبض گردن است و كنترل نبض دست روش مطمئنی نیست. اگر محل نبض را در گردن نمی​دانید ابتدا محل نبض در گردن خود را بیاید.

   سایر علائم حیات


با فشار دادن قسمت نرم گوش و یا فشار دادن ناخن​های انگشت و یا فشار دادن نوك سینه در مردان واكنش مصدوم به درد را كنترل كنید. ناخن دست مصدوم را با 2 انگشت فشار دهید این كار باعث سفید شدن ناخن می شود و وقتی شما انگشت خود را برداشتید باید دوباره رنگ ناخنها سرخ شود كه این امر نشانه جریان خون و تپش قلب است. روش دیگر گوش كردن به تنفس مصدوم است.

   تقاضای كمك كنید


معمولا افراد هنگام مشاهده تصادفات رانندگی سریعا با پلیس 110 تماس می گیرند ولی توجه كنید كه ابتدا باید با اورژانس تماس گرفت (تلفن اورژانس: 115) چرا كه تماس پلیس با آمبولانس باعث تلف شدن زمان بیشتری می​شود و چه بسا برای یك مصدوم چند ثانیه تعیین كننده باشد. همچنین اورژانس وظیفه دارد بعد از دریافت گزارش تصادف و ارسال آمبولانس پلیس را مطلع كند. در هنگام تماس با اورژانس همه موارد از قبیل آدرس دقیق، نوع حادثه، تعداد مصدومین، جنسیت و سن افراد مصدوم و وضعیت عمومی آن​را را اطلاع دهید.

   باعث بروز تصادف دیگری نشوید


در این مواقع كارهایی كه انجام می​دهید علاوه بر حفظ جان مصدومین باید سلامت شما را نیز تامین كند.  قبل از مداخله اتومبیل خود را در محل مطمئنی متوقف نموده و فلاشرها را روشن كنید.  دقت كنید كه لباسی بر تن داشته باشید كه رانندگان را متوجه شما كند (لباس شبرنگ بهتر است) در غیر این​صورت ممكن است شما نیز دچار سانحه شوید و اگر لباس شما رنگ مناسبی ندارد لباس سفید زیر را در آورده و بر روی لباس بالایی بپوشید .  علامت خطر را بر روی جاده بگذارید و از كسی كه لباس او نیز برای رانندگان به راحتی قابل رویت است بخواهید در فاصله مناسب از محل حادثه رانندگان را از وقوع حادثه مطلع كند.

  وضعیت را بررسی كنید


در هنگام حضور در محل حادثه وضعیت را بررسی كنید چرا كه بسته به شرایط ممكن است اولین اقدام متفاوت باشد. به فرد حادثه دیده آتل گردن ببندید و اگر آتش سوزی وجود ندارد او را تكان ندهید.

  ادامه تنفس


عمل احیا را فقط كسانی می​توانند انجام دهند كه در این رابطه آموزش دیده باشند، پس اگر روش عملی تنفس مصنوعی و احیاء قلبی را به طور عملی انجام نداده​اید وظایف شما در اینجا خاتمه می​یابد و سعی در انجام این​كار نكنید و منتظر رسیدن آمبولانس باشید، كارهای دیگری كه شما انجام داده​اید كمك موثری به گروه امداد و تسریع امداد رسانی خواهد کرد.


ویدیو : اصول کمک به آسیب دیده در تصادف ها