اسکناس 2هزار تومانی با تصویر اثر تاریخی ایران : نقش بستن تصویر خانه «آقازاده ...



تصویر اماکن تاریخی ایران , مکان های تاریخی ایران , ایران تصویر

نقش بستن تصویر خانه «آقازاده ابرکوه» به روی اسکناس جدید 2هزار تومانی را می‌توان گامی امیدوارکننده در جهت حفظ جایگاه میراث فرهنگی و بناهای تاریخی دانست.

به گزارش ایسنا، اسکناس جدید دو هزار تومانی درحالی دست به دست می‌شود که در پشت آن تصویری از بادگیر خانه تاریخی آقازاده در شهر یزد به چشم می‌خورد.

آنطور که دبیرکل بانک مرکزی پیشتر اعلام کرده، بنابر پیشنهادات انجام شده قرار شد در پشت اسکناس‌های دو هزار تومانی جدید طرح بادگیر‌ها قرار بگیرد؛ اثری تاریخی که شاید برای بسیاری ناشناخته باشد.

خانه آقازاده و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است و در ابرکوه، محله دروازه، میدان ابرقو واقع شده است. این اثر در ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

این خانه متعلق به سید حسین ابرقویی، از ثروتمندان ابرکوه بوده‌ است که ۸۲۰ مترمربع مساحت آن است.

اتاق جنوبی خانه به صورت صلیبی و شکم دریده ساخته شده‌ و دارای حیاط مرکزی با حوض سنگی بزرگی است که در وسط حیاط قرار دارد. خانه در سه جبهه ساخته شده‌ تا ساکنان آن بر اساس شرایط آب و هوایی فصل‌های مختلف سال در بخش‌های مختلف آن ساکن شوند.

بادگیر این خانه یکی از بادگیرهای اصیل و زیبای ابرکوه محسوب می‌شود که ۱۸ متر ارتفاع دارد و مساحت آن ۱۸ مترمربع است و در دهانه بادگیر ۱۹ دریچه تنظیم هوا وجود دارد که با بادگیر دوم هماهنگی و ارتباط دارد.

این بادگیر می‌تواند تنظیمات هوا را حتی در زمانی که هیچ بادی نمی‌وزد، انجام دهد. این بادگیر، برخلاف اکثر بادگیرها، دو طبقه است.

کلاه ‌فرنگی این عمارت به صورت مقرنس‌کاری شده‌ است و به نحوی طراحی شده‌ که نور آسان‌تر وارد خانه شود و فضای خانه روشن‌تر جلوه کند.

پیش از این تصویر میدان نقش جهان اصفهان نیز بر روی اسکناس 2 هزار تومانی نقش بسته بود.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو : اسکناس 2هزار تومانی با تصویر اثر تاریخی ایران