استیضاح دومین وزیر روحانی برای کسب رأی! : طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام ...


طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول شد. تابناک: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول شد.

 باید تا‌ 27 خرداد (یا به عبارت دیگر، ‌روز چهار‌شنبه آتی) فانی در مجلس استیضاح شود. یکی از دلایلی که‌ نمایندگان در این باره ‌آورده‌اند، وضعیت بد معیشتی معلمان بوده است.

بنا بر این گزارش، هر چند ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت جهت تأمین منابع مورد نیاز برای هزینه های ‌مدارس و تبدیل آنها ‌به مدارس خودگردان، ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور است‌ که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از متوسط کشور کمتر است و دلایل دیگری نیز وجود دارد، عمده ترین دلیل نمایندگان، ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت برای تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته نسبت به امتیازات‌ مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و ناتوانی وزیر در حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هایی است که نسبت به آموزش و پرورش ‌حساسیت کمتری ‌دارند.

اما گویا ‌انگیزه‌های سیاسی قوی نیز ‌پشت پرده این ماجرا‌‌ها باشد. در‌ ماه‌های گذشته و حتی در زمان بررسی لایحه بودجه، بارها معلمان در خصوص وضعیت معیشتی خود مقابل مجلس و در جاهای دیگر‌ ‌اعتراض کردند، ولی در بیشتر اوقات با بی‌توجهی مسئولان و نمایندگان روبه‌رو شدند.

بنا بر این گزارش، معلمان و دانش‌آموزان قشر عظیمی از جامعه کشور را در بر می گیرند، که می توانند در زمان انتخابات، تأثیر‌ بسیار‌ی در سبد رأی انتخاب شوندگان داشته باشند. اکنون ‌به نظر می رسد ‌با نزدیک شدن به انتخابات، نمایندگان در فکر این هستند تا از این وضعیت بهره‌برداری سیاسی داشته باشند.

حسن سبحانی نیا در خصوص این موضع در گفت‌و‌گوی خود با تابناک اظهار داشت: البته نمی شود همه نمایندگان را به یک شکل قضاوت کرد. شاید در میان برخی از نمایندگان امضا کننده، برخی انگیزه‌های اجتماعی و برخی دغدغه های آموزشی هم‌ داشته باشند.

این نماینده مجلس گفت: اعتقاد من این است، ‌زمانی که ما می توانیم مسائل را ‌‌منطقی حل کنیم، نباید کار را به استیضاح بکشانیم. می شد این کار را با صحبت کردن منطقی حل کرد. در هر استیضاح‌ و ‌وزارت خانه ای، پس ‌از استیضاح، وزارت‌خانه بلاتکلیف خواهد ماند‌ و رئیس جمهور برای سه ماه برای آن سرپرست تعیین می کند، و شاید سرپرست هم‌ یکسری تغییراتی را ایجاد کند که نه باب میل وزیر قبلی بوده و نه باب میل وزیر جدید خواهد بود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین یادآور شد: سرپرست چون می داند سه ماه بیشتر نیست، هر کار که ‌بخواهد انجام خواهد داد‌ و قطعا در کل سیستم اخلال پدید خواهد آورد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: وزیر موظف است در چهار‌چوب وظایف خودش عمل کند و مجلس نیز ‌در این راستا اگر تخلفی دید، باید از بعد نظارتی ورود کند، ولی زمانی که بیش از 90 درصد ‌اعتبارات دستگاه هزینه ای است، انتظار بیش از حد نباید داشت، همه ما می گوییم ‌حقوق معلمان کم است و اعتقاد داریم ‌شأن معلمان بسیار بیش‌ از چیزی است که هست و بحث رتبه بندی را تأکید داریم که اجرایی کنند؛ اما این کارها هزینه دارد، کسانی که طرح می دهند، باید هزینه و منابع آن را تعیین کنند و پس از آن انتظار داشته باشند که وزیر به آن عمل کند.

وی در پایان گفت: من استدلال های استیضاح کننده ها را‌ نمی‌دانم. گاه‌ ممکن است مسائل منطقه ای مطرح باشد‌ و گاهی مسائل کلی ‌و بعید هم نیست ‌برخی‌ نمایندگان هم به فکر رأی خود باشند و بخواهند ‌از این طریق در منطقه با نشان دادن اینکه به فکر معلمان هستند، سبد رأی خود را پر کنند.

غلام‌علی جعفر‌زاده گفت: موج اعتراضات زیاد شده ‌و با نزدیک شدن به زمان انتخابات‌ از این استیضاح‌ها و سؤالات در مجلس زیاد خواهیم داشت‌ و برای اینکه جلب آرا شود، نمایندگان از این کارها زیاد خواهند کرد، والا همه ما می دانیم ‌در حوزه آموزش و پرورش هیچ کس هیچ کاری برای این وزارت خانه انجام نداده است.

وی گفت: مگر مجلس برای آموزش و پروش چه کاری کرده ‌که حالا وزیر را می خواهند استیضاح کنند، ما چه چیزی به وزیر دادیم که او انجام نداد؛ اینها پرسش‌های مشخصی است. اگر امروز بهداشت و درمان وضعیت خوبی دارد، ‌ غیر از این بوده که مجلس کمکش کرده است؟

این نماینده در پایان افزود: ما در حوزه بهداشت، یک درصد ارزش افزوده، 10 درصد بند (ب) ماده 34 را دادیم و به غیر از اینها هم از هر جای دیگری ‌برای این حوزه اعتبار اضافه کردیم؛ اما هیچ یک را برای آموزش و پرورش ندادیم. همه اعتبارات این بخش صرف هزینه ها می شود، آموزش و پرورش ‌98 درصد ‌اعتبارات خود را صرف حقوق شاغلان می کند؛ ما چه انتظاری از وزیر می‌توانیم داشته باشیم؟


ویدیو : استیضاح دومین وزیر روحانی برای کسب رأی!