اسکار «جدایی» مدیون یک موش است! : فیلم سینمایی "شهر موشها 2" با حضور شخصیت‌های ...


فیلم سینمایی "شهر موشها 2" با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی شب گذشته در بوستان ولایت به صورت نمادین کلید خورد. این افتتاحیه با حضور موشی و موشه مجریان مراسم با حاشیه‌های زیادی همراه بود. خبرگزاری مهر: فیلم سینمایی "شهر موشها 2" با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی شب گذشته در بوستان ولایت به صورت نمادین کلید خورد. این افتتاحیه با حضور موشی و موشه مجریان مراسم با حاشیه‌های زیادی همراه بود.

 فیلم سینمایی "شهر موشها 2" با حضور چهره های شاخص، سینما، ادبیات و حتی سیاست در کنار مرضیه برومند کارگردان، منیژه حکمت و علی سرتیپی تهیه‌کنندگان و دیگر عوامل فیلم و همچنین از همه مهمتر کودکان در بوستان ولایت در کنار دکورهای این پروژه کلید خورد.

درب چهارم ورودی بوستان ولایت شب گذشته میزبان کودکان با خانواده هایشان بود تا این پروژه مستقل سینمای کودک با حضور آنها کار خود را آغاز کند.

وقتی وارد شهر موشها می‌شدیم بعد از گذشتن از فرش قرمز، منیژه حکمت و علی سرتیپی به مهمانان خوشامد می‌گفتند. مقابل درب، میزهایی چیده شده بود که به رسم نشست مطبوعاتی این پروژه با پنیر، گردو، فندق، نان، هویج و کرفس از مهمانان پذیرایی می‌کردند؛ همان خوراکی‌هایی که ما همیشه فکر می‌کنیم مختص موشها است.

اسکار جدایی نادر از سیمین عکس , جدایی نادر از سیمین , اسکار

گوشه ای دیگر پگاه آهنگرانی هدیه های کوچکی را در اختیار کودکان قرار می داد. بچه ها با شوق و ذوق هدیه های خود را که در دستمالی پیچیده شده بود، می گرفتند. در داخل هر کدام از آنها یک بلوز با طرح مدرسه موشها، یک لیوان و گردو و فندق چیده شده بود.

در طرف چپ این محوطه اسپانسرهای مالی "شهر موشها 2" همچون بانک گردشگری، مینو و... غرفه داشتند و به معرفی محصولات خود می پرداختند. در انتهای محوطه نیز کودکان بادکنک به‌دست مشغول کشیدن نقاشی بودند.

کم کم هنرمندان با خانواده های خود وارد شدند، در میان آنها چهره های سیاسی نیز حضور داشتند. با اینکه قرار بود مراسم ساعت 19 آغاز شود اما نزدیک ساعت 20 این محوطه شلوغ شد و مراسم با تاخیر بیش از یک ساعت آغاز شد.

در کنار صندلی‌های مهمانان و در سمت چپ صحنه، یک کلاکت روی دیوار طراحی شده بود که روی آن نام کارگردان، مدیر فیلمبرداری، تهیه‌کنندگان و سکانس 1 پلان 1 نوشته شده بود و در پایان مراسم بود که دلیل این طرح روی دیوار مشخص شد!

مراسم با موشی و موشه آغاز شد


در ابتدای این مراسم تصاویری از برگزاری نشست مطبوعاتی "شهر موشها" در موزه دفاع مقدس پخش شد. پس از آن نماهنگ قرائت قرآن به نمایش در آمد که در آن رویا تیموران و مسعود رایگان معنی آیات را خواندند. پس از سرود جمهوری اسلامی، آقا موشی وارد صحنه شد.

موشی خود را کارگردان این مراسم اعلام کرد و گفت: هر کسی در این کشور بتونه خوب حرف بزنه رئیس جمهور و هر کسی هم خوب روبان قیچی کنه شهردار میشه. پس من هم کارگردانم...

پس از آن خانم موشه وارد شد. این دو عروسک در صحبتهای ابتدایی خود با کنایه از سینمای معناگرا گفتند. موشی گفت هر فیلمی که ما معنای آن را نمی‌فهمیم می‌گویند معناگراست.

در ادامه موشی گفت: ما باید به جایی برسیم که هر کودک یک سینما داشته باشد تا همه وقتی بزرگ شدند بتوانند فیلمساز شود. البته با اسکار هم لابی کردیم تا همه جایزه بگیرند.

این صحبتهای کنایه آمیز و گاهی شوخی های سیاسی موشی و موشه با خنده و تشویق حاضران همراه بود. در میان صحبتهای این دو عروسک ناگهان صحنه تاریک شد و صدا قطع شد. موشه گفت که موشی سیم صدا و نور را جویده و حالا تا لحظاتی اینجا تاریک است.

پس از آن گروه موسیقی موشها وارد صحنه شدند. موشه در معرفی این گروه عنوان کرد: این گوره موسیقی در فیسبوک هم صفحه دارند و حتی صفحه آنها از صفحه ظریف وزیر امور خارجه هم لایک بیشتری دارد.

عروسک‌ها با ساز سنتی کمانچه و سنتور "ک مثل کپل" را اجرا کردند. البته ترانه هایی نیز به نسخه قدیمی این شعر اضافه کردند. این موشهای نوازنده، همان عروسک های شهر موشها بودند که قرار است به زودی جلوی دوربین بروند.

جدایی , اسکار 2016 , ماهی اسکار

خاتمی هم به موشها پیام داد

پس از این بخش، پیام حجت الاسلام خاتمی پخش شد. وی در بخش‌های از صحبتهای خود گفت: مجموعه شهر موشها یک کار خوب و عالی بود. مسایل کودکان در این مجموعه عمیق و به خوبی طرح شده بود و نوع زندگی از زبان کودکان در این کار مطرح شد. برخی آثار کودکان سرگرم‌کننده است اما باید در کنار این سرگرمی کاری کنیم که کودکان بدانند باید در بطن جامعه موثر باشند.

در بخشهای دیگر صحبتهای خاتمی، وی تاکید کرد: "شهر موشها" حس نوع دوستی و مقاومت در مقابل دشمن را به خوبی نشان داد. امیدوارم باز هم در سینمای کودک شاهد یک کار بزرگ باشیم. البته من هنوز سناریوی "شهر موشها 2" را نخوانده ام. می گویند آن موشهای کوچک حالا در این فیلم بزرگ شده اند. اینکه این موشها چگونه تربیت شده اند و حالا که بزرگ شده اند، چگونه هستند مساله مهمی است. به مرضیه برومند، تمامی عوامل فیلم و دست اندرکاران دست مریزاد می گویم. امیدوارم شاهد کارهای ارزنده در سینمای کودک باشیم.

در ادامه این مراسم گیتی خامنه، سحر دولتشاهی، فرهاد آئیش، همایون شجریان، آتیلا پسیانی، جواد خیابانی، علیرضا خمسه، رویا تیموریان، صابر ابر، رضا عطاران، محمدرضا هدایتی درباره "شهر موشها" در یک نماهنگ صحبت کردند.

موشی و موشه هر وقت زیادی حرفهای سیاسی می گفتند یک نامه برای آنها به صحنه می آمد که در صورت ادامه این وضعیت حتما اخراج می شوند آنها هم از ترس همین موضوع دیگر حرفهای خود را ادامه نمی دادند.

هیچ فیلمنامه نویسی دو بار با خانم برومند کار نمی کند!

در ادامه مراسم فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس "شهر موشها" به دعوت موشه بالای صحنه آمد و گفت: هیچ فیلمنامه نویسی دوبار با برومند کار نمی کند چرا که یا افسرده و یا کشته می شود! اما من خودم دو دهه است که با وی کار می کنم. برومند خیلی سخت گیر است. فیلمنامه شهر موشها هم البته خیلی سخت بود. وی من را تحمل کرد. سینمای ایران یک مرد دارد آن هم مرضیه برومند است.

وی افزود: فیلمنامه این فیلم در شرایط بدی با مزه و سس شمقدری و سجادپور نوشته شد. ولی سردار منتظر المهدی در قرار دادن امکانات سوله برای ساخت دکور بسیار به ما کمک کرد. دو تهیه‌کننده که دل شیر دارند وارد میدان شدند که امیدوارم پاسخ خود را بگیرند. دوره تازه ای در سینما شروع شده است که قرار است فرصتی به بخش خصوصی داده شود. امیدوارم نتیجه این کار خوب باشد تا از این حضور پشیمان نشوند.

اسکار 2017 , جدایی بهنوش طباطبایی و مهدی پاکدل , جدایی بهنوش طباطبایی از مهدی پاکدل

خانه کپل کجاست؟

در ادامه مراسم محسن شاه ابراهیمی مدیر صحنه و طراح دکور بالای صحنه آمد و در پاسخ به موشی درباره تحویل دکورها گفت: خانه و شهر شما تقریبا آماده تحویل به شما است. خانه کپل هم این بالا سمت چپ دکور است و شما می توانید همسایه کپل شوید. ما در چند پخش دکورها را طراحی کردیم. این خانه‌ها ضد زلزله، ضد تله و ضد حشره کش است. جا دارد از همکاران در این پروژه که حدود 40 نفر بودند و همچنین تهیه کنندگان کار تشکر و قدردانی کنم.

پس از صحبتهای شاه ابراهیمی به دعوت موشه، داریوش حکمت و  جعفر عروجی بالای صحنه آمدند و از شرایط پیش تولید و طراحی نورها برای فیلمبرداری گفتند. دستیار و برنامه ریز این پروژه در صحبتهایش عنوان کرد: 2500 نیروی کاری در دکور این فیلم مشغول به فعالیت هستند. "شهر موشها" با بودجه 6 میلیاردی در بخش خصوصی ساخته می شود و امیدواریم این مبلغ تا پایان با توجه به گرانی‌ها افزایش نیابد.

وقتی موشی پای دروازبان استرالیا را گاز گرفت و دخترخاله موشه به فضا رفت

پس از پخش تصاویری از ساخت دکور و حضور نصرت کریمی در پشت صحنه "شهر موشها"، کل انداختن و کرکری خواندن موشه و موشی شروع شد. در ابتدا تصاویری از بازی فوتبال ایران و استرالیا پخش شد. موشی پس از زدن گل تاریخی خداداد عزیزی گفت: در این صحنه من پای دروازه بان استرالیا را گاز گرفتم و نتوانست توپ را بگیرد و ما به جام جهانی رفتیم.

موشه هم در جواب موشی گفت: این که چیزی نیست من دخترخاله ام اموشه انصاری به عنوان اولین زن به فضا رفت. موشی برای اینکه کم نیاورد صحنه ای را نشان جمعیت داد که در آن به اصطلاح اصغر فرهادی مشغول نوشتن فیلمنامه "جدایی نادر از سیمین" بود و بعد موشی هم گفت: من همیشه پایان فیلمنامه های فرهادی را می خورم تا پایانشان تعلیق داشته باشد... ورق پایانی فیلمنامه جدایی نادر از سیمین را هم من خوردم که جایزه اسکار گرفت.

عاقبت موشها چه شد

پس از کل کل موشی و موشه که با خنده مدعوین همراه بود، نماهنگی از مسجد جامعی، خشایار دیهمی، عادل فردوسی پور، سردبیر روزنامه شرق، همایون شجریان، عموزاده خلیلی و ... پخش شد که هر کدام از خاطراتشان از شهر موشها گفتند. مسجدجامعی در بخشی از صحبتهایش عنوان کرد: امیدوارم موشهایی که قرار است در "شهر موشها 2" نشان داده شوند عاقبت به خیر شده باشند. خدا کند کسی معتاد نشده باشد. شاید یکی از آنها سرمایه گذار باشد و برخی دیگر شاید از ایران رفته اند...

باز هم به دعوت موشه نازنین توسلی طراح لباس و نماینده ای از گروه دکور بالای صحنه آمدند و از پیش تولید گفتند.

زی زی گولو هم به صحنه موشها اومد

در نماهنگ دیگری احمد میرعلائی، ویشکا آسایش و پسرش، مسعود جعفری جوزانی، جواد دلیری، جواد خیابانی، ابوالحسن داوودی، کسری نوری، محمد چرمشیر، رویا تیموریان، پگاه آهنگرانی و... هم از شهر موشها و خاطراتشان گفتند.

پس از پخش نماهنگ ناگهان تصویر زی زی گولو نمایش داده شد و مرضیه برومند گفت: تو اینجا چیکار می کنی... اشتباه اومدی. اینجا قراره شهر موشها ساخته بشه قرار نیست تو بیای. زی زی گولو هم گفت که منیژه حکمت دعوتش کرده است اما در آخر برومند قول داد اگر نتیجه این کار خوب از آب درآمد و تهیه کننده مجموعه زی زی گولو هم جرات کرد شاید سراغ ساخت فیلم سینمایی این شخصیت هم برود.

جدایی بهنوش طباطبایی , اسکار 2015 , اسکار 2014

پس از صحبتهای پرویز آبنار صداگذار، مدیر جلوه های ویژه کامپیوتری، بهرام دهقانیار آهنگساز، هنگامه مفید ترانه‌سرا، آزاده پورمختار سرپرست صداپیشه‌ها، موشی درباره کابینه دولت یازدهم حرف زد و خواست که در کابینه برای کودکان هم پستی در نظرگرفته شود.. اما اینبار مسئول تهیه دو از موشی خواست دیگر حرفهای سیاسی نزند...

همه به احترام برومند ایستادند اما حمکت از ارشاد گله کرد

علی سرتیپی و منیژه حکمت و مرضیه برومند آخرین عوامل فیلم بودند که روی صحنه حاضر شدند. در ابتدا حکمت از حضور همه مهمانان تشکر کرد و از همه خواست تا به احترام برومند بایستند. وی در ادامه گفت:9  ماه کار مدوام کردیم بدون یک خسته نباشید از مسئولین دولتی. امیدوارم دوستان مطبوعاتی این حرفها را به گوش مسئولان برسانند. ما امشب از دوستان در ارشاد دعوت کردیم اما حتی یکی از آنها نیامد. آقای ایوبی ما سینماگران ویژه ای هستیم. شاید از دوستان ویژه شما نباشیم. شاید از کسانی نبودیم که به سفارت ایران در فرانسه رفت و آمد داشتیم ولی ما با مردم ایران ویژه ایم. ما با کودکان ویژه ایم. عدم حضورتان ایرادی ندارد شاید مشغله ای داشتید اما از یک خسته نباشید دریغ کردید. اما ما چراغ سینمای ایران را روشن نگه می داریم و این فیلم را می سازیم...

وی افزود: ازتک تک همراهان و گروه تولید و اهالی رسانه تشکر می کنم. جا دارد از همه حامیان مالی شهر موشها هم قدردانی کنم. این شاید آغازی باشد تا صنعتگران با سینمای مستقل همراه شوند.

علی سرتیپی با تایید حرفهای حکمت گفت: این پروژه آشتی صنعتگران با سینما است که آن را تبریک می گویم. امیدوارم فیلم که تمام شد اینجا یک مراسم ویژه برگزار کنیم.

برومند خواست که بیمار سینمای ایران شفا یابد!

مرضیه برومند هم گفت: می دانم کار سختی در پیش دارم و هیجان زده و نگرانم. می دانم شما از من توقع دارید و من هم از خودم توقع دارم. دوستان در این پروژه هر امکانی که خواستم را برایم فراهم کردند. اما من اینجا یک گله گذاری می کنم از دوستی که بیمار است. چند وقت است که مطالب خنده داری می نویسد. عنوان کرده که من "مدرسه موشها" را به سفارش رژیم صهیونیستی ساختم. من این کاره نیستم و سفارشی کار نمی کنم. این حرفها فقط از ذهن یک بیمار می آید. خدا شفایش دهد. اما بداند که من در سن 63 سالگی مثل یک شیر کار می کنم و کنار نمی روم.

وی ادامه داد: این فیلم شرایطی فراهم آورد تا یک موقعیت خوب برای جوانان به وجود آید تا تجربه کنند. این یکی از دلایل ساخت این فیلم بود. من در این پروژه از جوانها استفاده کردم. مدرسه موشها مدیون حضور دوستان من است. جبلی، طهماسب، معتمد آریا و... من با کسب اجازه از مرتضی احمدی، داوود رشیدی، "شهر موشها 2" را به احمد بهبهانی، رضا ژیان و کامبیز سلیمی تقدیم می کنم که هنوز در حسرت رفتنشان هستیم.

پس از اهدا لوح تقدیر به حامیان مالی شهر موشها، گروه سرود کودکان قطعه ای را به برومند تقدیم کردند که البته وی سورپرایز شد چون از این بخش مراسم خبر نداشت... البته برومند به موشی و موشه گفت که برنامه یک کم طولانی شده و بچه ها خسته شدند...

در پایان این مراسم از همه دعوت کردند که خود را برای کلید زدن آماده کنند. برومند و سرتیپی به سمت طرح کلاکت روی دیوار رفتند و در قسمتی که نوشته شده بود پلان یک، سکانس یک دری به صورت کرکره ای بالا رفت و با صدا، دوربین، حرکت، فیلم "شهر موشها" کلید خورد. در انتها نور افشانی نیز از برنامه های کلید خوردن نمادین این فیلم به شمار می رفت که همزمان با این صحنه، نماهنگ ترانه "ک مثل کپل" که توسط گروه پالت ساخته شده بود، پخش شد.

در این مراسم که ساعت 22:30 به پایان رسید علیرضا تابش، احمد مسجد جامعی، اصغر زاده، پورنجاتی، جواد مجابی، مرعشی، سهیل محمودی، شمس لنگرودی، محمد علی سپانلو، داوود رشیدی، احترام برومند، مرتضی احمدی، مهتاب کرامتی، سهیل محمودی، علیرضا رئیسیان، رضا عطاران، امیر حسین صدیق، علیرضا خمسه، مجید جوزانی، جمال ساداتیان، محمدرضا صابری، همایون اسعدیان، بابک کریمی، بهناز جعفری، مهراوه شریفی نیا، کیارش اسدی زاده، حمید اکبری و... حضور داشتند.


ویدیو : اسکار «جدایی» مدیون یک موش است!