اصول تغذیه مادر شیرده : خانم‌ها بعد از سپری کردن زایمانشان، لازم است به نیازهای ...



تغذیه مادر شیرده , تغذیه با شیر مادر , تغذیه همزمان نوزاد با شیر مادر و شیرخشک

خانم‌ها بعد از سپری کردن زایمانشان، لازم است به نیازهای بدنشان پاسخ دهند. یعنی در دوران شیردهی هر خانمی هم باید طوری نیازهای روزانه تغذیه‌ای خود را تامین کند که بتواند شیر کافی تولید کند. برای این منظور به طور متوسط حداقل ۵۰۰ کالری بیش از حد مورد نیاز خود باید غذا مصرف کند. (خانم‌ها در دوران شیردهی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ سی‌سی شیر در روز تولید می‌کنند)...

منابع ویتامین A، B۱۲، آهن، ید و البته کلسیم و ویتامین D جزو مواد مغذی بسیار مهمی هستند که خانم باردار باید مصرف کند تا نیازهای روزانه‌اش برطرف شود. خانم شیرده خیلی زیاد تشنه می‌شود پس به مصرف آب و مایعات نیز نیاز شدیدی دارد.

 

به طور کلی غذای خانم شیرده در درجه اول باید شامل پروتئین حیوانی با کیفیت بالا باشد تا ویتامین B۱۲ و آهن به اندازه به بدنش برسد و سپس میوه و سبزی باید در برنامه غذایی‌اش گنجانده شود تا ویتامین‌های مورد نیازش تامین شود و به ویژه ویتامین C باید به اندازه کافی به بدن برسد تا آهن به خوبی جذب شود. ضمنا لازم است به اندازه کافی لبنیات مصرف کند تا کلسیم بدن تامین شود و از آفتاب کافی هم بهره ببرد تا بدن دچار کمبود ویتامین D نشود.

برای برطرف‌کردن تمام این نیازها لازم است ۵ وعده غذا بخورد یعنی ۲ میان‌وعده هم مصرف کند تا نیازهایش رفع شود.

 

غیر از غذاخوردن، پرهیزهای یک خانم شیرده هم بسیار مهم است؛ پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف هر ماده غذایی الکل‌دار یا کافئین‌دار و کاهش مصرف غذاهای نفخ‌دار. در صورتی که خانم شیردهی غذاهای نفاخ یا بدبو مصرف کند، این حالت بلافاصله به شیر منتقل می‌شود و شیرخوار هم ممکن است نفخ کند یا به تغییر بوی شیر عکس‌العمل نشان دهد و تمایلش به خوردن شیر کمتر شود.

منبع:aftabir.com


ویدیو : اصول تغذیه مادر شیرده