اصطلاحات رایج موبایل : اگر جزو کاربرانی هستید که گوشی را فقط برای برقراری ارتباط ...


اگر جزو کاربرانی هستید که گوشی را فقط برای برقراری ارتباط و ارسال و دریافت اس‌ام‌اس نمی‌خواهند، موارد زیر میتوانند شما را در شناخت و انتخاب انواع گوشی ها راهنمایی کنند. Wi-Fi

Wi-Fi نوعی فناوری برای ارتباط بی‌سیم است. محدوده تحت پوشش این سیستم در محیط‌های بسته، بین 30 تا 90 متر و در فضاهای باز حدود 600 متر است. این محدوده‌ها را  ایستگاه‌های رادیویی به نام
Access point - که در فواصل چندصدمتری از هم قرار دارند - ایجاد می‌کنند و به کاربر امکان استفاده از وای‌فای را می‌دهند. هر موبایلی که وای‌فای داشته باشد، با قرار گرفتن در این محدوده می‌تواند از اینترنت استفاده کند. گوشی‌هایی که از وای‌فای پشتیبانی می‌کنند سرعت بیشتری در انتقال داده‌ها و وب‌گردی در اینترنت دارند. با گوشی‌های مبتنی بر شبکه 3G، می‌توان از Wi-Fi هم استفاده کرد. این کار منجر به افزایش سرعت گوشی نسبت به مدل‌هایی می‌شود که  مبتنی بر شبکه‌های سلولی (GSM) هستند. در ضمن استفاده از وای‌فای و وب‌گردی از طریق آن، برای کاربر بسیار ارزان‌تر از استفاده از خدمات سیم‌کارت تمام می‌شود.



720p

720p در واقع اصطلاحی برای نمایش وضوح بالای تصویر است که سیگنال‌های آن را یکجا و پشت سرهم  با وضوح
720 × 1280 پیکسل منتقل می‌کند. عدد 720 به میزان پیکسل‌های افقی تصویر بر می‌گردد. هر سه وضوح 1366 × 768، 1280 × 720 و 1024 × 768 با نام 720p شناخته می‌شوند. از آنجا که به یاد سپردن این اعداد ضرورتی ندارد و تلفظ 768p هم چندان آسان نیست، همه مردم آنها را با نام 720p می‌شناسند.



A-GPS

سیستم A-GPS یا کمک کننده GPS به سیستم GPS کمک می‌کند تا سریع‌تر اطلاعات را از ماهواره‌ها دریافت کند. از این سیستم بیشتر برای موقعیت‌یابی در مکان‌هایی استفاده می‌شود که GPS فعال نیست.



ژئوتگینگ (Geotagging)

ژئوتگینگ (Geotagging) اضافه کردن اطلاعات جغرافیایی به فایل‌های مختلف همچون عکس، ویدئو، وب‌سایت،  پیام‌های کوتاه یا فیدهای RSS است. این اطلاعات شامل مختصات طول و عرض جغرافیایی فایل است و بیشتر برای عکس کاربرد دارد. کاربر می‌تواند با ژئوتگ کردن عکس، موقعیت آن را با دوستانش به صورت آنلاین به اشتراک بگذارد. 



GPS

جی‌پی‌اس، سیستم موقعیت‌یاب جهانی و متشکل از ۲۴ تا 32 ماهواره است که زمین را دور می‌زند و در هر مدار ۴ ماهواره دارد. این ماهواره‌ها هر روز دو بار در یک مدار دقیق، دور زمین می‌گردند و سیگنال‌های حاوی اطلاعات را به زمین می‌فرستند. این اطلاعات توسط گیرنده‌های زمینی دریافت و جهت تعیین موقعیت (طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی ) استفاده می شوند. GPS  در هر مکانی، مگر نقاطی كه امكان وصول امواج ماهواره را ندارند و  به صورت 24 ساعته فعال و قابل استفاده است و هزینه‌ای نیز  برای کاربر ندارد.



AMOLED

AMOLED فناوری صفحه‌نمایش است و در صنعت موبایل کاربرد فراوانی دارد. این نمایشگرها از چهار لایه تشکیل شده‌اند که لایه پلیمریشان از خود نور ساطع می‌کند. پیکسل‌های این نمایشگر 3 مرتبه سریع‌تر از دیگر نمایشگرها روشن و خاموش می‌شوند. در نتیجه تصویر کیفیت بسیار بهتری دارد.  برخلاف دیگر نمایشگرها، AMOLED نیازی به نور پس‌زمینه ندارد در نتیجه انرژی و باتری کمتری نیز مصرف می‌کند. 



3G

3G ، نسل سومِ استانداردهای گوشی‌های تلفن همراه است. گوشی‌های مجهز به این فناوری امکان انتقال اطلاعات چندرسانه‌ای و تصویری با سرعت بالا، برقراری تماس‌های ویدئویی و کیفیت صدای خوبی دارند.
 یکی از معایب اصلی این فناوری هزینه بالایی است که برای کاربر دارد.
حتما توجه داشته باشید، فناوری نسل سوم از Wi-Fi کاملا متفاوت است. وای‌فای، اطلاعات را با پهنای باند وسیع در منطقه‌ای محدود - مناطق ویژه‌ای که وای‌فای ارائه می‌دهند - منتقل می‌کند. اما برعکس، محدوده منطقه‌ای که 3G آن را پوشش می‌دهد بسیار وسیع است.
موارد و برنامه‌های بسیاری بر میزان شارژدهی باتری تلفن همراه تاثیر می‌گذارند. یکی از پرمصرف‌ترین آنها شبکه 3G  است که به سرعت، باتری گوشی را خالی می‌کند. به همین دلیل، گوشی‌هایی که قابلیت پشتیبانی از این شبکه را دارند، اصولا عمر باتری کمتری هم نسبت به بقیه دارند.
البته فعلا در ایران امکان استفاده از شبکه 3G وجود ندارد. اما قرار است اپراتور سوم این قابلیت را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد. با اینکه مسولان زمان آغاز کار این اپراتور را زمستان اعلام کرده بودند اما همچنان باید منتظر آمدن آن باشیم!



GPRS

GPRS روشی برای انتقال داده از طریق شبکه‌های مخابراتی و بی‌سیم به کمک گوشی‌های تلفن همراه است. برای استفاده از این فناوری، باید موبایل از هر دو شبکه 2G و 3G پشتیبانی کند. سرعت انتقال بسته‌های اطلاعاتی با این سرویس بالاست به طوری که در هر ثانیه بین 56 تا 114 کیلوبیت داده جابه‌جا می‌کند. با وجود این فناوری در شبکه تلفن همراه می‌توانید از خدماتی نظیر جست‌و‌جو در اینترنت، چک کردن ایمیل، برقراری ارتباط تصویری و فرستادن پیام‌های چند‌رسانه‌ای بهره‌مند شوید. سرویس GPRS به شبکه‌ها امکان می‌دهد که خدمات اینترنتی را به صورت دائم و بدون وقفه به مشترکان خود ارائه دهند. برای استفاده از این فناوری باید تلفن همراه یا کامپیوتری داشته باشید که آن را پشتیبانی کند.



GSM

GSM نوعی شبکه سلولی و مخابراتی و معروف‌ترین سطح استاندارد برای موبایل در سراسر دنیا است. به زبان ساده‌تر، گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند با جست‌وجوی نزدیک‌ترین شبکه و وصل شدن به آن، به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این شبکه باندهای مختلفی دارد که پرکاربردترینشان دو باند 900 و 1800 مگاهرتز هستند.  افزایش كیفیت برقراری تماس‌های تلفنی،كاهش نرخ مكالمات و همچنین سرویس‌های جانبی مثل پیام كوتاه از جمله مزیت‌های GSM  به شمار می‌روند. هر چه تعداد باندهای رادیویی که گوشی از آنها پششتیبانی می‌کند بیشتر باشد، فرکانس‌های بیشتری هم دریافت خواهد کرد. گوشی‌های مختلف با توجه به قابلیت‌هایشان از چهار، سه، دو یا یک باند پشتیبانی می‌کنند. آنهایی که از چهار باندGSM  یعنی 850، 900، 1800 و 1900 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند، آنتن‌دهی بهتری نسبت به بقیه مدل‌ها دارند.    



صفحه‌نمایشTFT 

برای درک بهتر از TFT  باید بدانید LCD صفحه‌نمایش باریک و مسطحی است که از پیکسل‌های فراوانی تشکیل شده است. این پیکسل‌ها با کریستال مایع پر شده‌اند و باعث وضوح و شفافیت بیشتر تصویر می‌شوند. TFT فناوری جدیدی است که در ال‌سی‌دی‌ استفاده می‌شود. ترانزیستورهای کوچک آن در LCDها، در واقع نقش سوئیچی برای خاموش یا روشن کردن هر کدام از پیکسل‌ها را دارند.
این سیستم چون امکان ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز را دارد، باعث افزایش کیفیت تصویر و اشباع بیشتر رنگ‌ها می‌شود. در ضمن، انرژی کمی نیز مصرف می‌کند.



رزولوشن QVGA

QVGA همان‌طور که از نامش پیداست، نمایشگری با کیفیت گرافیک یک‌چهارم VGA است. وضوح تصویر VGA، 480 × 640 و وضوح  QVGA، 320 × 240 پیکسل است. این نوع نمایشگرها بیشتر در وسایلی همچون موبایل کاربرد دارند.  QVGA  برخلاف تصور بیشتر مردم، فرمت تصویر نیست بلکه وضوح آن است. این وضوح برای تصاویر ویدئویی با کیفیت 320 × 240 پیکسل و سرعت 15 تا 30 فریم در ثانیه نیز کاربرد دارد.



RDS

RDS سرویسی رادیویی است که وظیفه‌اش نمایش پیام‌های متنی، اطلاعات برنامه‌های در حال پخش، انواع پیام‌های ترافیکی و بوق‌ها و آلارم‌ها روی موج FM رادیوست. یکی از ساده‌ترین خدمات RDS، معرفی برنامه در حال پخش و نمایش نام شبکه، آهنگ‌، خواننده آهنگ یا گویندگان است. این اطلاعات فقط به صورت حروف انگلیسی و حداکثر 8 کلمه قابل نمایش هستند. همچنین کاربر می‌تواند با کمک این سرویس و دریافت سیگنال‌ها و بوق‌های فاصله‌دار از وجود و شدت ترافیک مطلع شود.
یکی از بخش‌های جالب RDS را باید «فرکانس جایگزین» دانست. با این سرویس، یک برنامه در چند فرکانس مختلف به طور هم‌زمان پخش می‌شود. این کار برای پوشش بهتر برنامه‌های رادیویی است به طوری که کاربر بتواند آنها را با وضوح بهتری بشنود. این تغییر فرکانس در ایران از شهری به شهر دیگر اتفاق می‌افتد. به طور مثال، فرکانس رادیو جوان در شهرهای مختلف، متفاوت است.



VGA

VGA یکی از انواع رزولوشن‌های استاندارد عکس، ویدئو و صفحه‌نمایش و معادل 480 × 640 پیکسل است. به طور مثال اگر دوربین موبایل VGA باشد، اندازه عکس‌های آن  480 × 640 پیکسل است.



سیستم‌عامل (OS)

اگر جزو کاربرانی هستید که گوشی را فقط برای برقراری ارتباط و ارسال و دریافت اس‌ام‌اس نمی‌خواهند، پس باید علاوه بر موارد ذکر شده به پلتفورم گوشی هم توجه کنید. سیستم‌عامل نصب شده روی گوشی، نشان دهنده کارایی و قابلیت‌های آن است. به طور مثال گوشی‌های هوشمندی که ویندوز موبایل دارند، نسخه موبایلی نرم‌افزار آفیس مایکروسافت به صورت پیش‌‌فرض روی آنها نصب است. این نرم‌افزار امکان نوشتن متن و ویرایش آن را به کاربر می‌دهد. گوشی‌های مبتنی بر ویندوز موبایل تنوع بسیاری دارند و کاربر می‌تواند از بین گزینه‌های مختلف، مناسب‌ترین مدل را برگزیند.
سیستم‌عامل گوشی‌های بلک‌بری، BlackBerry OS است. این سیستم‌عامل به تاز‌گی به روز شده و علاوه بر زیباتر شدن اینترفیسش، کارایی بهتری هم پیدا کرده است. کاربر با سیستم‌عامل بلک‌بری امکان نصب و استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای جانبی را دارد و می‌تواند با مراجعه به فروشگاه اینترنتی  BlackBerry App World برنامه‌های دلخواهش را دانلود و روی گوشی نصب کند. گوشی‌های این سیستم‌عامل بیشتر برای مدیران، اهالی تجارت یا افرادی که به دلیل شغلشان دائم در سفر هستند، مناسب است. خدمات اینترنتی گوشی‌های بلک‌بری عالیست به طوری که کاربر می‌تواند از روی شماره تلفنی در صفحه وب، شماره‌گیری و تماس برقرار کند.
پلتفورم سیمبین که بیشتر روی گوشی‌های نوکیا نصب است، امکانات سخت‌افزاری محدود اما عملکرد خوبی دارد. البته همچون باقی سیستم‌عامل‌ها کاربرپسند نیست اما از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای فراوانی پشتیبانی می‌کند. یکی از ویژگی‌های سیمبین قابلیتی به نام Active objects است که با غیرفعال کردن پردازنده در مواقعی که استفاده‌ای ندارد، باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود.
سیستم‌عامل گوشی‌های مشهور و پرطرفدار آیفون نیز  Mac OS است. با اینکه انجام کارهای اداری و استفاده از نرم‌افزارهای آفیس در نسخه‌های مختلف آیفون ممکن نیست اما فروشگاه App Store اپل آنقدر برنامه‌های مختلف و متنوع برای کار و سرگرمی دارد که کاربر این مساله را به کل فراموش می‌کند.
آندروید گوگل پدیده نوپایی است که چند سال بیشتر از تولدش نگذشته، سرو صدای زیادی کرده و شرکت‌های بسیاری را به سمت خود کشانده است. این سیستم‌عامل متن‌باز است و هر برنامه‌نویسی می‌تواند برنامه دلخواهش را بنویسد و در آندروید مارکت به فروش برساند. آندروید نسخه‌های مختلفی دارد که هر کدام در واقع کامل کننده نسخه پیشینشان هستند. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این سیستم عامل به پرونده ویژه آندروید در همین شماره مجله مراجعه کنید.

 منبع : مجله گزارش بازار


ویدیو : اصطلاحات رایج موبایل